Retro

Retro: Op bezoek in het Conservatoire de la Monoplace Française

gpgh2017-sat-42

We waren er toch. Dus wat doe je als naar de Grand Prix de France Historique gaat en nog een zaterdagochtend over hebt? Je bezoekt op Magny-Cours het nobel getitelde Conservatoire de la Monoplace Française, een klein museum dat de geschiedenis van de Franse eenzitter in herinnering houdt.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Waarvoor trek je naar het verlaten midden van Frankrijk? Voor de natuur, de dorpjes, de stilte, een malse Charolais-steak wellicht, maar ook voor het circuit van Magny-Cours, mijlenver van de bewoonde wereld verwijderd. Naast de hoofdingang staat een witte betonrots, omgeven door een knalrode stalen draagconstructie. Daarin huist niet alleen het circuitcafé, maar ook een museum. In het Conservatoire de la Monoplace Française is een dwarsdoorsnede van Franse monoposto's door de decennia heen bijeengebracht, dat voor 7 euro per persoon is te bezoeken. Het is geen gigant à la Louwman, maar de auto's worden mooi en ruimtelijk gepresenteerd, met als klapstuk een laatste zaal waar je letterlijk omvalt van verbazing.

gpgh2017-sat-32

Het is ook duidelijk dat het museum voortkomt uit een privéverzameling, want de verhouding tussen de merken is enigszins scheefgegroeid. Die ene F1-auto van Martini staat er, net als vele andere Martini's, maar er is ook maar één F1-auto van Renault. Van AGS alleen F2's, terwijl we geen enkele Larrousse/Venturi ontwaren en evenmin een Gordini of Talbot-Lago (dat laatste wordt op het circuit goedgemaakt).

En dan komen we in de laatste zaal, waar we opeens tussen alle Ligiers uit de geschiedenis van het merk staab. Maar wie houdt er niet van Ligier? Wie in die tempel om zich heen kijkt en zich verliest in de blauw-wit-rode kleuren van Gitanes (Blondes), Loto, Elf en Gauloises, vergeet even dat er ook nog Renaults, AGS'en of Gordini's waren. Het is niets minder dan het Heilige der Heiligen voor de Ligier-liefhebber. Een kleine rondwandeling dan maar?

gpgh2017-sat-33

Na binnenkomst word je door een lange gang geleid, waar op de muren zo ongeveer de hele geschiedenis van de Franse autosport uit de doeken wordt gedaan. Met tussendoor in vitrines kale chassis zoals deze: de Martini-Renault Mk22 van Didier Pironi.

gpgh2017-sat-34

Meteen om de hoek de verrassing van de ochtend: een heuse DB-Panhard Monomill, een van apartste F2/F Juniors die de wereld ooit heeft gezien.

gpgh2017-sat-35

gpgh2017-sat-36

Aan de overkant een royale Martini-presentatie, met van alles dat Tico Martini op F3- en F2-gebied produceerde, plus die ene (mislukte) F1-auto waarin René Arnoux zijn F1-debuut maakte.

gpgh2017-sat-37

Aan de kant van de DB-Panhard een reeks Matra's – en aan de overkant die Renault RE30B.

gpgh2017-sat-38

We gaan naar de volgende zaal en daar zien we een AGS, een van de mooie producten uit dat kleine fabriekje van Henri Julien uit Gonfaron, met daarachter twee Pygmées.

gpgh2017-sat-39

Als we onze rug keren, nog iets bijzonders: een Courtois F3.

gpgh2017-sat-40

En dan opeens... Tadaaaa!

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 06 juli 2017 16:35

    En ook GRAC Formule Renaults gezien of Rondeau Formule Fords? Of een Pygmee?

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 06 juli 2017 18:43

    Mooie collectie.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 09 juli 2017 21:59

    Twee Pygmées wel, Dirk, maar zoals het verslag al meldde, was de collectie nogal scheefgegroeid. De enige GRAC die ik vorig weekend zag, was die van Randall Lawson op het circuit zelf!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet