GT

GT: KÜS Team75 Bernhard-Porsche sluit testdag Spa als snelste af

170704 Verslag Testdag KUS Porsche
De KÜS Team75 Bernhard-Porsche was het snelst tijdens de testdag

Met een tijd van 2:19,451 minuten sloot het KÜS Team75 Bernhard de officiële testdag van de Total 24 Hours of Spa op het circuit van Spa-Francorchamps als snelste af. Met fabrieksrijders Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Michael Christensen heeft het team een bijzonder sterke bezetting aan boord en voor het eerst sinds jaren lijkt Porsche weer eens een serieuze gooi te doen naar succes in de Belgische lange-afstandsklassieker, al moet er aan de vandaag gereden tijden eigenlijk geen enkele waarde worden gehecht. Voor de volledigheid melden we dan nog dat de nummer 55-Kaspersky-Ferrari (Fisichella/Cioci/Calado) als tweede geklasseerd werd, gevolgd door de nummer 50-AF Corse-Ferrari (Lathouras/Rugolo/Pier Guidi). Best geklasseerde Nederlander, voor wat het waard is, was Yelmer Buurman in de nummer 15-Black Falcon-Mercedes-AMG GT3, die als 23e eindigde.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

"Eigenlijk hoef je niks over die testdag te schrijven, want niemand laat het achterste van zijn tong zien. Iedereen is bang om te hard te gaan, vanwege mogelijke aanpassingen van de BoP voorafgaand aan de race", zei een niet nader te noemen Nederlandse GT3-coureur toen we vorige week spraken over zijn verwachtingen voor de testdag in Spa. Het is een bekend euvel dat met de komst van het BoP-verschijnsel zijn intrede deed in de autosport en daarmee het werkelijke beeld van hoe de verhoudingen liggen ernstig verstoort. Maar goed, BoP is een gegeven en daarmee moeten we leven, dus we lieten er ons ook niet van weerhouden om vandaag naar de Ardennen af te reizen, alwaar na een wat somber begin in de vroege ochtend de zon uitbundig scheen en het zelfs zomers warm werd.

Voor de MANN FILTER-HTP-Mercedes met Indy Dontje was de test al na vijf minuten ten einde, want de motor plofte en er kon geen nieuwe worden ingebouwd. Bij Lamborghini waren er twee klapbanden op hoge snelheid, wat in de ochtendsessie tot rode vlaggen leidde, net als eerder de genoemde HTP-Mercedes die gestrand was. In de middag was er een rode vlag vanwege brokstukken op de baan van een van de Audi's en een onderbreking toen een Aston Martin op de baan tot stilstand kwam.

170704 Spa Verslag Testdag Splunteren
Max van Splunteren was tevreden met zijn test in de Attempto-Lamborghini

Na de snelste tijd van de Barwell-Lamborghini uit de Pro-Am-klasse in de ochtendsessie reden er in de middag in ieder geval een paar teams onder de 2:19, maar het is een publiek geheim dat er dit seizoen al GT3-tijden van 2:16 in Spa gereden zijn. "Het is in ieder geval goed om ervaring op te doen en te werken aan de afstelling", meldde Max van Splunteren, die in actie kwam met de Attempto-Lamborghini. Yelmer Buurman reed in de nummer 15-Black Falcon-Mercedes en blijft ook morgen nog hier, want vele teams nemen morgen deel aan de privétest die is georganiseerd door het Belgische WRT. "Het gaat erom, ons testprogramma af te werken. Tijden zeggen niet zoveel", weet ook Buurman. Nicky Catsburg kwam in actie met de ROWE-BMW, die ook duidelijk sneller kan dan de 2:21 die voor de beide BMW's van het Duitse team op de klokken stond. De ware verhoudingen zien we dus over ruim drie weken, als er in Francorchamps echt wordt gereden.

170704 Testdag 24H Spa Uitslag ochtendsessie

170704 Testdag 24H Spa Uitslag Middagsessie

170704 Testdag 24H Spa Gecombineerde uitslag

170704 Spa Verslag Testdag Kaspersky
Tweede tijd voor de Kaspersky-Ferrari

170704 Spa Verslag Testdag Catsburg
Nicky Catsburg (r.) overlegt met zijn teamgenoten Maxime Martin (l.) en Bruno Spengler (m.)

170704 Spa Testverslag 17 WRT
Ook bij Audi liet geen enkel team het echte potentieel zien

170704 Spa Verslag Test Black Falcon
Best geklasseerde Nederlander was Yelmer Buurman met de Black Falcon-Mercedes

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet