Retro

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (2): Triumph Competition & British HTGT

hzt17-sun-18

Hou je van traditionele Britse sportwagens, dan is dit jouw klasse. Sinds het begin als MG Competitions, meer dan 25 jaar geleden, biedt de Triumph Competition & British HTGT zowel deelnemers als publiek veel plezier. Ze zijn vaste gast op alle HARC-evenementen en maken nu voor het eerst sinds lange tijd hun opwachting tijdens de Historic Grand Prix. Een welverdiende rentree!

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Mattijs Diepraam

Het verhaal van de klasse
Meer dan een kwart eeuw geleden ontstond er vanuit de Nederlandse MG Car Club het initiatief voor een eigen raceserie. Men vond onderdak bij de HARC en is nooit meer weggegaan. Na zo'n 10 jaar MG-only racen werd toenadering gezocht bij onze oosterburen, die iets gelijkwaardigs hadden, maar dan met Triumphs. Sinsdien wordt samen opgetrokken en met veel succes. De Triumph Competition & British HTGT opende het seizoen 2017 met de Historic Zandvoort Trophy en heeft daarnaast nog wedstrijden afgewerkt op Spa, Assen en het Tsjechische circuit van Most. De seizoensafsluiter is dit jaar in oktober op Dijon Prenois.

hzt17-sun-5

Duel om in de gaten te houden
Worden het de 'usual suspects' of zijn er wellicht 'dark horses'? Rijden op een publiekstrekker als de HGP zorgt voor extra interesse, extra motivatie én extra adrenaline! De organisatie verwacht tussen de 45 en 50 inschrijvingen en daar zouden best eens een paar verrassend snelle gelegenheidsdeelnemers bij kunnen zitten. Maar wij zoeken het toch eerder bij de 'usual suspects'. In mei waren er drie verschillende winnaars op Zandvoort: Gerard Vermast en de TVR 2500, Paul Conway in de Morgan +8 en Yannick Szygiel in de Triumph TR4. Daarnaast zijn Georg Nolte en Rainer Vorköpper in hun Jaguar E-type kanshebbers voor de winst.

hzt17-sat-65

Bijzondere auto
De meest aparte auto in dit veld is de Warwick GT350 van Detlef Walter. Oorspronkelijk heette dit model Peerless en was het voorzien van Triumph TR3-techniek onder het polyester koetswerk. Er werden er zo'n 325 gemaakt en de fabriek zette in 1958 zelfs een auto in tijdens de 24 uur van Le Mans, die op een keurige 16e stek finishte. Peerless ging in 1960 ten onder maar keerde al snel terug als Warwick. De doorstart duurde slechts 40 auto's en de zwanenzang bestond uit een aantal prototypen voorzien van de Buick (later Rover) 3,5 liter V8. En dat is precies de specificatie waarin Detlef Walter over het circuit boendert.

hzt17-sun-13

Opvallend gezicht
We begonnen dit verhaal met de historie: het begon allemaal 26 jaar geleden. En wat bijzonder is: een aantal mannen van het eerste uur racet nog steeds met hun MG's. Ton Meijer is een van de racers van het eerste uur die nog steeds actief is, zowel op het circuit als achter de schermen binnen de Stichting MG Competitions. En hij is met de jaren alleen maar sneller geworden – tijdens de laatste race in mei eindigde hij als derde overall!

Reacties

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 18 augustus 2017 11:59

    Ik begrijp dat iedereen weer staat te springen om naar de HGP te gaan, maar laten we even afwachten of de verwachtingen waar gemaakt gaan worden. Slechter dan vorig jaar kan het gelukkig niet worden...

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 augustus 2017 12:09

    De HGP ziet er goed uit qua bezetting. Vorig jaar misten we de Formule 1 wagens van 1950-1965. Die zijn er gelukkig weer bij alleen nu zijn de Formule Juniors er niet. Jammerrrr. Maar we gaan het zien nogmaals het ziet er veelbelovend uit.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 18 augustus 2017 12:34

    Wat je gewoon wilt zien zijn die Group C auto's en jaren 80 90 formule auto's. Zoals je die op Goodwood ook veel ziet. De rest is bijprogramma.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 augustus 2017 13:19

    Wat je gewoon wil zien... is voor iedereen anders. Dat de een de Group C het meest opvalt op Goodwood betekent niet dat dat het belangrijkste is. Voor iedereen wat, zolang de velden maar vol zitten

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 augustus 2017 13:32

    Zelf beschouw ik de Lotus 49 van Jim Clark (die heb ik toen zien winnen) als hoogtepunt, samen met de Lotus 72 en 63. Ook de F3's uit de 70's zijn zeer de moeite waard, evenals de Porsche 908/03 en de 936/77. De Brabham-BMW BT52 en de Procar BMW M1 zagen we eerder in 2015, de M3 van Euser stond er vorig jaar ook. De 'demo' F1's van McLaughlin en consorten gaan onderhand vervelen. Verder veel oude bekenden. Als je bij elke HGP bent geweest is er onvermijdelijk sprake van veel deja vu. Ben benieuwd hoeveel toeschouwers komen opdraven, dat viel vorig jaar tegen t.o.v. 2015. Belangrijkste reden: minder gratis toegangskaarten in omloop omdat de Bankgiroloterij als sponsor afhaakte.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 19 augustus 2017 22:48

    'Zoals je die op Goodwood ook veel ziet'? Wanneer? In een demootje tijdens de Members' Meeting? In één minuutje tegen een heuvel op tijdens de Festival op Speed? Prachtig natuurlijk en beter dan niets, maar wat deze autosportliefhebber wil zien, zijn races. Dat willen er vast meer met mij. Wat 'je' wilt zien, is inderdaad voor iedereen anders.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet