IndyCar

Indycar: Montoya en Servia in actie met de Chevrolet en Honda bodykitversies in Indianapolis

Gisteren werden de 2018 Chevrolet en Honda bodykits op de Indianapolis aan de media gepresenteerd. In Indycar wordt nog steeds gebruik gemaakt van het Dallara IR12 chassis ofwel de DW12 dat voor 2018 met nieuwe bodykits voor de Honda- en Chevrolet aangedreven motoren is voorzien. Vandaag kwamen de testcoureurs Juan Pablo Montoya en Oriol Servia in actie en draaien op dit moment nog steeds hun rondjes.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2017 Servia werkdag
Oriol Servia begon vanmorgen al vroeg aan zijn eerste werkdag op de Speedway met de Dallara Honda. Fotografen waren wel uitgenodigd maar het was ten strengste verboden om buiten de Pagoda langs de Speedway te fotograferen.


Montoya en Servia in actie met de Chevrolet en Honda bodykitversies in Indianapolis
Zoals bekend wordt de auto in 2018 van twee verschillende specificaties voorzien. Eén voor de superovals en één voor de roadcourses, stratencircuits en korte ovals. Op Indianapolis werden vandaag in handen van de Spanjaard Oriol en Juan Pablo Montoya de Honda en Chevolet bodykit versies aan de tand gevoeld. Volgens Indycar vindt de rijder meer bescherming in de nieuwe generatie auto's. Met een meer gestroomlijnde aerodynamica verwacht Indycar nog meer positiewissels gedurende de races. Het betekent dat de auto nog directer stuurt en dat het in principe mogelijk moet zijn om op de Speedway met vijf tegelijk door de bocht te gaan.

2017 Dallara Honda Servia met de Dallara Honda in 2018 spec. voor de eerste maal in actie.


Zoals bekend vertonen de auto's nu meer overeenkomsten met de Indycars uit de negentiger jaren. Interessant genoeg heeft men van de spatborden achter afscheid genomen. Die werden na de fatale crash van Dan Wheldon op Las Vegas eind 2011 ingevoerd. Ook zijn de auto's voorzien van een geheel nieuwe LED Display die voor de fans nog meer informatie moet opleveren.

2017 Dallara Chevrolet
Montoya met de Dallara Chevrolet in actie. Hij hoopt overigens volgend jaar nog wel een keer te kunnen winnen op de Brickyard.

Volgens computer simulaties moet de auto niet direct bij een spin van 90, 135 of 180 graden de lucht ingaan. Omdat de auto nu aanmerkelijk lichter geworden is, zijn hogere snelheden mogelijk. Op verzoek van de rijders genereert de auto meer downforce onder de auto dan voorheen.

2017 Dallara
Mooie vergelijking tussen de beide kits.

Dit in tegenstelling tot de voormalige druk op de vleugels. Bij de roadcourse/stratencircuit/korte oval configuratie komt 66% van de neerwaartse druk vanonder de auto vandaan. Een stijging van maar liefst 19%. Op verzoek van de rijders is de gewichtsverdeling meer naar voren gebracht. Aan het motorenconcept werd niets veranderd.

16C 9267-1
De Honda versie van bovenaf gezien.

Gianpaolo Dallara van Dallara Automobili: " 2017 betekent ons 20e jaar in Indycar en wij zijn erg verheugd om bij te kunnen dragen aan het succes dat de serie verdient. Dit is een enorme stap voorwaarts om dit doel te bereiken."

2017 Montoya
Montoya is weer terug in de cockpit.

Terwijl op dit moment dit artikel geplaatst wordt, draaien Juan Pablo Montoya en Oriol Servia onverstoorbaar hun rondjes op de Speedway. Afgelopen weekend hebben zij vrijwel alleen maar in de Dallara US Racing Simulator doorgebracht in het pand dat op enkele meters van de Speedway verwijderd ligt.

2017 Ranke vleugel
De ranke vleugel moet voor meer spektakel gaan zorgen.

Servia: "Ik ben erg verheugd dat men ons gekozen heeft. Hopelijk kunnen we er met onze bijdrage nog een beter product van maken."
Juan Pablo Montoya: " Van Indycar hebben wij een schema gekregen dat we af moeten werken. Wij beginnen langzaam om er zeker van te zijn dat de auto gaat doen van wat ervan verwacht wordt. Voor een nieuwe auto is dit normaal. De snelheidsprogressie stijgt en op het einde van de dag hopen we wat long runs te kunnen doen"

2017 Kit Honda
De Honda-versie 

Jay Frye, de geestelijke vader van het project, heeft hier sinds april 2016 aan gewerkt. Om weer terug naar een bepaald punt toe te komen hebben de engineers "reversed engineering" toegepast.

Frye: "Met een nieuw product kun je natuurlijk altijd bugs verwachten. Het is ook niet echt een test maar meer een check-up." Mochten de tests naar wens verlopen dan wordt er morgen op de Speedway al niet meer getest.

De twee auto's blijven tot aan de laatste tests op Sebring eigendom van Indycar. In november kunnen de teams pas over de kits beschikken zodat ze in januari kunnen gaan beginnen met testen.

2017 Chevrolet Front
De Chevrolet versie. Welke is het mooist?

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet