Formula E

Formule E: Audi vanaf seizoen 2017/2018 als eerste Duitse fabrikant in Formule E

170707 Formule E aankondiging Audi
Vanaf het komende seizoen volledig onder fabrieksvlag: de Abt-Schaeffler-Formule E's.

Aanvankelijk nogal sceptisch bekeken door autosportliefhebbers en -puristen wordt de FIA Formule E steeds populairder. Vanmorgen kondigt Audi officieel aan wat al langer in het vooruitzicht lag, namelijk de officiële deelname als fabrikant vanaf het komende seizoen 2017/2018. Daartoe neemt Audi de huidige startplaats van het team Abt Sportsline over. Onlangs al kwam het Duitse dagblad 'Heilbronner Stimme' als eerste met de melding dat Audi de onderneming 'Abt Formel E' overneemt. Het team van Hans-Jürgen Abt uit het Zuid-Duitse Kempten blijft wel de inzet van de beide elektrische formulewagens verzorgen, vanaf het komende seizoen onder de naam Audi Sport ABT Schaeffler.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Met de deelname via een eigen fabrieksteam is Audi de volgende in een reeks fabrikanten die het potentieel van de Formule E onderkennen. Nu al zijn Renault, Jaguar en DS (als onderdeel van het PSA-concern met Peugeot, Citroën en tegenwoordig ook Opel) officieel in de serie vertegenwoordigd, terwijl ook BMW via het team Andretti Autosport met Robin Frijns een voet in de Formule E heeft. Daarnaast heeft Mercedes een optie op een startplaats vanaf het seizoen 2018/2019. Ook Porsche heeft meer dan serieuze belangstelling voor de klasse, die een uitermate betaalbaar alternatief zou vormen wanneer het peperdure LMP1-programma van de fabrikant uit Stuttgart zoals inmiddels alom wordt verwacht eind dit seizoen wordt stopgezet. Vorig jaar al presenteerde Audi de Formule E als alternatief na het stopzetten van het sportwagenproject, met het toenemend belang van de elektrificatie van de serieproducten als argument. Weliswaar biedt de LMP1-klasse veel meer mogelijkheden voor ontwikkeling van elektro- en hybride-technologie voor de serieproductie, zoals Porsche aantoonde met de 800-Volt-technologie in de Mission E, dan de Formule E met tal van standaardcomponenten, maar naar buiten toe klinkt het in ieder geval goed.

170707 Abt Fe Paris

De betrokkenheid van Audi bij het Abt-team dateert sinds het eerste Formule E-seizoen 2014/2015, toen Audi al als naamgever van het team optrad. Sinds het eerste seizoen stelt Audi ook fabriekscoureur Lucas di Grassi als een van de rijders ter beschikking, naast de Duitser Daniel Abt. Bovendien maakt het team uit Kempten gebruik van de faciliteiten bij Audi Sport in Neuburg. Voor het lopende seizoen 2016/2017 intensiveerde Audi de samenwerking door grotere technische en financiële ondersteuning en met de officiële overname van het team en de opwaardering tot fabrieksteam wordt nu de volgende stap gezet. "We hebben de Formule E in de afgelopen maanden steeds intensiever begeleid, tijdens de racedagen, bij de ontwikkeling van de nieuwe aandrijflijn en ook met diverse activiteiten buiten het circuit", zegt Dr. Peter Mertens, lid van de raad van bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. "Dat Audi vanaf het komende seizoen als eerste Duitse fabrikant in de serie actief is, is ook een duidelijk signaal van ons merk op het gebied van elektromobiliteit: vanaf december op het circuit en volgend jaar met de nieuwe Audi e-tron ook in het wegverkeer."

Het vierde seizoen van de Formule E gaat op 2 december in Hong Kong van start. "Formule E staat voor spectaculaire autosport in het centrum van fascinerende steden en is een goed podium om elektromobiliteit en autosport in hun meest emotionele vorm te presenteren", zegt Audi-sportdirecteur Dieter Gass. Tot dusver behaalde het team ABT Schaeffler Audi Sport met rijders Daniel Abt en Lucas di Grassi 23 podiumplaatsen in de 29 verreden races, waaronder vijf overwinningen. "We zijn er trots op dat we als een van de teams bij de oprichting onze bijdrage konden leveren aan een stuk autosporthistorie", zegt teameigenaar Hans-Jürgen Abt. "De Formule E heeft zich in een paar jaar zo sterk ontwikkeld, dat een team zonder de ondersteuning van een fabrikant niet meer competitief is. Daarom geven we nu graag het commando over aan Audi, een partner waarmee we in de autosport en in onze dagelijkse bedrijfsactiviteiten al tientallen jaren succesvol samenwerken. Ik ben er zeker van, dat we dit succesverhaal ook in de Formule E zullen voortzetten."

170707 Abt Audi
Het huidige team met Audi-sportdirecteur Dirter Gass (3e van links), coureurs Lucas di Grassi 5e van links) en Daniel Abt (7e van rechts) en teambaas Hans-Jürgen Abt (2e van rechts)

In samenwerking met Schaeffler als officiële technologiepartner ontwikkelt Audi de nieuwe aandrijflijn, die in het komende seizoen zal worden gebruikt. "We hebben succesvolle tests in Spanje en in Neuburg met de nieuwe componenten achter de rug en liggen op schema", aldus Dieter Gass. Voor alle fabrikanten zijn de vrijheden in de Formule E beperkt tot de motor, de transmissie, de ophangingscomponenten en de software. "De competitie tussen fabrikanten, teams en rijders in de Formule E is enorm close, daarom zijn de details bij de Formule E nog belangrijker", benadrukt Gass. Volgende week komt de Formule E voor twee races in actie in New York, twee weken later volgt in het Canadese Montreal de finale van het lopende seizoen.

Reacties

    • 5
    • 1
     
    Racing-Fan 07 juli 2017 11:42

    Toch kan dit me nog steeds niet boeien.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 07 juli 2017 11:53

    Ik ga het volgende week voor het eerst live bekijken en ik ben benieuwd of ik overtuigd raak...

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 juli 2017 12:30

    vooral het feit dat ze die redelijk korte races niet eens met 1 auto kunnen rijden omdat anders de accu al leeg is vind ik niks. een Tesla heeft geavanceerdere techniek(600 KM bereik) terwijl de Formule E na iets van 50 KM al van auto moet wisselen

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 juli 2017 12:36

    Zeer leuke en spectaculaire race klasse. Ideaal voor circuit park Zandvoort.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 07 juli 2017 13:37

    Nee, juist niet voor Circuit Zandvoort (tegenwoordig zonder Park), want het concept van Formule E voorziet juist dat de races in de centra van grote steden gehouden worden, daar waar ook potentiële bezoekers worden aangesproken die normaliter niet zo snel naar een racecircuit zouden komen. Dus rijdt de klasse dit seizoen in Hong Kong, Marrakesj, Buenos Aires, Mexico City, Monte Carlo, Parijs, Berlijn, New York en Montréal, en volgend jaar ondermeer ook in Rome.

    • 1
    • 1
     
    Dirk 07 juli 2017 13:56

    Perfecte auto's voor in de straten, geen gedoe over uitstoot of lawaai, én er wordt een nieuw publiek aangeboord. Dat doen ze beter dan de Formule 1 in mijn ogen, daarnaast stappen ook meer fabrikanten in. Geloof het of niet, dit is de toekomst, binnen 10 jaar een serieuze bedreiging voor F1.

    • 2
    • 2
     
    Racing-Fan 07 juli 2017 18:10

    Nieuw publiek...ik betwijfel dat. Misschien voor één keer per jaar omdat het toevallig in de stad komt waar je woont maar als je autosport niet interessant vindt geloof ik niet dat je dit opeens wel gaaf vindt. Momenteel is het goedkoop dus fabrikanten stappen in. Technisch wordt het waarschijnlijk ook wel interessanter maar dat geeft op den duur ook hogere kosten dus over 5 of 10 jaar is het waarschijnlijk ook onbetaalbaar met als gevolg dat fabrikanten afhaken.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 juli 2017 02:51

    Verbaasd dat Tamiya niet de hoofdsponsor van de series is... Klinkt iig net zo

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet