IndyCar

Indycar: Montoya en Servia sluiten 2018 aerokit test Mid Ohio succesvol af.

Het nieuwe aerokit pakket, dat vanaf 2018 voor de volgende drie seizoenen van kracht wordt, werd gisteren succesvol door Juan Pablo Montoya en Oriol Servia op Mid Ohio getest.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2017 Wedstrijdsimulatie 2
Rondenlang simuleerden Oriol Servia en Juan Pablo Montoya wedstrijdsimulaties iop Mid Ohio.

Succesvolle aerokit roadcourse test op Mid Ohio
Juan Pablo Montoya en Oriol Servia legden gisteren op Mid Ohio de eerste nieuwe succesvolle kilometers met het nieuwe roadcourse pakket af.

Juan Pablo Montoya: " Het voelt beter aan dan het huidige pakket. De auto is iets meer vergevend, de neerwaartse druk is behoorlijk wat lichter waardoor je wat meer glijdt. Ik denk dat dit goed isJe zult de coureurs veel meer met hun handen aan het stuurwiel zien doen en ik verwacht dat de auto's iets lastiger zullen worden. De kans op fouten is groter waardoor het racen beter gaat worden."

2017 Wedstrijdsimulatie 1 Indycar verwacht evenals de coureurs nog betere races.

De Spanjaard Oriol Servia, met 202 Indycar starts op zijn naam sinds 2009, was het er volledig mee eens. Servia: "Als je minder downforce hebt bewegen de auto's iets meer en de fans kunnen zien dat we echt aan het werk zijn. Of het nu goed of slecht is, we doen tenminste iets. Ik denk dat het voor ons en de fans iets aangenamer wordt."De dag begon met een wedstrijdsimulatie waarbij Servia en Montoya meermaals van positie wisselden. Omdat er nu meer neerwaartse druk van onder de auto gegenereerd wordt, creëert dit minder turbulentie voor achterliggende auto's waardoor inhalen gemakkelijker wordt.

aeropakket 1
De Chevrolet sidepod.

Elke coureur legde exact 100 ronden af en waren hierover bijzonder verheugd. Oriol Servia: " Fantastisch veel beter dan de auto van dit jaar. Ik zeg niet omdat wij dit wilden hebben. Maar zelfs op een langzaam circuit als Detroit(wat mijn laatste race in Juni was) kon je gewoon niet bij iemand in de buurt komen omdat er gewoon teveel neerwaartse druk was. Hier hadden we gebalanceerde neerwaartse druk. Bij de auto van dit jaar breekt de achterkant weg. Bij de nieuwe auto verlies je iets aan de voorkant maar niet zoveel. Eerlijk gezegd vrij positief. Wetenschap werkt duidelijk."

aeropakket 2
Het Honda pakket.

Op 10 augustus wordt er op Iowa getest en later 26 september op Sebring.Bill Pappas, de vice president van Indycar race-engineering/competitie was erg verheugd.Bill Pappas: "Wij wilden onze waslijst testen en beide coureurs verklaarden dat de auto's anders aanvoelden maar voelden zich totaal op hun gemak. Wij lieten op het einde van de dag de auto's nogmaals dicht bij elkaar rijden en beide rijders verklaarden dat de achterliggende auto zich erg stabiel gedroeg. Daar waren we erg blij mee"

Montoya
Welk pakket is nu mooier? De Chevrolet versie van Montoya

Servia
of de Honda versie van Oriol Servia. Beide auto's blijven eigendom van Indycar overigens.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet