TCR International

TCR Germany: Twee top 5 klasseringen voor Niels Langeveld. Zeges voor Files en Antti Burri

Tijdens het ADAC TCR Germany-weekend op de Nürburgring reed Niels Langeveld tweemaal in de Top 5. In de eerste wedstrijd behaalde de Nederlander een derde podiumplek en in R2 eindigde de Nederlander na meerdere felle gevechten op de vijfde plek. De beide wedstrijden leverden een overwinning op voor de Brit Josh Files en de Fin Antti Burri (LMS Engineering)

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2017 Niels Langeveld
Niels Langeveld is in de TCR Germany erg goed bezig dit jaar.

Twee Top 5 klasseringen voor Niels Langeveld. Zeges voor Files en Antti Burri
De eerste wedstrijd ontaardde in een spannende thriller tussen de Brit Josh Files (Target Competition UK-Sui) en de Duitser Mike Halder (Wolf Power Racing 2 Seat). Polesitter Halder moest direct na de start zijn positie aan Files prijsgeven terwijl Niels Langeveld eigenlijk een beetje werd ingesloten. Al in de eerste bocht nam Files direct de leiding. De verwachte carambolage bleef in de eerste bocht ook niet uit. De Amerikaan Jason Wolfe, de Fin Niko Kankkunen en Sven Markert strandden dan ook direct waardoor de safetycar al voor de eerste maal in actie kwam om de gestrande voertuigen te bergen.

2017 Files R1
Prachtig duel tussen Files Halder en Langeveld in R1.

Na de herstart ontwikkelde de wedstrijd zich tot één van de seizoenshoogtepunten waarbij Files, Halder en Langeveld voor voldoende spektakel zorgden waarbij de Opel Astra van Dino Calcum lag op de loer. Contact tussen Lucas Engstler en Lukas Niedertschneider zorgde kort voor het einde andermaal voor een safetycarfase. Met nog drie ronden te gaan volgde de laatste herstart waarbij Halder en Files het publiek werkelijk op de banken brachten. Halder had kortstondig de leiding in handen maar moest deze uiteindelijk toch aan Files prijsgeven. De Brit pakte een spectaculaire overwinning.



De tweede wedstrijd leverde de allereerste seizoensoverwinning voor de Fin Antti Burri op. Direct bij de start kwam het tot een incident waarbij de Opel Astra van Dino Calcum frontaal de vangrail aan het eind van de pitlane raakte en veel schade veroorzaakte. Even bestond de vrees dat de wedstrijd met Code Rood onderbroken zou worden. Maar omdat er verder geen gevaar bestond kon de wedstrijd korte tijd later hervat worden. Direct na de herstart nam de Honda Civic TCR van Steve Kirsch de leiding en liet Burri achter zich. Een technisch defect zorgde ervoor dat Kirsch al na 10 ronden de strijd moest staken.

2017 TCR R1 Nauwelijks zichtbaar maar Langeveld is geheel ingesloten door Files en Halder bij de start van R1

Door het uitvallen van Sven Markert moest de safetycar voor de tweede maal in actie komen. Met nog amper vier minuten te gaan werd de wedstrijd voor de laatste maal vrijgegeven en kon Burri onbedreigd zijn eerste seizoenszege binnenhalen. De Zuid Afrikaan Sheldon van der Linde stond in zijn Audi behoorlijk onder druk van Mike Halder, maar die liet zich op het allerlaatste moment door de Oostenrijkse sluwe vos Harald Prozcyk verschalken. Hoewel Files bij het startincident met Calcum direct werd uitgeschakeld behoudt hij met 288 punten de leiding in het kampioenschap. Halder en Langeveld volgen met 211 en 197 punten resp. op P2 en P3.

Antti Burri: "Ik ben erg verheugd. Het leven wordt wel wat vergemakkelijkt als je vanaf de eerste startrij vertrekt. Ik heb gewoon geprobeerd om snelle ronden te draaien en afstand te creëren. Het deelnemersveld is dit jaar werkelijk goed. Er zijn wel 15 man die kunnen winnen. Als je hier niet alles geeft, dan val je direct terug."


2017 Langeveld  PF
Langeveld was zeer tevreden na R1.

Sheldon van der Linde: "Ik ben goed gestart. Helaas had Steve Kirsch problemen met zijn auto. Daarmee heb ik geluk gehad. Ik ben erg blij. Belangrijke punten voor het kampioenschap zodat ik nog kan meespelen. Voor mijn team een thuiswedstrijd. Mooi om hier op het podium te staan."

Harald Prozyck: "Met Mike Halder had ik een heftig gevecht. Ik wilde de deur dichtgooien, maar toen zat er al iemand op mijn bumper. Gelukkig is er niets gebeurd en niemand verloor positie. Het was wel op de grens maar OK. Sinds 2/3 races gaat het goed bij mij en dan mag je blij zijn dat je weer het podium haalt."

Niels Langeveld: "In de eerste wedstrijd hebben Halder en Files behoorlijk gevochten. Maar voor mij waren ze gewoon te snel en dan mag je met een derde plek tevreden zijn. Kortstondig had ik de kans om Mike te passeren maar hij verdedigde zich goed. Totaal gezien ben ik tevreden omdat de snelheid er gewoon is."

2017 Dillon Koster
Dillon Koster gaat er even af tijdens de training.

Uitslag R1
1. 1 Josh Files Target Competition UK-SUI 32:06.018
2. 7 Mike Halder Wolf-Power Racing 2 + 0.292
3. 14 Niels Langeveld Racing One + 1.346
4. 36 Dino Calcum Schläppi Race-Tec + 2.342
5. 10 Antti Buri LMS Racing + 5.875
6. 22 Harald Proczyk HP Racing + 6.822
7. 41 Steve Kirsch Honda Team ADAC Sachsen + 7.242
8. 18 Sheldon van der Linde AC 1927 Mayen e.V. im ADAC + 7.648
9. 88 Moritz Oestreich Honda Team ADAC Sachsen + 8.425
10. 19 Max Hofer AC 1927 Mayen e.V. im ADAC + 8.858

Race 2
1. 10 Antti Buri LMS Racing 32:17.286
2. 18 Sheldon van der Linde AC 1927 Mayen e.V. im ADAC + 3.081
3. 22 Harald Proczyk HP Racing + 4.278
4. 7 Mike Halder Wolf-Power Racing 2 + 4.542
5. 14 Niels Langeveld Racing One + 5.408
6. 44 Sandro Kaibach Aust Motorsport + 6.148
7. 11 Jürgen Schmarl Target Competition AUT-POR + 7.155
8. 88 Moritz Oestreich Honda Team ADAC Sachsen + 8.154
9. 78 Fabian Danz Schläppi Race-Tec + 9.405
10. 17 Jasmin Preisig Lubner Motorsport + 9.910

2017 Files PF
Josh Files doet een "Bruno Spengler" na afloop van R1. 

STAND

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 08 augustus 2017 17:29

    Langeveld had een moeilijke start in het kampioenschap maar laatste paar races gaat het prima.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet