Diversen

Div: Interessante TV-cijfers over autosport

Het Duitse sportmarketingvaktijdschrift "Sponsors" brengt in zijn meest recente uitgave een interessant artikel over de uitzendrechten van grote sportevenementen en kampioenschappen bij onze oosterburen. Daaruit blijkt dat autosport in Duitsland de op één na meest bekeken televisiesport is. Tussen 1 januari en 30 september van dit jaar keken in totaal 265,67 miljoen mensen in Duitsland naar live-uitzendingen van autoraces. Duidelijk meer dan naar wielrennen, dat met 152,09 miljoen kijkers op nummer drie staat. Voetbal is uiteraard verreweg de nummer één met 1,455 miljard kijkers live, waarbij dit aantal natuurlijk dit jaar extreem hoog is vanwege het WK voetbal in eigen land.

Tekst: René de Boer

Uitzendrechten voor autosport op televisie zijn op het moment een interessant gespreksonderwerp in Duitsland, omdat de bestaande contracten voor zowel de DTM (voor drie miljoen per jaar bij de ARD) als de Formule 1 (voor 80 miljoen per jaar bij RTL) eind 2007 aflopen. Gevreesd wordt dat de kijkcijfers voor de Formule 1 volgend jaar in Duitsland drastisch zullen dalen, nu Michael Schumacher niet meer meerijdt. In Duitsland moet men het nu eenmaal altijd van nationale helden hebben, en mensen als Ralf Schumacher of Nick Heidfeld hebben die status bepaald niet. Eenzelfde tendens deed zich voor in de tennissport: ooit tot grote hoogte gestegen dankzij de successen van Boris Becker en Steffi Graf, maar mensen als Michael Stich of Anke Huber konden dat nimmer evenaren en nu staat tennis in Duitsland niet eens in de top tien bij de kijkcijfers.

Interessant is dat er nog wel heel wat tennis op televisie komt: van januari tot eind september 178,03 uur live, en daarmee de derde sport achter wielrennen (323,19 uur) en voetbal (704,35 uur). Autosport staat nog achter atletiek (165,04 uur) op de vijfde plaats (140,54 uur).

"Sponsors" schrijft in het genoemde artikel dat de Formule 1-rechten in Duitsland na 2007 wel eens opgedeeld zouden kunnen worden tussen RTL en een andere zender, waarbij RTL net zoals nu de races live toont, maar de kwalificatie elders te zien is. Belangrijk voor de sponsors is wel dat de Formule via "free TV" beschikbaar blijft en niet uitsluitend achter de decoder te zien is, waar Premiere en Arena om de rechten strijden.

Voorts meldt "Sponsors" dat het aantal live-kijkers naar DTM-races via de ARD dit jaar wat is teruggelopen, van 1,91 miljoen gemiddeld vorig jaar naar 1,75 miljoen dit jaar. "We moeten kijken wat de oorzaken zijn van deze teruggang", zo wordt ARD-zegsman Karl-Günther Wolscheid geciteerd. Volgens "Sponsors" kunnen de kijkcijfers voor de DTM alleen worden verhoogd wanneer er meer fabrikanten meerijden. Een bekend probleem...

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet