HARC

HARC Nieuws Augustus: Historic Grand Prix nadert

RRM

Retro Racing Magazine Lotus Special
Onze media partners van Retro Racing Magazine komen deze maand met iets bijzonders. Normaal gesproken verschijnt RRM alleen digitaal, maar deze maand presenteren zij een Lotus Special op papier, in samenwerking met de jubilerende Lotus Club Holland. Op 88 full-colour pagina's valt zeer veel te lezen en te genieten over het roemruchte merk met het groen-gele logo. De Lotus Special is voor een klein prijsje verkrijgbaar tijdens Classic Wings&Wheels, de Historic Grand Prix en in het Zandvoorts Museum. Een deel van de opbrengst gaat bovendien naar het goede doel. Mis hem dus niet!

Spice

Regen op Silverstone Classic en Oldtimer Grand Prix, dus weer zon op Zandvoort?


De twee grote historische evenementen die in veel gevallen op dezelfde racekalenders staan als de Historic Grand Prix op Zandvoort, zijn nogal nat en fris verlopen. Betekent dat een mooie nazomer en als vanouds stralende zon op Zandvoort? Laten we het hopen.

Op beide evenementen kwamen relatief weinig landgenoten in actie, maar vooral op Silverstone sprongen er toch een paar in de kijker. David en Olivier Hart moesten in de International Trophy noodgedwongen van auto wisselen en daardoor achteraan starten, maar daardoor konden ze in de stromende regen wel naam maken. Niet in de Shelby Cobra Daytona Coupé, geveld door een beschadigde voorwielophanging, maar in de 'gewone' Cobra reden vader en zoon van de 48e en laatste plaats naar een 11e positie aan de finish. Met de Lister Costin had Hart Sr minder geluk: met remproblemen moest hij voortijdig afhaken.

Michiel Campagne en Allard Kalff namen intussen elk een race voor hun rekening in de Group C. De Spice SE92C van Campagne werd op zaterdag negende, Kalff reed op zondag naar een vierde plaats – die een vijfde werd omdat hij als 'elite driver' 20 handicap-seconden aan de overall kreeg. Michiel Smits ging weer aan de bak in de FIA Masters Historic Sports Cars, waarin hij 23e werd. Hij hoopt snel de HTP-papieren voor zijn Lola T70 Spyder te krijgen, zodat hij niet langer in de invitatieklasse hoeft uit te komen – hopelijk op Zandvoort al.

Op de Oldtimer Grand Prix kwam Floris-Jan Hekker weer in actie in de Formule Juniors. Met zijn ouwe getrouwe Raybrig scoorde hij een 24e en 23e plaats. Op de Historic Grand Prix zien we Hekker terug, niet in de Raybrig, maar in de races voor F3-screamers. Daarvoor brengt hij zijn nieuwste aanwinst mee: een Tecno F3. In de Tourenwagen Classics zagen we Marc Seesing in zijn BMW E30 M3 aantreden, en ook de broers Luttikhuis in hun Mercedes 190E Evo 1's. Seesing werd negende (en tweede in zijn klasse), Gerbert en Arjan Luttikhuis respectievelijk 17e en 22e. Bart Uiterwaal was met zijn Mustang in de AvD-Tourenwagen- und GT Trophäe van de partij, maar in de kwalificatie en de race kreeg hij de vaart er niet in. Hij finishte als 41e. Lees meer over de races op Silverstone en de Nürburgring op Autosport.nl en in de aankomende editie van Retro Racing Magazine.

TC

TC nieuws
Tijdens het NOF staken we ons licht op bij Haico van der Heijden van de TC om te vragen of er nog nieuwtjes waren. We stuitten gelijk op een nieuwigheid, twee blokjes die gebruikt worden om de bodemvrijheid te meten. Er vielen direct al enkele bolides door de mand! In samenwerking met de Leidse Instrumentmakerschool wordt een tooltje ontwikkeld om zonder de kop te lichten de cilinderinhoud te kunnen bepalen. Eind van dit jaar moet de gereed zijn. Ook bij de FIA in Parijs heeft men hier belangstelling voor! Haico is altijd benieuwd of er vanuit de rijders voorstellen of ideeën zijn om zaken te controleren. Zijn deur staat altijd open voor goede suggesties. Zijn doel is om in gezamenlijkheid te komen tot eerlijke klassen, zodat we allemaal onze hobby met plezier kunnen uitoefenen!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet