TCR Benelux

TCR Benelux: Ups en downs voor Stan van Oord tijdens Superprix Zolder

480svo superprix 1

Stan van Oord kijkt met een positief gevoel terug op zijn races in de TCR Benelux op het circuit van Zolder. De snelheid van de Audi RS3 LMS was tijdens de Superprix Zolder erg goed, nog maar een fractie achter de rijders in de top 3. In de Long Race op zaterdag kostte een klapband enkele ronden voor het einde van de race Van Oord een mooie vierde positie, hij werd na een ongeplande pitstop zesde. In zijn eerste sprintrace werd de Woudrichemmer vijfde, in de tweede race brak al in de tweede ronde zijn aandrijfas, waarna zijn race over was.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR


Tijdens een testdag met zijn team Bas Koeten Racing werden er goede stappen gezet in het verbeteren van de afstelling van de Audi RS3 LMS. "De laatste races, ook op circuit Zolder, was duidelijk dat de set-up van de auto niet goed was voor deze baan. We moesten seconden inleveren op de poleposition en konden in de race geen vuist maken", legt Van Oord uit.

480svo superprix 2

Met de nieuwe set-up ging het in de vrije training al duidelijk beter, dus begon Van Oord optimistisch aan de kwalificatie. Van Oord was verrast over hoe goed de auto nu was en reed een prima snelste ronde, slechts 0,4 seconde langzamer dan de poletijd. De rijders in de TCR Benelux zijn echter zo aan elkaar gewaagd dat dit verschil toch een zevende startpositie betekende.

480svo superprix 3

Zijn teamgenoot Mika Morien reed de eerste stint en toen Van Oord na de rijderswissel de baan weer opkwam lag hij op een mooie vierde positie. Hij kon het tempo goed volgen en reed zeer constante rondetijden, maar in de slotfase van de race kreeg de Audi last van onderstuur. Van Oord voelde dat zijn linker voorband steeds slechter werd en enkele ronden voor het einde van de race kreeg hij een klapband. Gelukkig kon hij de pits bereiken en zijn band wisselen, maar de vierde plaats werd daardoor een zesde plaats en dat was niet waarop Van Oord en zijn teamgenoot qua snelheid thuis hoorden.

480svo superprix 4

Stan van Oord begon zijn eerste sprintrace op zondag vanaf de zesde positie en had een prima start. Hij won een positie en wilde direct in de aanval gaan om nog een positie te pakken, maar moest plotseling vol in de remmen om een tegenstander te ontwijken. Van Oord raakte zijn opponent niet, maar was daardoor wel de aansluiting met de rijders voor hem helaas kwijt. Gaandeweg de race kon hij het gat naar de Peugeot voor hem nog wel dichtrijden, maar het was niet meer mogelijk om zijn veel lichtere voorganger te passeren. "Het was een prima race, ik reed zelfs de derde rondetijd", is Stan van Oord positief.

480svo superprix 5

De tweede en laatste sprintrace begon Van Oord als vijfde en met de intentie om weer naar voren te komen wilde hij net als in de eerste race optimaal profiteren van zijn start. Zo goed als dat ging in de eerste race, zo beroerd ging het nu. De Audi kwam niet goed van zijn plek en Van Oord viel terug naar de achtste positie met een flink gat naar de rijder voor hem. Hij kon echter al snel naar zijn voorganger toe rijden en passeerde hem in de Villeneuve chicane. Een ogenblik later brak echter de aandrijfas van de Audi en dat betekende direct het einde van zijn race.

480svo superprix 6

"Het was een weekend met ups en downs. Positief is dat we nu echt de snelheid hebben gevonden en dus verder naar voren kunnen komen. Dat ik in twee races pech krijg met de auto is natuurlijk wel erg jammer, maar ook dat hoort soms bij autosport. Het gebeurt zelfs de groten in de autosport", lacht Stan van Oord met een knipoog.

De volgende races in de TCR Benelux zijn op het circuit van Mettet in België. Weer een nieuwe uitdaging voor Stan van Oord, die nog niet eerder op deze baan reed. Hij moet daarvoor nog wel even geduld hebben, want deze races staan pas in de laatste week van september op het programma.

De deelname van Stan van Oord aan de TCR Benelux wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de support van Van der Ven, Restaurant Amadeus, Maksor Diving, GvL Boringen, Perfo Tech, PT73 en Bas Koeten Racing.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet