Diversen

Div: Dekra neemt Lausitzring over. Toekomst evenementen ter discussie?

Per 1 november a.s. neemt DEKRA de Lausitzring over. De DEKRA is immers al in het bezit van het testcircuit rondom de Lausitzring dat intensief door de industrie wordt gebruikt. Volgens de lokale media lijkt de kans op grote evenementen tot het verleden te behoren.DEKRA wil het evenemententerrein immers ombouwen tot een testbaan voor zelfrijdende auto's. Maar na alle mediaverwarring sinds gisteravond lijkt de deur alsnog op een kier te staan om de Lausitzring voor de auto-en motorsport te behouden.

Tekst en Foto's Willem J.Staat

Tribunes Lausitz
Wel of geen ADAC/DTM wedstrijd in 2018? 100.000 bezoekers in zowel 2016 als 2017.

Dekra neemt Lausitzring over. Toekomst evenementen ter discussie?
Evenals Montlhery in Frankrijk destijds, lijkt nu ook de Lausitzring mogelijk eenzelfde lot beschoren te zijn. Het Franse Montlhery werd jaren geleden al voor kampioenschapswedstrijden gesloten en is nu alleen maar open voor kleine Historische meetings.

Per 1 november wordt DEKRA de nieuwe eigenaar van het circuit. Ook gaan er cursussen gegeven worden. De verwachting is dat er ongeveer 500 cursisten per dag hieraan kunnen gaan deelnemen. (De DEKRA is in Duitsland een grote organisatie die zich bezig houdt met tests en ontwikkeling in de automotive sector. Tegenwoordig is DEKRA zelfs in Nederland op vele terreinen actief waaronder APK Keuringen en Certificaties op velerlei terrein.)

De mogelijkheid dat de Eurospeedway voor de autosport op slot gaat lijkt aanwezig. Maar na alle commotie in de media sinds gisteravond lijkt de DEKRA voor de ADAC Brandenburg de poort opengezet te hebben om in de toekomst alsnog evenementen te organiseren.

Untitled-2 Dramatische opening in 2001.

Met een staatssteun van ruim 100 Miljoen Euro werd de Lausitzring in 2000 geopend. In 2009 werd de Lausitzring door de initiatiefnemers uit Beieren overgenomen. Financiële redenen dwong hun tot een overname met DEKRA.

IMG 0644
DEKRA is al in het bezit van de testbaan rondom de Lausitzring. Per 1 November zijn zij eigenaar van het gehele complex. Dit is ook de testbaan waar Alboreto in 2001 verongelukte en niet op het circuit zoals velen abusievelijk vermeld hebben.

Al in de DDR glorietijd werd van een circuit in de omgeving van de Lausitz gedroomd. Na "Die Wende" in 1989 kwam het project eindelijk tot leven. De hoogtijdagen van Champcar versnelde het proces. In september 2001 vond de eerste dramatische Champcar-wedstrijd kort na 9/11 plaats. Met 9/11 en de crash van Zanardi zou het altijd een litteken blijven. Eerder dat jaar vond Michele Alboreto tijdens een high speed simulatietest de dood op de DEKRA testbaan die rondom het circuit gesitueerd is.

2017 Auer Lausitz
De typische ovalsfeer op de tribunes blijft bijzonder.

Maar behalve dieptepunten kende de Lausitzring ook vele hoogtepunten zoals die ongelofelijke comeback van Zanardi twee jaar later op dezelfde baan. Hoewel de bezoekersaantallen voor de beide Champcar-wedstrijden uitstekend waren, was het kampioenschap al op zijn retour. Na het opgaan van Champcar had Indycar weinig belangstelling meer voor buitenlandse wedstrijden. Juist nu Indycar de deur voor buitenlandse wedstrijden weer heeft opgezet circuleerden er de afgelopen maanden er nogal wat geruchten voor hooglopende contacten tussen de Lausitzring en Indycar.

2017 GT Lausitz
Wel of geen doorstart voor de autosport in 2018? De deur staat nog op een kier in ieder geval.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 4 dagen geleden

    Het zou een aderlating zijn voor de bloeiende (of bloedende) oost-Duitse economie..

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 4 dagen geleden

    Zou jammer zijn.

    • 0
    • 0
     
    ace1 4 dagen geleden

    De Lausitzring heeft de pech dat het in Oost-Duitsland staat en daardoor niet altijd uitverkocht is. Wel blijf ik het een mooi circuit vinden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet