GT

GT: Liveblog 24 Uur van Spa

VSA BES SPA17 GR8R9855

Dit weekeinde zal de 69ste editie van de Total 24 Hours of Spa, het hoogtepunt van de Blancpain GT Series, worden verreden. AUTOSPORT.NL is ter plaatse en zal regelmatig updates plaatsen vanuit de Belgische Ardennen. Via dit liveblog zullen we u op de hoogte houden van het laatste nieuws uit de paddock, de verrichtingen van de Nederlanders en wat er ook maar op ons pad komt en interessant kan zijn. Updates verschijnen, met tijdsaanduiding, telkens bovenaan. Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie.

Tekst: Marcel ten Caat, René de Boer (vanuit Spa, Twitter: @marceltencaat / @renedeboer)
Foto's: PR, FIA F3/Thomas Suer, Marcel ten Caat, Rebocar/R. de Boer

16.30 uur: De laatste ronde loopt. Het gaat toch een Audi-overwinning worden. AKKA ASP verliest het op de strategische beslissingen. Bentley Team M-Sport gaat belangrijke punten pakken in de strijd om de Blancpain GT Series titel. Een uitgebreider verslag volgt zometeen.

12.00 uur
: Edoardo Mortara gaat rond op de Raidillon na contact met de Speedlover Porsche 991 Cup. Gelukkig voor de leider raakt hij niets en weet ook het achteropkomende verkeer de Mercedes te missen. Mortara kan door en verliest enkel wat tijd. Ondertussen is ook de ROWE Racing BMW met startnummer 98 achteruit de pit box ingeduwd.

11.30 uur: Nog vijf uur te gaan op Spa. De nummer 90-Mercedes ligt nog altijd aan de leiding, maar de strijd is nog lang niet gestreden. Tijdens de pit stops wijzigt de top zes nog wel eens, maar tot nu toe komt de AKKA ASP Mercedes-AMG GT3 steeds weer als eerste na alle stops.

IMG 6340

9.15 uur: Na de turbulente nacht en vroege ochtend, inclusief de uitval van de Kaspersky-Ferrari, die urenlang aan de leiding reed (zie voor details ons verslag na de nacht) blijft de strijd aan kop van het veld uitermate boeiend. Rond 8.45 uur crashte Christian Engelhart in de nummer 63-GRT-Lamborghini, ogenschijnlijk als gevolg van een technisch defect, bij de 'Double Gauche'. Dat leidde tot een safety-car-interventie en net nadat de race weer was vrijgegeven, kwamen René Rast in de nummer 1-Audi en Raffaele Marciello in de nummer 90-Mercedes met elkaar in botsing in de strijd om de leiding. Beide auto's gingen in de rondte, maar konden wel de race vevolgen. De wedstrijdleider legde de schuld voor het incident bij Rast, die daarmee een 'drive-through penalty' kreeg opgelegd.

4.30 uur: De race is halverwege en GRT Grasser Racing Team pakt de volle punten die worden vergeven. Bortolotti en Engelhart hebben nu 107 punten tegenover 92 van Vincent Abril. Maxi Buhk en Franck Perera heben 89 punten bij elkaar gehaald.

4.05 uur
:De regen zorgt voor verschillende strategieën. Christian Engelhart en Giancarlo Fisichella zijn op zeker op slicks doorgereden - in tegenstelling tot andere deelnemers - maar hebben hun technische stop nog niet gemaakt. Buiten de top vijf heeft vrijwel iedereen de langere stop al achter de rug, maar zij zullen opnieuw naar binnen moeten komen voor een wissel naar slicks. Wie gokt er goed?

3.30 uur: Het regent op Spa, Rory Butcher staat in de Bus Stop in de bandenstapel en aangezien we in het twaalfde uur zitten, is de technische stop toegestaan. WRT brengt direct de nummers 1 en 2 naar binnen om de remblokken te vervangen en regenbanden te monteren. Nick Catsburg, als 42e gestart, ridjt inmiddels op de tweede plaats. 

3.15 uur: De safety car op de baan is voor de tweede keer in korte tijd op de baan. Eerst ging Hubert Haupt in Blanchimont van de baan, wat het einde van de race betekende voor de #18 Black Falcon Mercedes-AMG GT3. Niet veel later moet Jon Venter uitwijken voor de #16 Black Falcon Mercedes, waarna hij de macht over het stuur verliest en vol tegen de naast hem rijdende #00 GoodSmile Racing & Team UKYO Mercedes-AMG GT3 aanklapt. Zowel de #00 Mercedes als de #3 Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS zijn uit de race. Voor Belgian Audi Club Team WRT is het einde verhaal: hun drie inschrijvingen zijn uit de race.

crash00-3

2.30 uur
: Drive-through voor de #7 Bentley. De #88 AKKA ASP Mercedes is een DNF nadat Felix Serralles in Stavelot uit moest wijken voor een trage deelnemer en in de bandenstapels klapte. Er zijn nog 14 uur te gaan en de strijd gaat nog altijd tussen de #55 Ferrari, #2 Audi en #63 Lamborghini.

1.00 uur:
Op weg naar de uitgang voor een paar uur slaap troffen we Indy Dontje, die met de nummer 48-MANN FILTER-HTP-Mercedes uit de race is. "We hadden al twee klapbanden gehad, waaronder ikzelf een bij 260 km/u bij Les Combes, dat was best wel even heftig. Later zat Patrick Assenheimer in de auto en die meldde dat hij weer vreemde vibraties voelde, en nauwelijks had hij dat gezegd of hij raakte van de baan. Het was duidelijk niet onze race", luidde Dontjes commentaar.

0.45 uur: De stand van zaken na acht uur wedstrijd op Spa-Francorchamps.

na acht uur

22.50 uur
: Full Course Yellow nadat de #84 Mercedes-AMG GT3 van de baan gaat bovenop de Raidillon. Met het wegvallen van de Mercedes-AMG Team HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3 van Maxi Buhk, Franck Perera en Jimmy Eriksson verliest de wedstrijd een van zijn favorieten. Het vuurwerk dat momenteel de lucht in gaat zal niet echt gewaardeerd worden door het Duitse team.

erikssoncrash

22.30 uur: Terwijl de duisternis nu echt is gevallen in Spa is er opmerkelijk weinig spektakel aan de kop van het veld. Afhankelijk van de pitstopstrategieën van de diverse teams zijn er wat wiusselingen aan de leiding, maar het blijven toch de #55 Kaspersky Motorsport-Ferrari en de #63 GRT Grasser Racing Team-Lamborghini die grotendeels de dienst uitmaken, gevolgd door de #84 HTP-Mercedes en de #2 WRT-Audi. Onze best geklasseerde landgenoot is op dit moment Nicky Catsburg, die met de nummer 98-ROWE-BMW op de zevende plaats rijdt en net voor het verstrijken van de eerste zes uur is afgelost door Bruno Spengler. De wedstrijdleiding blijft heel streng met straffen voor 'track limits', benieuwd of ze dit ook in het donker van de nacht willen volhouden...

20.05 uur: De Bentley #8 van Maxime Soulet kreeg in eerste instantie een stop-go voor het overschrijden van de maximale stinttijd. Die straf is inmiddels ongedaan gemaakt omdat eerst de safety car op de baan was en daarna de pit lane entry was geblokkeerd door de McLaren #188 en de medical car. Calado ligt aan de leiding, Caldarelli op bijna 12 seconden tweede en 1.3s daarachter is het Nico Müller.

19.35 uur
: Na drie uur is het nog altijd GRT Grasser Racing Team tegen Kaspersky Motorsport om de leiding, met de #1 Audi Sport Team WRT in de buurt. De #114 Jaguar valt stil nadat Christian Klien de bandenstapel raakt in Les Combes en inmiddels heeft de KÜS Team75 Bernhard een stop-go van drie minuten gekregen voor een 'unsafe pit entry'.

19.00 uur
: De safety car is opnieuw op de baan, waarmee we een Nederlander aan de kop van het veld hebben. Max Braams heeft het stuur overgenomen van de Audi R8 LMS. Hij komt echter aan het einde van de 57e ronde weer naar binnen.

18.54 uur: Het is een aardige chaos op Spa. Zwarte vlag voor de Emil Frey Jaguar G3 van Stéphane Ortelli, nadat de Monegask niet achter de safety car door de pitlane reed maar 'gewoon' over het rechte stuk kwam en daarmee het hele veld inhaalde. Na enkele minuten mag de auto terug naar buiten, nu met Albert Costa achter het stuur. Opnieuw FCY nadat Jamie Green van de baan gaat in Speakers Corner....en met een vreemde actie terug rolt.

18.30 uur: Safety car na bijna twee uur koers. Pasin Lathouras is er hard af gegaan op de Raidillon en schrijft daarbij zijn AF Corse Ferrari 488 GT3 af. Het gevecht vooraan ging daarvoor nog altijd tussen de #63 GRT Grasser Racing Team Lamborghini en de #55 Kaspersky Motorsport Ferrari. Eerder zagen we al de #99 ROWE Racing BMW M6 GT3 met problemen met een achterband.

lathourascrash

16.40 uur
: Na de eerste drie ronden is het de Kaspersky Motorsport Ferrari van Giancarlo Fisichella die het snelste is. Ondanks wat geduw en getrek is er geen enkele auto van de baan gegaan. Wel zijn er problemen voor de #22 Nissan die al in de eerste ronde stilviel bij het uitkomen van Les Combes. De #78 Lamborghini is niet eens van start gegaan, de wagen viel stil bij het uitrijden van de pitstraat.

170729 Liveblog F3 podium 2
Lando Norris zet alvast zijn petje op, Joel Eriksson is blij met zijn tweede plaats

14.00 uur:
Lando Norris verloor weliswaar zijn pole-position en moest vanwege het veroorzaken van de aanrijding met Guanyu Zhou in de tweede race van gisteren als vierde starten, maar dat weerhield de Britse rijder van het Carlin-team er niet van om de derde FIA EK F3-race op het circuit van Spa-Francorchamps op zijn naam te schrijven. Na een safety-car-interventie, die volgde op een zware crash van Maxi Günther na een botsing met Jake Hughes, passeerde Norris bij de herstart de tot dan toe leidende Chinese rijder Guanyu Zhou en reed vervolgens zijn tweede overwinning van het weekeinde en zijn vijfde seizoenszege naar huis. Joel Eriksson maakte opnieuw een indrukwekkende opmars en werd daarvoor beloond met de tweede plaats, Guanyu Zhou eindigde als derde. Beste Van Amersfoort-rijder was Harri Newey als negende, een positie voor Joey Mawson. Pedro Piquet werd als twaalfde geklasseerd.

12.20 uur: Inderdaad ging de wedstrijdleiding niet akkoord met het afsnijden van de Busstop-chicane door Axcil Jefferies in de slotronde van de Lamborghini Super Trofeo-race. Zo werd de ene plek winst die de Zimbabwaan met die manoeuvre ten koste van de Italiaan Raffaele Giannoni behaalde, weer teruggedraaid en werden Breukers en Jefferies nu als vijfde geklasseerd.

IMG 6109
Ondanks de geleverde inspanningen van Kelvin Snoeks geen podium voor de nummer 33

12.15 uur: Paul Scheuschner (ja, de landcode MLT moesten we ook even opzoeken, maar het gaat om Malta) en Hendriuk Still hebben de tweede Lamborghini Super Trofeo-race op hun naam geschreven. Na de 19 ronden lange race, onderbroken door een tweetal safety-car-interventies, zegevierde het duo van Konrad Motorsport voor de beide Polen Andrej Lewandowski en Teodor Myszkowski en de Italiaanse solorijder Mario Cordoni. De teamgenoten van de beide Nederlandse rijders Rik Breukers en Kelvin Snoeks slaagden er na de pitstops niet in om de kansen op een podiumplaats te verzilveren: Breukers' teamgenoot Axcil Jefferies kwam met de nummer 7-auto na een discutabele manoeuvre in de Busstop-chicane in de laatste ronde nog als vierde over de eindstreep, Shota Abkhazava kwam als teamgenoot van Kelvin Snoeks als negende aan de finish.

IMG 6107
Rik Breukers in actie tijdens de Lamborghini-race

11.40 uur: Halverwege de Lamborghini Super Trofeo-race, net voordat de meeste rijders binnenkomen voor hun pitstops met eventuele rijderswissel, rijdt de nummer 6-auto met de Braziliaan Raphael Abbate aan de leiding, voor onze landgenoten Rik Breukers met de nummer 7 als tweede en Kelvin Snoeks met de nummer 33 op de derde plaats. In de tweede ronde was er een merkwaardige situatie toen Jonathan Cecotto de leidende Spinelli bij het uitkomen van La Source in de rondte tikte. Dat leidde tot een safety-car-interventie en tien seconden tijdstraf voor Cecotto, maar die was toch al teruggevallen tot de staart van het veld.

10.45 uur: De rijders in de Peugeot 308 Racing Cup gedroegen zich - afgezien van wat 'track limits' - behoorlijk geciviliseerd. Julien Briche profiteerde wederom van zijn pole-position en won in de elf ronden durende tweed race  voor de tweede maal op rij op het circuit van Spa-Francorchamps, op iets meer dan twee seconden gevolgd door de gebroeders Teddy en Jimmy Clairet, die op minimale onderlinge afstand over de eindstreep kwamen.

10.05 uur: Piergiuseppe Perazzini wint opnieuw op Spa-Francorchamps. Anthony Pons wordt tweede met de Mercedes-AMG GT3, terwijl Karim Ojjeh met de BMW M6 GT3 als derde eindigt. In de pit maakt men zich klaar voor de Peugeot 308 Racing Cup.

9.41 uur
: Van Glabeke ging bij het uitkomen van La Source rond, maar gelukkig wordt hij door iedereen gemist en blijft hij ook uit de muur. De race ontsnapt aan een nieuwe safety car periode.

9.40 uur
: De melding safety car in this lap is vervangen door 'one more safety car lap'. We gaan dus herstarten met nog een kleine 14 minuten te gaan. 

9.30 uur
: Door de opruimwerkzaamheden zitten we inmiddels achter de safety car. Het is nog niet duidelijk wanneer de safety car weer naar binnen gaat komen.

9.17 uur: De Blancpain GT Sports Club race is zonder noemenswaardige incidenten van start gegaan. Er was bijna vanzelfsprekend contact in La Source, maar vrijwel iedereen is door de eerste bochten. Bij het aanremmen voor de Bus Stop gaat het echter wel mis. Hirschi door het gras, raakt in de slip en hij raakt de Lamborghini van Cedric Leimer. Beide auto's hebben schade en we hebben een FCY

21.00 uur: Daarmee sluiten we voor vandaag onze berichtgeving vanuit Spa via dit liveblog af. Prettige avond en tot morgen!

20.15 uur: De Brit James Calado behaalde in de Kaspersky/Spirit of Race-Ferrari de pole-position voor de Total 24 Hours of Spa. In de Superpole-sessie bleef hij Mirko Bortolotti in de GRT-Lamborgini 0,057 seconden voor, zodat beide Italiaanse sportwagenmerken vanaf de eerste rij starten. Frédéric Vervisch was de best geklasseerde Belg in een onderlinge prestigestrijd met Laurens Vanthoor: Vervisch kwalificeerde de nummer 2-WRT-Audi als derde, één plaats voor Vanthoor in de KÜS Team75 Bernhard-Porsche. Johnny Adam reed de beste tijd in de Pro-Am-klasse als vijfde met de Oman Racing-Aston Martin, maar het is de vraag of hij zijn positie mag behouden, omdat hij te laat de baan opreed.

19.30 uur: Clemens Schmid was met de ISR Audi het snelste in de Warm Up met een tijd van 2:18,179 minuten. Daarmee bleef hij merkgenoot René Rast in de snelste van de WRT-Audi's 0,260 seconde voor. Laurens Vanthoor eindigde met de KÜS Team75 Bernhard-Porsche in de 30 minuten durende sessie voor alle deelnemers als derde. Nu is het tijd voor de Super Pole! Wie pakt de pole voor de 69e 24 Uur van Spa?

18.30 uur:
Helaas is het internet (zowel kabel als draadloos) in de perszaal van Spa-Francorchamps van bedroevende kwaliteit, en daar helpen ook de 30 Euro niet aan die iedereen voor een internetverbinding moet betalen. We proberen staks nog even update te plaatsen met wat uitslagen en hopen dat het morgen wat beter functioneert.


18.15 uur:
In de Blancpain GT Sports Club ging de overwinning naar Pierguiseppe Perazzini met de AF Corse-Ferrari. De Italiaan startte vanaf de pole-position en profiteerde van een rondenlange safety-car-fase, nadat de beide HP-Lamborghini-rijders Daniel Vogt en Coach McKansy en Audi-rijdster Angelique Detavernier in de eerste ronde na de start bij het uitkomen van La Source met elkaar in botsing waren geraakt. Uiteindelijk werd er maar zo'n tien minuten geracet, waarin winnaar Perazzini een voorsprong van 3,7 seconden op Anthony Pons in de AKKA-ASP-Mercedes opbouwde. Nog eens vijf seconden daarachter eindigde de Belg Patrick van Glabeke met een AF Corse-Ferrari als derde. Perazzini won tevens de 'Iron Cup'.

170728 Liveblog Peugeot R1

17.30 uur: Pole-sitter Julien Briche won de eerste race van de Peugeot 308 Racing Cup. Na elf ronden had hij een voorsprong van 1,992 seconden op Jimmy Clairet. Nicolas Milan eindigde als derde. Gaëtan Paletou, die als tweede startte, raakte in de vijfde ronde betrokken bij een aanrijing met Teddy Clairet en haalde de eindstreep niet. De Belg Maxime Potty, bekend uit de TCR Benelux, werd beste junior op de vijfde plaats in het algemeen klassement.

170728 Liveblog Habsburg
Ferdinand Habsburg behaalde op Spa zijn eerste zege in het FIA EK F3

16.30 uur:
In een zeer onderhoudende Formule 3-race behaalde Ferdinand Habsburg zijn eerste overwinning in de serie. De Carlin-rijder, de achterkleinzoon van de laatste Oostenrijkse keizer Karl I, kwam van de achtste plaats op de grid en reed goed naar voren. Pole-sitter Lando Norris kwam in de eerste ronde in botsing met Guanyu Zhou en viel vervolgens uit. Daardoor kwam de leiding aanvankelijk in handen van Maximilian Günther, maar die moest achtereenvolgens Habsburg en de snel opkomende Joel Eriksson voor zich dulden. Eriksson reed een bijzonder sterke inhaalrace vanaf de twaalfde plek op de grid en werd achter Habsburg uiteindelijk tweede, Günther werd als derde geklasseerd. 


15.30 uur:
Het Italiaans/Canadese duo Loris Spinelli en Mikael Grenier won de eerste race van de Lamborghini Super Trofeo. Vito Postiglione/Jonathan Cecotto eindigden als tweede, voor Rik Breukers en Axcil Jefferies. Breukers was daarmee de best geklasseerde Nederlander in de race, één plaats voor Kelvin Snieks en zijn Georgische teamgenoot Shota Abkhazava. Solorijder Gerard van der Horst, uitkomend onder de vlag van zijn eigen team Van der Horst Motorsport, werd 24e algemeen en tweede in de Lamborghini Cup-klassificatiel

170728 Liveblog Norris
Lando Norris behaalde zijn vierde overwinning van het seizoen

13.30 uur: In de eerste van de drie races van dit weekeinde in het FIA EK Formule 3 profiteerde de Brit Lando Norris optimaal van zijn pole-position. Ditmaal kreeg hij de start eens goed voor elkaar en leidde van start tot finish, wat hij bekroonde met zijn vierde overwinning van het seizoen. De Duitser Maximilian Günther reed lange tijd op de tweede plaats, maar moest in de zevende ronde zijn meerdere erkennenin de Rus Nikita Mazepin, die daarmee zijn eerste podiumplaats in het EK behaalde. Günther eindigde als derde en behield daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. In de ronden twee tot en met vier was er een safety-car-fase na een botsing tussen de beide Britten Jake Hughes en Callum Ilott. Alle rijders van Van Amersfoort Racing eindigden in de punten: Joey Mawson werd vijfde, Harri Newey werd zevende en Pedro Piquet werd als tiende geklasseerd.

12.00 uur: Loris Spinelli was het snelst in de tweede kwalificatie van de Lamborghini Super Trofeo. De Italiaan van het team Antonelli Motorsport reed een tijd van 2:20,844 minuten en eindigde daarmee 0,292 seconden voor Jonathan Cecotto. Kelvin Snoeks leverde een uitstekende prestatie met de derde tijd. Rik Breukers reed de zesde tijd. Gerard van der Horst reed met de auto met startnummer 98 naar de 28e tijd algemeen en de tweede plek in de 'Lamborghini Cup'.

11.30 uur: Motul Team RJN Motorsport en GoodSmile Racing & Team UKYO hebben het chassis en de motor van hun gisteren gecrashte auto's te vervangen. Normaalgesproken is dit niet toegestaan, maar de stewards hebben de overtreding van het reglement geaccepteerd en beide auto's zullen vanuit de pits starten. Daarnaast zullen de twee teams een stop-en-go van twee minuten krijgen tijdens de wedstrijd.

9.40: Na meerdere rode vlaggen heeft wedstrijdleider Alain Adam besloten de vrije training van de Blancpain GT Sports Club niet meer te hervatten. Alle deelnemers zijn opgeroepen zich direct te melden voor wat een extra briefing lijkt te zijn. Het feit dat sommige deelnemers zich niet realiseerden dat we op Spa de lange pitlane gebruiken zou al een reden op zich moeten zijn, buiten alle spins om. 

9.20 uur: Opnieuw rood. AF Corse rijder Piergiuseppe Perazzini is de snelste man met zijn Ferrari 488 GT3. Hij is 4,5s sneller dan de eerstvolgende deelnemer.

9.05 uur
: De Blancpain GT Sports Club is net begonnen en binnen vijf minuten is er een code rood. Op de paddock en in de persruimte is er weinig aandacht voor wat er op het circuit is gebuerd, alle aandacht gaat uit naar de bevestiging van Porsche dat het zich terugtrekt uit het FIA WEC. Het bericht werd al enige tijd verwacht, maar de daadwerkelijke aankondiging zorgt toch voor de nodige conversaties.

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2017 15:32

    Zandvoort geschrapt van de GT4 kalander in 2018. Zo jammer! Had zo gehoopt dat SRO ons dit zou 'gunnen' met zoveel Nederlandse inbreng,

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 28 juli 2017 17:05

    Idd wel zonde dat de GT4 niet meer naar Zandvoort komt. (dit jaar maar extra genieten!) Al was de Nederlandse inbreng dit seizoen al niet zo hoog meer in de Northern Cup dan voorheen. (Ekris met 1 auto, Las Moras met 1 auto, Equipe Verschuur met 1 auto maar geen Nederlanders achter het stuur en een optreden van Stephane Kox in een KTM). Denk dat het komend jaar wel spannend gaat worden met het aantal nieuwe auto's BMW M4, Audi R8, Mercedes-AMG GT. Het is allemaal even koffiedik kijken wie en wat er volgend jaar gaat rijden in de GT4 scene.

    • 2
    • 1
     
    Racing-Fan 28 juli 2017 22:00

    Bedankt voor de updates.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 juli 2017 12:22

    Wil je er live bij zijn? http://www.24hoursofspa.com/nl/live#live-timing

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet