Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

F2 Hungaroring: Oliver Rowland winnaar hectische hoofdrace

rowland

Oliver Rowland kwam als winnaar over de finish, maar de manier waarop verdient niet de hoofdprijs. Rowland kwam in de slotfase door slechte banden in de problemen. Door middel van een gevaarlijke uitwijk manoeuvre drukte de Engelsman zijn grootse belager Artem Markelov van de weg en won achter de safety car de wedstrijd voor teamgenoot Latifi. Een straf van de wedstrijdleiding was zeker op zijn plaats geweest, maar deze bleef uit. Nyck de Vries bleef de gehele race uit de schermutselingen en werd fraai derde. Waardering voor de beste man van het veld. Charles Leclerc moest na een straf als laatste starten en werd toch nog vierde op een circuit waar inhalen bijna onmogelijk is.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto: F2

Kwalificatie
Charles Leclere was een klasse apart in de kwalificatie voor de hoofdrace op de Hungaroring. Met 0,4 seconde op Oliver Rowland domineerde de 19-jarige Monegask. De verschillen tussen de eerste 13 rijders was slechts één seconde. Echter ruim na de kwalificatie werd de wagen van Leclerc afgekeurd door de technische commissie vanwege gebruik van verkeerd materiaal in het differentieel. De Ferrari Academy coureur, die volgende week voor het Ferrari Formule 1 team op de Hungaroring gaat testen, moest de hoofdrace helemaal achteraan aanvangen. Oliver Rowland startte nu vanaf pole positie met Artem Markelov naast hem. Jordan King van het Nederlandse MP Motorsport startte als derde vanaf de tweede rij. Nyck de Vries mocht vanaf de zevende plaats vertrekken.

Hoofdrace
Norman Nato bleef met een technisch probleem staan op de grid bij het begin van de formatieronde en moest uit de pits starten. Een extra formatieronde doordat Nabil Jeffri op een verkeerde startplaats stond. Markelov had de beste start gevolgd door Rowland en King. Ook De Vries maakte plaatsen goed en lag al gelijk op een vijfde plaats. De bestrafte Leclerc maakte vanaf een 19de plaats gelijk acht plaatsen goed bij de start. Jordan King kon zijn derde plaats niet behouden. Eerst werd de MP Motorsport rijder voorbij gestoken door Nicholas Latifi, en een bocht later door een sterk acterende Nyck de Vries.

Het was gelijk duidelijk dat op het Mickey Mouse circuit van de Hungaroring, met de vele bochten, de banden weer een belangrijke rol zouden spelen. De eerste rijders, waaronder King, Matsushita en Canamasas, die gekozen hadden voor de zachte compound, kwamen in de negende ronde van de totaal 36 al naar binnen om de medium band te laten monteren.

Wederom pech voor Antonio Fuoco die zijn wagen na de pitstop niet meer op gang kreeg en moest opgeven. Ook Rowland kwam al snel naar binnen voor zijn verplichte pitstop en éen ronde later kwam zijn grote concurrent Markelov binnen. Mede door de bandenwissels was Leclerc inmiddels al op een vierde plaats beland waar hij een pittig duel moest uitvechten met Albon. Leclerc pakte in de 15de ronde de koppositie maar moest nog wel binnen komen voor zijn bandenwissel. Rowland die voor Markelov na zijn bandenwissel de baan op kwam, had halverwege de beste papieren en was de virtuele leider van de wedstrijd en was al op een tweede plaats beland. Het verschil tussen Rowland en koploper Leclerc werd zienderogen kleiner.

In de 22ste ronde besloot Leclerc ook binnen te komen voor zijn zachte banden en valt terug naar een 13de plaats. Rowland lag ruim op kop voor Markelov en Latifi. Nyck de Vries vocht zich terug naar een vierde plaats. Robert Visoiu en Sergio Canamasas zorgden weer voor de nodige ophef. Canamasas dook te laat de eerste bocht in en ramde Visiou van de baan.



De safety car kwam met nog tien ronden te gaan de baan op. Het hele veld schoof weer naar elkaar toe. Voordeel voor Leclerc die met de verse zachte banden nu weer uitzicht had, vanaf de negende plaats, op de podiumplaatsen. Na de herstart pakte Leclerc gelijk drie plaatsen. Oliver Rowland kwam in de slotfase in de problemen met zijn banden en verloor zijn voorsprong op Markelov en Latifi . Bij een DRS-inhaalactie van Markelov op het rechte stuk week Rowland van zijn lijn af en drukte Markelov van de baan. De Rus werd zowat gelanceerd en klapte de banden in van de eerste bocht. Voor verder onderzoek werd hij naar de medische dienst gebracht. Latifi zag zijn kans schoon om de koppositie over te pakken, maar ook hij werd door zijn teamgenoot naar de buitenkant gedrukt.



De safety car kwam voor de tweede keer de baan op. Rowland passeerde de finish achter de safety car als winnaar voor Latifi en de fantastisch sturende Nyck de Vries, die zich buiten alle schermutselingen hield. Charles Leclerc werd de lachende vierde nadat hij Nobuharu Matsushita nog had gepasseerd en door kreeg dat zijn grootse belager Markelov uit de wedstrijd was gedrukt en geen punten behaalde. Een hectische eindfase waarbij Rowland door een gevaarlijke manoeuvre de wedstrijd won. Alex Albon werd als achste geklasseerd en mag morgen vanaf pole positie de sprintrace starten.

Uitslag hoofdrace:

1. 9 O. Rowland (DAMS) 36 ronden in 58:37.062
2. 10 N. Latifi (DAMS) +0.235
3. 18 N. de Vries (Rapax) +0.673
4. 1 C. Leclerc (PREMA Racing) +1.405
5. 7 N. Matsushita (ART Grand Prix) +1.633
6. 5 L. Ghiotto (RUSSIAN TIME) +2.534
7. 20 N. Nato (Pertamina Arden) +3.079
8. 8 A. Albon (ART Grand Prix) +3.350
9. 21 S. Gelael (Pertamina Arden) +3.911
10 17 S. Ferrucci (Trident) +4.238
11 3 L. Delétraz (Racing Engineering) +6.627
12 11 R. Boschung (Campos Racing) +7.550
13 16 N. Jeffri (Trident) +8.179
14 14 S. Sette Câmara (MP Motorsport) +9.069
15 4 G. Malja (Racing Engineering) +9.462
16 15 J. King (MP Motorsport) +16.126
17 6 A. Markelov (RUSSIAN TIME) DNF

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet