TCR International

Langeveld verliest TCR Germany overwinning na tijdstraf

2017 Langeveld 1

De wedstrijdleiding van de ADAC TCR Germany heeft na afloop van de eerste race op Zandvoort maar liefst 15 straffen opgelegd. Vijf van de straffen gingen naar rijders die in de top 10 waren geëindigd, waaronder Niels Langeveld. De tijdstraf van 30 seconden die werd opgelegd kost Langeveld zijn overwinning.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR

Iets na half negen vanavond maakte de organisatie bekend dat Mike Halder, Luca Engstler, Stefan Goed, Antti Buri, Jürgen Schmarl, Niels Langeveld, Sheldon van der Linde, Max Hofer, Harald Proczyk, Loris Hezemans, Pascal Eberle, Steve Kirsch, Sandro Kaibach, Sven Markert en Fabian Danz allemaal een stop-en-go hadden gekregen en dat die straf was omgezet in een tijdstraf van 30 seconden.

Een deel van de straffen werd uitgedeeld wegens het switchen naar regenbanden nadat het 3-minutenbord was getoond. Vanuit de ADAC is inmiddels aangegeven dat de andere straffen werden uitgedeeld omdat teamleden nog met auto's bezig waren na het 1-minuutbord.

Dat nieuws gooide de uitslag volledig op de kop. Niet Niels Langeveld, maar Jason Wolfe is hierdoor winnaar van de eerste race, terwijl Rik Breukers opschuift naar de tweede plaats. De leider in het kampioenschap, Josh Files, stijgt door de straffen naar de derde plaats, waarmee hij zijn leidende positief nog verder verstevigd.

Alex Morgan en Thomas Kramwinkel, in eerste instantie zevende en tiende, completeren de top vijf. Tim Zimmermann, Gosia Rdest, Simon Larsson, Nico Kankunnen en Ronny Jost zijn de nieuwe namen in de top 10, terwijl Michael Verhagen nu als 11e geklasseerd is.

Beter nieuws kwam er uit het kamp van Florian Thoma. Thoma, die na de startcrash de nodige medische aandacht kreeg, keerde na een kort bezoek aan het ziekenhuis terug in de paddock en is volgens eigen zeggen fit genoeg om morgen aan de start te verschijnen. Jasmin Preisig zal morgen ook weer van start kunnen gaan. De Zwitserse liep kneuzingen op aan schouder en nek.

De nieuwe uitslag is hier te vinden.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 22:52

    Maar wat is de reden van de straffen?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 22:53

    Jammer voor Langeveld. Maar regels zijn regels.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 22:56

    "Een deel van de straffen werd uitgedeeld wegens het switchen naar regenbanden nadat het 3 minuten bord was getoond, terwijl het andere deel werd gegeven voor incidenten tijdens de safety car periode."

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 23:28

    Als dit soort overdreven regeltjes en officials die de hoofdrol spelen verzieken de autosport. Het lijkt wel of regels en officials veel belangrijker zijn dan rijders. Triest allemaal. Autoraces worden dus tegenwoordig georganiseerd om officials bezig te houden...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 juli 2017 11:44

    Correctie vanuit de ADAC: Vanuit de ADAC is inmiddels aangegeven dat de andere straffen werden uitgedeeld omdat teamleden nog met auto's bezig waren na het 1-minuutbord.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 juli 2017 21:13

    Maar wat is nou de specifieke reden voor de straf van langeveld, switchen naar banden of werken aan de auto na het 1 min bord?

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 24 juli 2017 18:27

    Straffen als gevolg 1 en 3 minuut regel zijn toch algemeen bekend? Ik zie dat niet als overdreven regeltjes.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet