Liveblogs

DTM: Liveblog van het DTM-weekeinde op Circuit Zandvoort

Liveblog Opening

Voor het 17e opeenvolgende jaar is de DTM te gast op Circuit Zandvoort, samen met het FIA EK Formule 3, de Audi Sport TT Cup en de GT4 European Series Northern Cup. Twee dagen race-actie op het circuit in de duinen, nadat gisteren alle klassen al in actie kwamen tijdens de trainingen. Vanaf vandaag doet AUTOSPORT.NL weer live verslag vanaf Circuit Zandvoort in de vorm van ons inmiddels bekende live-blog, met de meest recente berichten telkens met tijdsaanduiding bovenaan. Heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u die zoals altijd kwijt via de commentaarfunctie onderaan deze bijdrage.

Tekst en foto's: René de Boer, Marcel ten Caat, Gerrie Hoekstra en Willem J. Staat (vanuit Zandvoort)

19.30 uur: Marco Wittmann raakte relatief snel na de race zijn overwinning in de DTM-wedstrijd alweer kwijt, omdat er te weinig brandstof in de tank van zijn BMW M4 DTM aanwezig bleek te zijn. Even deed ook het gerucht de ronde dat er iets met de Audi van Mike Rockenfeller zou zijn, maar dat werd niet bevestigd. Alle onderzoeken van de sportcommissarissen zijn afgesloten en het parc fermé voor alle auto's is opgeheven. Daarmee staat het resultaat. En daarmee sluiten we ook de berichtgeving via dit liveblog voor dit DTM-weekeinde op Zandvoort, dat in totaal door 38.000 bezoekers werd bijgewoond, af.


F3 2


F3 1

17.35 uur: Drie races, drie keer een Britse winnaar in het FIA EK Formule 3 op Zandvoort. De derde en laatste race resulteerde in een overwinning voor Carlin-rijder Lando Norris, die vanaf pole startte en de volledige 24 ronden het veld aanvoerde. Met dit succes vergroot Norris zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap op Maximilian Günther, die achter Norris' teamgenoot Ferdinand Habsburg als derde eindigde. Alle Van Amersfoort-rijders reden in de top tien en scoorden daarmee punten: Pedro Piquet werd zesde, Harri newey zevende en Joey Mawson negende.

2017 Podium

16.15 uur: Wellicht dat de ondersteuning van Red Bull-collega Max Verstappen hielp: Marco Wittmann bezorgde BMW de tweede overwinning van het weekeinde op Zandvoort. Met de minimale achterstand van 0,8 seconde eindigde Mike Rockenfeller met zijn Audi op de tweede plaats, voor merkgenoot Loïc Duval, die zijn eerste kampioenschapspunten in de serie behaalde en dus ook gelijk voor het eerst op het podium stond. Daarachter stelde Mattias Ekström ondanks bandenproblemen nog net de vierde plaats veilig met hulp van zijn merkgenoot Nico Müller in de slotronde. De Zwitser completeerde het Audi-kwartet op de plaatsen twee tot en met vijf. Daartachter werd Gary Paffett als zesde beste Mercedes-rijder, voor Maxime Martin (BMW) en Timo Glock, die vanaf de laatste plaats op de grid moest starten na het blokkeren van Mortara tijdens de kwalificatie. Farfus en Green completeerden de top tien.

2017 Wittmann Race

15.45 uur: Halverwege de DTM-race rijden Duval en Mortara op de eerste en tweede plaats, maar zij zijn de enigen die nog moeten binnenkomen voor de verplichte pitstop. Dat betekent dat Marco Wittmann virtueel aan de leiding rijdt, gevolgd door Mike Rockenfeller, Mattias Ekström en Nico Müller. René Rast, de leider in het kampioenschap, is uitgevallen met een gebroken wielophanging als gevolg van een aanrijding met Blomqvist. Di Resta is uit de race na een elektronicaprobleem.

2017 Giedo Gevecht

13.25 uur: Reclame voor de autosport. We kunnen het niet anders omschrijven. Scherpe duels, deur kruk aan deur kruk gevechten. Fraaie inhaalacties. Er gebeurde van alles door het gehele veld in de Audi Sport TT Cup. De Spanjaard Mikel Azcona won dit spektakelstuk voor de winnaar van gisteren Philip Ellis. De laatste podiumplaats was ervoor de Zuid Afrikaan Keagan Masters. Audi petje af voor Milan Dontje die met betere banden in de slotfase vanaf een elfde startplaats fraai vierde werd. Ook Giedo van der Garde maakte in de voor hem nieuwe voorwielaangedreven wagen flinke progressie. Vanaf een 12de plaats eindigde de ex F1 rijder op een zevende plaats.

2017 Milan Dontje


12.45 uur: 17 wagens staan er klaar voor de tweede race van de Audi Sport TT Cup. Milan Dontje start vanaf de 11de plaats met één plaats daarachter Giedo van der Garde. Bernhard van Oranje komt niet aan de start vanwege zijn crash met flinke schade van gisteren.

2017 Farfus PR2


12.25 uur: Net als gisteren was ook ditmaal BMW weer zeer sterk in de DTM-kwalificatie, zeker ook geholpen door het feit dat de BMW's ondanks de 'clean sweep' van de top drie in de race nog eens vijf kilogram lichter mochten worden, omdat ze langzaam genoeg gereden hadden - en de gewichten niet naar aanleiding van de klasseringen, maar van de snelste rondetijden per merk verdeeld worden. Zo bezet het wit-blauwe merk met Augusto Farfus, Marco Wittmann en Maxime Martin de eerste drie plaatsen in de startopstelling, gevolgd door Jamie Green (Audi), Timo Glock (BMW), René Rast en Mike Rockenfeller (beide Audi), Garry Paffett (Mercedes-AMG), Bruno Spengler (BMW) en Maro Engel (Mercedes-AMG) op de plaatsen vier tot en met tien.

12.10 uur: De kwalificatie van de DTM is aan de gang, maar zonder Paul Di Resta, bij wiens Mercedes een motorprobleem is opgetreden. Hij start na de motorwissel vanmiddag derhalve als laatste.

11.45 uur:
Callum Ilott, die na de straf voor Lando Norris de pole-position erfde, profiteerde van zijn goede uitgangspositie en schreef de tweede race van het FIA EK Formule 3 op zijn naam. Met Jake Hughes als tweede en Lando Norris als derde was er een volledig Brits podium, met rijders van drie verschillende teams: Prema Powerteam, Hitech Grand Prix en Carlin. Harri Newey zorgde voor het tot nu toe beste resultaat van dit weekeinde voor Van Amersfoort Racing door als vierde te eindigen. Voor de andere twee Van Amersfoort-rijders was er geen succes weggelegd: al in de eerste ronde raakten Joey Mawson en Pedro Piquet met elkaar in botsing, waarop de auto van Piquet in de grindbak van de Bocht zonder Naam kwam te zaan. Daarop kwam de safety-car in actie. Voor de rest bleef het spektakel in de race beperkt. In het kampioenschap neemt Norris nu de leiding over van Maximilian Günther, die slechts zevende werd.


2017 Podium Overall


Kampioenen 2017

10.45 uur: GT4 European Series: Ze moesten er lang op wachten maar uiteindelijk klonk het Engelse volkslied dan toch voor Phil Glew en Charlie Fagg, nadat het lied gisteren zoek was. Na toch weer een hectische race, met twee safety car periodes was de winnende Maserati een klasse apart. Tweede eindigde de Equipe Verschuur McLaren van Finlay Hutchison en Csaba Mór. Een fel bevochten laatste podiumplaats was er voor Ekris Motorsport. Ricardo van der Ende en teammaat Max Koebolt mogen zich met deze prestatie tot kampioen kronen in de zilver klasse van de serie.

170820 Shuttle

10.30 uur:
Een oplettende bezoeker van onze site stuurde deze foto vanaf de luchthaven Schiphol, waar een van de DTM-shuttlebusjes van een wielklem werd voorzien, omdat de auto geparkeerd stond in de zone die normaalgesproken is gereserveerd voor diplomatieke reizigers. De dame in het busje komt vandaag dus iets later op Zandvoort...

10.00 uur: Wederom problemen na de start van de European GT4 Serie. De Ginetta van Nyls Stievenart brandt af in de Hans Ernst bocht. Gelijk code rood maar de klok tikt door om alle live uitzendingen na de wedstrijd niet in gevaar te brengen. Met nog 22 minuten te gaan wordt de race achter de safety car weer vrij gegeven met Phil Glew op kop voor Willem Meijer.

170820 Macarons

9.20 uur: Wat is er mooier om de zondag mee te beginnen dan onder het genot van verse koffie en heerlijke macarons, begeleid door het heerlijke geluid van vierliter V8-motoren in de Zandvoortse duinen? In de vrije training van de DTM reed Loïc Duval, ooit winnaar van de A1GP op Zandvoort, met zijn Audi de snelste tijd. De Fransman kwam uit op 1:28,326 minuten en was daarmee 0,023 seconde sneller dan BMW-rijder Augusto Fatfus. Daarachter volgde Maro Engel, vorige week in het huwelijk getreden met zijn Steffi, als best geklasseerde Mercedes-AMG-rijder, zodat alledrie de merken in de top drie vertegenwoordigd zijn. De winnaar van de race van gisteren, Timo Glopck, reed de negende tijd. Kampioenschapsleider René Rast kwam niet verder dan de 18e en laatste positie, maar legde met 20 ronden wel de langste afstand af.

170820 Mercedes GT4
Gisteren nog op de Nürburgring, vandaag op Zandvoort: de Mercedes-AMG GT4 (foto: Inter Auto Photo)

9.00 uur: Mercedes-AMG verrast met een heuse primeur vanmorgen in de paddock van Circuit Zandvoort: voor het eerst is de nieuwe Mercedes-AMG GT4 in race-uitvoering in ons land te zien. Het gaat om de auto van het Mercedes-AMG-testteam Uwe Alzen Automotive, die gisteren nog in actie kwam tijdens het ROWE 6 Stunden ADAC-Ruhr-Pokal-Rennen, de vijfde seizoensrace van de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Daar behaalden Fabian Hamprecht, Mike Stursberg en AMG-Test- en ontwikkelingsrijder Thomas Jäger bij het racedebuut van de nieuwe auto de klasse-overwinning in de SPX-klasse en eindigden in het 168 auto's sterke veld heel verdienstelijk als 16e algemeen. Na de technische keuring en een schoonmaakbeurt werd de auto naar Zandvoort vervoerd, waar hij rond vijf uur vanmorgen aankwam en op de presentatiestand van AMG werd geplaatst. Een goede actie van Mercedes-AMG en de Nederlandse importeur, want omdat ook de GT4 European Series Northern Cup dit weekeinde op Zandvoort in actie komt, zijn er natuurlijk heel wat potentiële gegadigden voor de nieuwe auto aanwezig.

8.45 uur: Goedemorgen vanaf een wederom zonnig Circuit Zandvoort, waar we ons gaan opmaken voor een lange dag met nog een paar trainingen en - met name - races van allevier de klassen: DTM, FIA EK Formule 3, Audi Sport TT Cup en GT4 European Series Northern Cup. Voor sommigen van ons liep de werkdag gisteren tot middernacht vanwege de Formule 3, anderen waren zelfs tot twee uur bezig omdat ook de GT4-rijders zich gisteren niet van hun beste kant hadden laten zien, wat leidde tot straffen en gewijzigde uitslagen. Hopelijk loopt het vandaag wat minder turbulent.

Het tijdschema voor vandaag is als volgt:
08.50-09.20 uur: vrije training DTM
09.45-10.40 uur: race 2 GT4 European Series Northern Cup
11.05-11.40 uur: race 2 FIA EK Formule 3
12.00-12.20 uur: kwalificatie DTM
12.45-13.15 uur: race 2 Audi Sport TT Cup
14.35-14.40 uur: informatieronden DTM
14.45-15.00 uur: rijderspresentatie DTM
15.18-16.13 uur: race 2 DTM
16.55-17.30 uur: race 3 FIA EK Formule 3

Reacties

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2017 11:59

    Wat ik me wel eens afvraag: racen de meeste journalisten zo vroeg mogelijk naar de mediaruimte om daar vervolgens hun plek niet meer af te staan? Dan kan je beter met een livetiming / livestream thuis gaan zitten.

    • 9
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 19 augustus 2017 12:11

    De meeste media zijn de fotografen, die ook hun plek moeten hebben. De journalisten zijn in de weer met interviews van betrokkenen in de paddock etc... Al moet ik eerlijk zeggen dat het deze keer wel heel erg druk is. Je hebt gelijk dat het soms beter is om gewoon thuis je verhalen te maken omdat tegenwoordig bijna alles in livestream en livetiming wordt uitgezonden, maar je mist dan wel de randverschijnselen en achtergrondverhalen (bv. Groeten uit... etc) en dat vinden wij en onze lezers ook leuk om te maken en volgen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2017 12:14

    Hoe verhoudt zich het aantal afgegeven accreditaties en de beschikbare ruimte in het mediacentrum?

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2017 12:32

    Juist die achtergrondverhalen maken een liveblog interessant, dat kunnen jullie als geen ander! Wij kunnen zelf thuis natuurlijk alles live volgen. Succes!

    • 5
    • 0
     
    Racing-Fan 19 augustus 2017 14:24

    De achtergrondverhalen zijn inderdaad interessant en een belangrijke reden om autosport.nl te bezoeken.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 19 augustus 2017 15:36

    Bijzonder dat het mediacentrum nu zo mega druk is, aangezien ze dat juist hebben uitgebreid. Ben blij dat ik er dit jaar niet hoef te zijn, ondanks dat de persvoorzieningen altijd uitstekend geregeld zijn bij DTM. Groeten vanaf Circuit Zolder.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2017 17:36

    In de Audi TT Cup wederom een afgetekende overwinning voor Philip Ellis. Dontje moest genoegen nemen met P7, Van der Garde werd anoniem 12e. En Bernhard Jr.? Die knalde er in de eerste ronde al af in de Hugenholtzbocht!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2017 21:35

    Tja, en Giedo had van ter voren gezegd dat hij voor een podiumplek(of beter) ging. hij had een beetje last van zelfoverschatting.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2017 07:57

    Giedo is geen topper, nooit geweest. Reed anoniem rond in een weliswaar leuke klasse die echter niet bulkt van toptalent.

    • 4
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2017 08:11

    Wat trekt toch elk jaar zoveel DTM-fans naar Zandvoort? Kan me voorstellen dat je onder de indruk bent van deze spectaculaire hightech monsters, maar om nou elk jaar naar een optocht te moeten kijken ..... F3 idem dito.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2017 08:34

    Oorzaak: extreem doorontwikkelde aerodynamica, veel turbulentie ('vuile lucht') die close racing onmogelijk maakt. Dat is helaas op de meeste andere circuits niet veel anders. Verplichte pitstops moeten de races 'spannender' (lees: onvoorspelbaarder) maken.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 augustus 2017 10:27

    Niet helemaal waar want er zijn toch diverse circuits(o.a. Monza,Spa,Silverstone) waar de F3 echt behoorlijk wat inhaalt.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 20 augustus 2017 23:51

    Oh sjips, helemaal niets van de DTM, Audi TT Cup of Formule 3 gezien.

    • 3
    • 0
     
    Drrrrkkk 21 augustus 2017 08:08

    Was ik de enige die "haha net goed" dacht bij de acties van/tegen Rast? ;-)

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2017 08:47

    Had de GT4 graag gezien maar wat een onmogelijk tijdschema weer. Hoeveel race auto's heeft die Bernard Jr. al total loss gereden ?

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2017 10:08

    DTM maakt zichzelf graag groter dan het is, terwijl het al jaren saaie optochten zijn. F3 is een Formule Ford achtige dood aan het sterven, erg pijnlijk om te zien. GT4 was de redding van het evenement met heerlijke races.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2017 12:22

    Er gaan de komende tijd wat race klasse uitsterven maar dat is helemaal niet erg als je naar GT3 of GT4 kijkt. DTM gaat erg hard maar is vreselijk saai.

    • 1
    • 0
     
    Drrrrkkk 21 augustus 2017 17:07

    Sluwe actie trouwens van Ekström in de stotfase van DTM-R2 in het gedeelte Tarzanbocht-Hunserug. Jammer dat Paffett er zo over loopt te jankebalken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet