TCR International

Niels Langeveld wint onbedreigd tweede race TCR Germany

untitled-2151

Niels Langeveld heeft de tweede race in de TCR Germany op zijn naam geschreven. Gestart vanaf poleposition overleefde de Nederlander, die gisteren zijn zege kwijtraakte na een tijdstraf, twee herstarts na een safetycarperiode en reed zonder een moment onder druk te staan naar de overwinning. 


Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Co van der Gragt


Jaap van Lagen, die gisteren achteraan moest starten vanwege onreglementaire sensoren en besloot niet te starten, moet ook nu achteraan beginnen. Hij besluit een gokje te wagen en stelt zijn Audi op aan het einde van de pitstraat. De routinier staat op regenbanden en hoopt dat het bij de start van de race gaat regenen, zodat hij het voordeel heeft. De regen blijft echter uit, dus stapt Van Lagen uit en hij moet onverrichter zaken zijn team opzoeken.

Door de reversed grid van de top tien van de shoot-out gisteren mag Langeveld vanaf polepositon starten. Dat doet hij prima, hij heeft al bij het ingaan van de Tarzanbocht een klein gaatje en pakt in de eerste ronde een seconde voorsprong.

untitled-2333

De Zuid-Afrikaan Sheldon van der Linde passeert klassementsleider Josh Files, maar dit duo ziet Langeveld verder afstand nemen. Dillon Koster komt de pitstraat in met een lekke radiator, hij moet teleurgesteld opgeven.

Net als in de eerste race duurt het niet lang voor de safetycar het veld weer bij elkaar brengt. Florian Thoma, die gisteren al bij de start uitviel na een startcrash, rijdt zijn Volkswagen in de derde ronde de grindbak van de Tarzanbocht in. Hoewel hij voldoende vaart heeft stuurt hij niet naar de buitenzijde waar een uitloopstrook zonder grind is, maar graaft zich in tot hij muurvast zit.

untitled-2209

De safetycar gaat in de zesde ronde naar binnen en Langeveld loert op een mogelijkheid om zijn achtervolger Van der Linde af te schudden. Dat lukt prima, bij het ingaan van de Tarzanbocht heeft hij al 0,7 seconde voorsprong.
Files kan de derde positie niet vasthouden, de een na de ander passeert de Honda die terugvalt naar de elfde positie. Even later valt hij zelfs terug naar de 14e plek, maar hij kan zijn weg wel vervolgen.

untitled-2301

Twee ronden later, in ronde 8, is het opnieuw raak als Rudolf Rhyn bij het ingaan van de Hans Ernstbocht inde rondte wordt getikt en tot stilstand komt in de grindbak. Opnieuw pakt de safetycar het veld op en Langeveld moet wederom een list verzinnen om Van der Linde af te schudden.

untitled-2204

Met nog acht minuten te gaan kan de safetycar weer naar binnen. Langeveld start opnieuw prima en herhaalt zijn truc van even daarvoor en heeft in de Tarzan alweer een gat geslagen. Een nieuwe onderbreking dreigt als Antti Buri eraf gaat in de Tarzanbocht, maar het lukt hem om uit de grindbak te rijden.

untitled-2293

Langeveld bouwt zijn voorsprong gestaag uit, zijn achtervolgers Van der Linde en Jason Wolfe kunnen hem niet bijhouden. In de zestiende en laatste ronde van de race heeft Langeveld een voorsprong van ruim drie seconden en hij wint de race dan ook overtuigend. Van der Linde en Wolfe maken het pdoium compleet.

untitled-2298

De andere Nederlanders kunnen geen potten breken, Hezemans finisht op P18, Rik Breukers op P20 en Sandberg wordt 25ste, Koster en Verhagen zijn uitgevallen.

untitled-2385

Uitslag race 2 TCR Germany
Zondag 23 juli 2017, Circuit Zandvoort
1. Niels Langeveld - Audi RS3 LMS, 16 ronden
2. Sheldon van der Linde - Audi RS3 LMS
3. Jason Wolfe - VW Golf GTI TCR
4. Mike Halder - Seat Leon TCR
5. Steve Kirsch - Honda Civic Type R-TCR
6. Sandro Kaibach - Audi RS3 LMS
7. Harald Proczyk - Seat Leon TCR
8. Pascal Eberle - Seat Leon TCR
9. Luca Engstler - VW Golf GTI TCR
10. Alex Morgan - Seat Leon TCR

Klik hier voor de volledige uitslag.

untitled-2355

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 24 juli 2017 11:09

    Indien men volgend jaar opnieuw een startveld heeft van +40 auto's hoop ik eigenlijk dat ze het opdelen in twee races. Momenteel te vaak safety car periodes met als gevolg netto weinig race minuten.

    • 0
    • 0
     
    driftje 24 juli 2017 11:48

    Of gewoon een maximum stellen op 30 auto's zodat de overige 10 zich hopelijk inschrijven bij de TCR Benelux!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 juli 2017 15:53

    Er wordt gesproken van een limiet van 24 wagens voor volgend jaar.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 24 juli 2017 17:31

    Een limiet kan natuurlijk ook maar dan moet je veel rijders/teams teleurstellen. Certainty Racing had zich beter in kunnen schrijven in TCR Benelux. Die rijden nu vooral in het achterveld, lijkt me leuker om voor podia te kunnen strijden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet