Retro

Retro: Er viel weer veel te beleven bij de Zandvoort Clubraces van mei 1990

crash-berend
De Suzuki van Berend Oeberius Kapteijn, had forse schade opgelopen tijdens de zaterdagtraining. Zijn monteurs werkten tot 5 uur in de ochtend door, om de Suzuki aan de start te krijgen.

Homologatieproblemen bij de Productiewagens, de dames die het te "bad" maken bij de Citroën AX-jes, straffen in de Formule Ford en een gigantische crash in de training. Kortom, het waren weer ouderwetse clubraces op Circuit Park Zandvoort.


Tekst: Gerrie Hoekstra (Bron Auto&Sport – Willem J. Staat en Hubert Winckers)
Foto's: Gerrie Hoekstra

hans-vd-beek-op-kop
Hans van der Beek begint steeds beter zijn draai te vinden

Homologatieperikelen bij Productiewagens +2000

Ondanks een handtekeningenactie onder de rijders om de BMW's alsnog aan de start te krijgen bleven de drie wagens van het Barron Team en Patrick Huisman's Yester Year Racing aan de kant. Eerst problemen met de eigen homologatie, die van de '90-er versie werden teruggebouwd naar de '89-specs. Toen dit was opgelost waren er bij de TC struikelpunten over de instelbare "uni-ball" gewrichten, waar geen oplossing voor bedacht kon worden. Ook de familie Hezemans had in de media de nodige aandacht getrokken over de goedkeuring van de Porsche van Mike. Uiteindelijk kreeg de 944 S2 toch de nodige goedgekeurde papieren na enkele aanpassingen. Arthur van Dedem trok zich van alle problemen niets aan, won beide heats en haalde voor het eerst van het seizoen de volle winst binnen. In de eerste heat kon hij dankzij een andere set-up van de Mercedes ruim vijf seconden van teamgenoot Jeroen Hin weglopen.

4tal-toerwagens
Arthur van Dedem voor Hans van der Beek, Jeroen Hin en Mike Hezemans

In de tweede heat stond de vijfvoudige kampioen onder druk van Hans van der Beek's Mazda RX 7, maar de Mercedes-rijder had de kersverse bruidegom geheel onder controle. Jeroen Hin had aan Mike Hezemans nog een zware dobber, maar wist Hezemans junior ondanks alle pogingen keurig achter zich te houden. Na afloop werd de Porsche van Mike afgekeurd, omdat de roll-bar onreglementair verstevigd zou zijn geweest.

wout-van-reenen
Wout van Reenen werd winnaar in de eerste manche, Paul van Splunteren algemeen winnaar

Alfa wint Productietoerwagens tot 2000cc
In de klasse tot 2000cc werd Paul van Splunteren winnaar overall, maar moest in de eerste heat de eer aan merkgenoot Wout van Reenen laten. De Citroën BX van Paul Fauchey ontwikkelt zich langzaam tot een front-runner en finishte als derde in de eerste heat. Een klapband deed een hoge klassering kort voor het einde in de tweede heat echter teniet gaan. Ook door pech achtervolgd werd Frans Vörös. De Alfa-rijder moest met koppelingsproblemen reeds in de eerste ronde van de eerste heat de pits opzoeken. Een 8ste en een 3de plaats leverden uiteindelijk nog een vijfde plaats op, achter zijn merkgenoten en de Peugeots van Nick van 't Hoff en Frank Caron.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet