GT

GT: Groeten vanaf de Total 24 Hours of Spa

Parade 1
De parade met raceauto's vanaf het circuit naar Spa is een vast onderdeel.

Vorige week vond op het Circuit de Spa-Francorchamps de 69e editie van de 'Total 24 Hours of Spa' plaats, de grootste GT3-race ter wereld en het onbetwiste seizoenshoogtepunt van de Blancpain GT Series en de Intercontinental GT Challenge. Een fantastisch startveld met 63 auto's in de hoofdrace en een meer dan aantrekkelijk bijprogramma met FIA EK Formule 3, Peugeot 308 Racing Cup en Lamborghini Super Trofeo waren de ingrediënten voor een rondom geslaagd raceweekeinde, waarin er erg veel te beleven viel. Voor uw verslaggever was het één van de drukste weekeinden van het jaar, met naast de werkzaamheden voor deze website ook diverse persberichten en vertalingen voor de organisaties van de GT-race en de Formule 3, enkele commerciële opdrachtgevers en een dagblad. Maar tussentijds was er gelukkig ook nog ruimte om het nodige vast te leggen voor onze traditionele impressie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Vision Sport Agency/Olivier Beroud/Pascal Saivet/Laurent Cartalade/David Bristo; Rebocar/René de Boer

Parade 3

Op dinsdag was er al de 'Bronze Test', vanwege geluidsbeperkende maatregelen een dag eerder dan gebruikelijk, omdat op dinsdag ook de Formule 3 al testte. Op woensdag vond de parade naar het centrum van Spa plaats.

Parade 2

Belangstelling genoeg.

Parade 4

Dé kans voor het publiek om dichtbij de raceauto's te komen.

Parade 5

Twee Mercedes-AMG GT3's met Nederlandse deelnemers, vooraan de auto met Renger van der Zande en daarachter die van Indy Dontje.

Smurfen Parade

De nummer 991-Speedlover-Porsche uit de nationale klasse was uitgevoerd in 'Smurfen'-design,en natuurlijk kwamen de smurfen ook naar de parade gesmurft.

Paspop 480

Op weg naar het circuit ontdekten we deze dame langs de weg, als reclame voor een bedrijf in autosportbenodigdheden. Ze stond er wat ongemakkelijk bij...

IMG 6846

Het Total-tankstation bij het circuit is er al sinds mensenheugenis. Erachter is nu eindelijk een aanvang gemaakt met de bouwwerkzaamheden voor wat een prachtige nieuwe shop moet worden, de opvolger van de vermaarde 'Boutique du Circuit' met boeken, modelauto's, tijdschriften en meer interessante zaken. Die had eigenlijk vorig jaar al klaar moeten zijn, maar het nemen van alle ambtelijke hordes nam meer tijd in beslag dan gepland.

IMG 6873

Dankzij de medewerking van promotor SRO konden we onze testauto, een Audi R8 V10 Spyder, parkeren op de 'Supercar parking' in het rennerskwartier. Omdat we ook nog eens op loopafstand van het circuit waren ondergebracht, hoefden we de auto vier dagen lang niet aan te raken - hoewel dat uiteraard ook bepaald geen straf is.

IMG 6850

Deze wat geheimzinnige presentatiestand was van BMW. Binnen werd de nieuwe M5 getoond.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2017 12:13

    Complimenten! Leuke achtergrondverhalen!

    • 7
    • 0
     
    Niels 03 augustus 2017 12:40

    Leuk stukje. Ik denk dat 24 uurs GT wedstrijden, met alle vermaak en gezelligheid er omheen, wel toekomst hebben. Het spreekt de fans enorm aan. Ook evenementen als de ADAC GT Masters vorige week op Zandvoort zijn te gek en mogen nooit ophouden te bestaan! Was aan de opkomst en de vele positieve reacties wel te merken. Leuker en spannender dan bijvoorbeeld een doorsnee DTM wedstrijd of F1 race waar alles zo verschrikkelijk gepland en geregisseerd is (als het niet regent). Om van de Formule E maar niet spreken, vreselijk vind ik dat.

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2017 10:15

    Volgens mij reed Jeroen Bleekemolen ook gewoon in een gele Mercedes GT3. Heb altijd het idee dat autosport.nl een beetje Anti Jeroen Bleekemolen is. Gelukkig heeft Jeroen een zeer levendig twitter account waar alles goed te volgen is.

    • 7
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 04 augustus 2017 10:38

    Beste Anoniem. Ik reageer (bijna) nooit op berichten. Weet niet uit welke hoek dit nu weer komt. Bovenstaande is absoluut onjuist. Wij volgen Jeroen al vanaf zijn debuut in de Formule Ford in 1998. Collega René de Boer doet altijd zijn uiterste best om alles direct van Jeroen ook op Autosport.nl te plaatsen. Gewoon niet waar dat wij anti Jeroen zijn....integendeel zelfs

    • 4
    • 3
     
    ace1 04 augustus 2017 10:58

    @Anonieme gebruiker ik kom al zo'n 10 jaar op Autosport.nl en ben het niet eens met jou stelling dat de redactie van Autosport.nl Anti Jeroen Bleekemolen is. In tegendeel zelfs zijn naam wordt altijd genoemd als hij actief is bij ISMA, Blancpain GT Series, 24H Series en andere series waarin hij actief is.

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 04 augustus 2017 12:30

    Hier moet ik inderdaad ook mijn uiterste verbazing over uitspreken. Ik ken Jeroen ook al vanuit de tijd dat hij nog samen met broer Sebastiaan op een stepje of een skelter door de paddock reed, dus waar het idee vandaan komt dat we bij AUTOSPORT.NL anti-Jeroen Bleekemolen zouden zijn, begrijp ik totaal niet. Als ik voor mezelf mag spreken: ik was in 2004 in de DTM bij Opel en in 2008 bij Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur Jeroens perschef, ik ben zonder enige twijfel de enige Nederlandse verslaggever die ook met enige regelmaat bij zijn IMSA-wedstrijden in Amerika ter plekke is en heb altijd bijzonder plezierig contact met Jeroen Bleekemolen. Hij reed inderdaad in een gele Mercedes in Spa, maar toevallig niet een auto die op een van de foto's in deze rubriek staat. Komend weekeinde doen we dus ook weer normaal verslag van Jeroens activiteiten in de IMSA-race op Road America.

    • 6
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2017 12:41

    Beste Heren, dan heb ik het verkeerd begrepen. Mijn Excuses...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet