Sportscars

Sportscars: Porsche stopt met LMP1-project en kiest ook voor Formule E

Le Mans Race Zondag middag BVDW-6
De 19e overwinning van Porsche in Le Mans was voorlopig ook de laatste

Wat de halve wereld gisteren al als gerucht meldde, werd vanmorgen in alle vroegte officieel bevestigd: Porsche stopt aan het eind van dit jaar met het fabrieksprogramma in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en stapt in plaats daarvan vanaf het seizoen 2019/2020 in de Formule E-klasse voor elektrisch aangedreven Formule wagens. Na Mercedes-Benz afgelopen maandag is Porsche daarmee de tweede Duitse fabrikant binnen een week tijd die een belangrijk fabrieksprogramma de nek omdraait en in plaats daarvan kiest voor de Formule E. Porsche blijft wel actief met de 911 RSR in de GT-klassen van het FIA WEC en het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Met deze beslissing wordt bekend dat de vorige maand behaalde 19e overwinning in Le Mans voor Porsche voorlopig dus ook de laatste is. Hoe het nu verder moet met de LMP1-klasse, en of Toyota inderdaad zoals aangekondigd als enige fabrikant doorgaat, is nu zeer de vraag.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf, Porsche

Waar rook is, is meestal ook vuur, en de geruchten rondom een mogelijk voortijdig einde van het Porsche-LMP1-programma, dat oorspronkelijk gepland en aangekondigd was tot en met het seizoen 2018, werden de afgelopen weken steeds luider. De voortekenen waren dan ook niet bepaald gunstig. Eerst besloot de ACO de homologatie van de huidige generatie auto's te verlengen tot en met eind 2019 en pas voor 2020 met een nieuw reglement te komen, waarvan de details in juni in Le Mans werden aangekondigd. Vervolgens bleek dat de huidige Porsche, waarvan het concept al uit 2014 dateert, dit seizoen qua snelheid in het nadeel was tegen de uit 2016 daterende Toyota TS050. Het was al te laat voor Porsche om voor 2018 nog een nieuwe auto te kunnen bouwen, en met een nieuw reglement vanaf 2020 in het vooruitzicht was het natuurlijk ook weinig zinvol om alleen voor het seizoen 2019 een nieuwe sportwagen te ontwikkelen. Bovendien had Porsche met drie Le Mans-overwinningen uit vier deelnames sinds de terugkeer in 2014 – toen ook al bijna gewonnen werd! – sportief gezien het maximale bereikt. Met de drie opeenvolgende zeges mag de wisselbeker nu ook in Stuttgart blijven, dus het moment voor Porsche om op te houden is zeer geschikt.

170728 Porsche 911
Met de Porsche 911 RSR is Porsche nog wel bij klassiekers als Le Mans en Daytona aanwezig

911-programma gaat door
Bovendien is Porsche met de 911 RSR nog steeds vertegenwoordigd in het FIA WEC en daarmee bij de 24 Uur van Le Mans. De GTE-klasse wordt steeds interessanter, met naast Porsche ook fabrieksmatige aanwezigheid van Ford, Ferrari en Corvette (in ieder geval voor Le Mans), volgend jaar de komst van BMW en de toenemende kansen op een fabrieksdeelname van Lamborghini vanaf 2019. Daarnaast is Porsche met de 911 RSR actief op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, met klassiekers als Daytona en Sebring en afgelopen weekeinde de eerste overwinning in de serie met de dit jaar nieuwe 911 RSR op het circuit van Lime Rock.

170728 Porsche FE Agag
Formule E-promotor Alessandro Agag tussen Porsche-bestuursvoorzitter Oliver Blume (l.) en lid van de raad van bestuur voor ontwikkeling Michael Steiner

Porsche Strategie 2025
Dat in navolging van Audi, BMW, DS, Jaguar, Mahindra, Mercedes-Benz, Renault en Venturi nu ook Porsche vanaf 2019 voor de Formule E kiest, heeft ondermeer te maken met wat intern de 'Porsche Strategie 2025' heet, waarin Porsche kiest voor een mix uit puristische GT-auto's en volledig elektrische sportwagens, zoals de volledig met accu's aangedreven Mission E. "Toenemende vrijheden voor eigen ontwikkelingen maken de Formule E voor ons aantrekkelijk", zegt Michael Steiner, lid van de raad van bestuur voor ontwikkeling bij Porsche AG. Al dit jaar begint Porsche met de ontwikkeling van de eigen Formule E-raceauto. Porsche heeft aangekondigd, de huidige LMP1-fabrieksrijders en het LMP1-team aan boord te willen houden. "Naast deelname aan andere raceseries en de intensieve voorbereiding op de Formule E onderzoekt Porsche momenteel verdere activiteiten en ontwikkelingstaken", luidt de officiële verklaring. Fritz Enzinger, die de LMP1-afdeling van Porsche opbouwde, zegt: "Het was een grote uitdaging, het Le Mans-team van nul af aan op te bouwen. In de loop der jaren is een zeer succesvol en competent team ontstaan. Op die basis bouwen we voort. We kijken met een flinke portie zelfvertrouwen en vreugde uit naar de start van de Formule E."

Reacties

    • 3
    • 1
     
    Dirk 28 juli 2017 09:56

    Dan ben ik als altijd benieuwd wat ze met Bamber, Hartley en co. gaan doen. Hopelijk kunnen die mee naar Formule E of richting 911 GTE. Sympathieke mannen.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 28 juli 2017 10:09

    Er blijft voor Toyota niets anders over dan de stekker eruit te trekken. Niets mis met een 'privateer' WEC met LMP2 en LMP3!

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2017 10:09

    Einde LMP1

    • 0
    • 0
     
    Dirk 28 juli 2017 10:48

    Of fabriekssteun in LMP2 toe gaan staan zoals in de VS... maar dat wil de ACO niet

    • 3
    • 1
     
    ace1 28 juli 2017 11:18

    De geruchten gaan dat Toyota ook stopt met de LMP1 en met Lexus naar het DTM gaat. @hansfohr er doen volgend jaar meer privateer in de LMP1 mee. Volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung, keert Porsche ook terug naar de Formule1. http://www.faz.net/aktuell/sport/formel-1/motorsport/porsche-verzichtet-auf-24-stunden-rennen-in-le-mans-15123592.html#lesermeinungen

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 28 juli 2017 14:53

    Perrinn, Ginetta en BR Engineering (Dallara) schijnen volgend jaar hun opwachting te willen maken in de LMP1. Eerst zien, dan geloven!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 28 juli 2017 19:21

    Jammer maar geen verrassing.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet