GT

GT: Lucas Auer van Formule 1 naar ADAC GT Masters, ADAC sluit contract met Infront

GTM517 00080STS
Infront-directeur Marco Sautner, Lucas Auer, Ralf Schumacher en ADAC-directeur Lars Soutschka (vlnr)

Aan de vooravond van het ADAC GT Masters-weekeinde op de Nürburgring, waar vanaf vandaag tot en met aanstaande zondag de ADAC GT Masters, de ADAC Formule 4 en de ADAC TCR Germany in actie komen, organiseerde de Duitse automobielclub een informele bijeenkomst in het restaurant van Ralf Schumacher in Bergheim bij Keulen. De Oostenrijkse coureur Lucas Auer was er, met kersverse indrukken van zijn Formule 1-test van eerder deze week op de Hungaroring, terwijl er ook het nieuws bekend werd dat de ADAC met het internationaal werkende sportmarketingbureau Infront gaat samenwerken voor de promotie van de ADAC GT Masters en de ADAC Rallye Deutschland, de Duitse ronde van het WK Rally, die over twee weken op het programma staat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ADAC/Gruppe C, Rebocar/R. de Boer

GTM517 00005STS
Het restaurant 'Schumacher's' in Bergheim was een prettige locatie voor de bijeenkomst

Goede tradities zijn het waard om in stand gehouden te worden, en daartoe behoort zeker het jaarlijkse diner voor een select gezelschap van mediavertegenwoordigers voorafgaand aan het ADAC GT Masters-weekeinde op de Nürburgring, dat nu al voor de derde maal in successie plaatsvond. De locatie bleef ongewijzigd: het restaurant 'Schumacher's', dat Ralf Schumacher na zijn actieve carrière opende in een karakteristiek oud stadspand in de Hauptstraße in Bergheim bij Keulen, direct bij het 'Aachener Tor', een van de stadspoorten.

GTM517 00036STS
Lucas Auer vertelt zijn verhaal voor camera en microfoon van TV-zender Sport1

Tot het gezelschap behoorden een paar online- en televisieverslaggevers die de ADAC GT Masters regelmatig volgen en enkele dagbladcollega's uit Keulen en Bonn, voor wie de Nürburgring hun thuiscircuit is. Natuurlijk was er volop aandacht voor Lucas Auer, die komend weekeinde op de Nürburgring zijn tweede optreden in de ADAC GT Masters beleeft, nadat hij begin juni al succesvol voor de dag kwam met de Mercedes-AMG GT3 van het team BWT Mücke Motorsport op de Red Bull Ring. Auer testte afgelopen dinsdag en woensdag op de Hungaroring voor het eerst een Formule 1-auto, hij kwam in actie voor het team Force India. Natuurlijk wilden alle aanwezigen graag zijn indrukken horen.

GTM517 00020STS
Ook aan uw verslaggever vertelde Lucas Auer honderduit over zijn ervaringen

"Waanzinnig!"
"Het was waanzinnig! Voor de eerste keer met 80 km/u de pitstraat uitrijden en dan de 'pit limiter' loslaten: onvoorstelbaar! Mijn hoofd werd naar achteren gedrukt", bericht Auer over zijn eerste ervaringen. "Ik weet eigenlijk niet waarom ik mijn hoofd niet meteen tegen de hoofdsteun drukte, maar dat ging daarna dus vanzelf. En dan die vertraging toen ik de eerste keer remde... Natuurlijk heb ik niet teveel gepusht. Ik weet vanuit de DTM hoe vervelend het is als een gepland testprogramma niet kan worden afgewerkt omdat de auto stuk is, dus mijn eerste doel was om de boel heel te laten. Maar op de tweede dag, toen ik wat meer ervaring had en me wat zekerder voelde, ben ik natuurlijk wel wat verder gegaan. En toen was die snelheid al heel normaal. Het went snel, het is fascinerend om te merken hoe snel je ogen en je hersenen zich aanpassen aan die hogere snelheden."

GTM517 00067STS
Weten nu beide hoe het is om Formule 1 te rijden: Ralf Schumacher en Lucas Auer

"Je denkt dat er iets mis is met de motor"
"Dat ga je dit weekeinde met die GT-auto wel merken", haakte Ralf Schumacher in. "Je gaat veel te laat remmen, en bij je eerste ronde denk je dat er iets mis is met de motor, omdat die niet trekt." Schumacher zelf had een soortgelijke ervaring toen hij, uit de Jordan-Formule 1 komend, in 1997 voor het eerst met een Mercedes CLK-GTR reed. "Ik kwam terug de pits in en zei tegen Dietmar (Kamczyk, de motorenspecialist bij AMG, RdB): 'Hij is stuk, hij loopt niet', maar dat was alleen maar door mijn eigen gevoel." Dat Lucas Auer na zijn recente successen in de DTM en zijn Formule 1-test volop in de belangstelling staat, bleek wel uit de aanwezigheid van een 'paperazzi'-fotografe, die ergens vanaf de overkant van de straat met een lange telelens foto's schoot toen het ADAC-gezelschap op het zonnige terras van het aperitief genoot. Over zijn sportieve toekomst denkt Auer nog niet al teveel na. "Dit weekeinde ADAC GT Masters. Natuurlijk kwam het nieuws dat Mercedes eind volgend jaar uit de DTM stapt ook voor mij onverwacht, maar er is nog voldoende tijd. Qua alternatieven sta ik voor alles open, ik volg zeker ook de Formule E, alleen al omdat daar veel coureurs rijden die ik ook ken. Maar vooralsnog heeft voor mij de DTM prioriteit! Eerst maar eens de DTM-races op Zandvoort, waar ik erg naar uitkijk, want dat is een van mijn favoriete circuits."

Waarschijnlijk wel weer naar Zandvoort
De ADAC heeft het optreden op Zandvoort net achter de rug en intern werd er met tevredenheid op de Nederlandse ronde teruggekeken, zo vernamen we van ADAC-directeur Lars Soutschka en Thomas Voss, hoofd ADAC Motorsport und Klassik. "Voor de kalender in 2018 verwachten we geen grote veranderingen", kondigde Voss aan, waarmee we er dus van uit mogen gaan dat de ADAC-series ook volgend jaar weer op Zandvoort te gast zal zijn. Gevraagd naar de mogelijkheid dat dan ook de – dit jaar ontbrekende – Duitse ADAC Formule 4 weer naar Zandvoort terugkeert, zei Voss: "Ik weet dat veel teams en rijders graag op Zandvoort rijden, maar we zitten met het probleem dat onze Formule 4 een nationaal kampioenschap is, waardoor er maar één evenement buiten Duitsland is toegestaan, wat dit jaar op de Red Bull Ring was. We moeten kijken wat voor volgend jaar de mogelijkheden zijn."

GTM517 00097STS
Infront-directeur Marco Sautner (l.) en ADAC-directeur Lars Soutschka

Met het wereldwijd actieve sportmarketingbureau Infront, vooral actief in voetbal en wintersporten, maar bijvoorbeeld ook voor het FIA WEC inclusief de 24 Uur van Le Mans en de Formule E, sloot de ADAC een meerjarige overeenkomst voor de marketing van de diverse series. "Daarbij nemen de ADAC GT Masters en de ADAC Rallye Deutschland de meest prominente plaats in", verklaarde ADAC-directeur Soutschka. Directeur Marco Sautner van Infront benadrukte dat zijn onderneming zich niet alleen bezighoudt met de verkoop van rechten. "We verzorgen ook registratie en productie van TV-uitzendingen en ontwikkelden bijvoorbeeld via onze dochteronderneming Omnigon een app voor NASCAR", aldus Sautner. "Met de evenementen en series van de ADAC willen we onze positie in de auto- en motorsport verder verstevigen."

170804 ADAC Carpaccio

Schumacher: "Mis het rijden totaal niet"
De aanwezigen genoten van de culinaire prestaties van de keukenbrigade van Ralf Schumachers restaurant. In de Michelingids voor Duitsland kreeg het restaurant de beschrijving: "Kwaliteitsproducten, vakkundig bereid, gewoon goed eten!", en dat kunnen we na een verrukkelijke carpaccio en een prima rosé gebraden Txogitxu-runderfilet (een Baskische koeiensoort met een lange historie) alsmede een smakelijk kaasplateau ter afsluiting van harte onderschrijven. Schumacher zelf, die toegaf het rijden "totaal niet" te missen, is met zijn team US Racing, samen met Gerhard Ungar, voor het tweede jaar actief in de Formule 4. Daarnaast maakt hij deel uit van het bestuur van de ADAC Stiftung Sport en is hij sinds kort officieel woordvoerder van de nieuw opgerichte federatie van teams in de kartsport, die gezamenlijk de krachten hebben gebundeld om zo een eenduidig en krachtig gesprekspartner voor de CIK en de FIA te zijn. "Met de ADAC Kart Academy, een zeer laagdrempelig initiatief, opent de ADAC al voor jonge rijders de deuren naar de kartsport. Het is belangrijk om de kosten in de gaten te houden, maar via dat traject kunnen ze verder naar de DKM en dan de Formule 4", aldus Schumacher. "Kartsport is en blijft de basis. Zonder kartsport had ik hier niet gezeten, en Lucas Auer ook niet!"

170804 ADAC Pepermolens
Natuurlijk was er ook bij de peper- en zoutmolens een autolink...

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet