Retro

Retro: Le Blanc en Van der Lof kunnen pole op Magny-Cours niet omzetten in winst

gpgh2017-fri-95

Karsten Le Blanc en Alexander van der Lof mochten van pole vertrekken voor de Masters Three Hours tijdens de Grand Prix de France Historique op Magny-Cours, maar het werd een knotsgekke regenrace waarin de Ford GT40 geen vuist kon maken tegen lichtvoetiger concurrenten. Voor Randall Lawson – de enige andere Nederlandse deelnemer aan dit nieuwe evenement – was het veel sneller afgelopen: zijn GRAC F3 stond al twee rondjes training stil met een kapotte Gordini-motor. In de twee wedstrijden van het FIA Masters Historic Formula One Championship, de hoofdact van de Grand Prix de France Historique, zegevierden Michael Lyons en Loïc Deman.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De Grand Prix de France Historique is een nieuw tweejaarlijks evenement van de Franse organisator HVM Racing en moet de grote Franse publiekstrekker worden in de oneven jaren zonder Grand Prix de Monaco Historique en Le Mans Classic. In de openingseditie bleek het weer helaas de spelbreker: drie dagen bijna onophoudelijke (mot)regen zorgden ervoor dat duizenden toeschouwers thuisbleven. Magny-Cours – letterlijk in the middle of nowhere in Frankrijk – is al zo'n eind rijden, ook voor bijna iedere Fransman, dus dan moet het zonnetje wel schijnen...

gpgh2017-fri-91

De gedachte achter de GPFH is het creëren van een herbelevenis rondom de Grote Prijs van Frankrijk van weleer. Vandaar dat formuleauto's de hoofdmoot vormden van het programma. F1-auto's van 1948 t/m 1965 (meegebracht door de Historic Grand Prix Car Association) en van 1966 t/m 1985 (de auto's uit het drielitertijdperk in het FIA Masters Historic Formula One Championship) zouden racend op de baan verschijnen, maar ook recentere F1-auto's uit de tijd dat de GP van Frankrijk op Magny-Cours werd verreden, waren met tientallen aanwezig in een speciaal 'Village Formule 1' achter de paddock - waar Jean Alesi en Yannick Dalmas de eregasten waren.

gpgh2017-fri-110

Daarnaast waren de klassen uit het voorprogramma vertegenwoordigd: Formule 2, Formule 3 en Formule Ford. Omdat Masters Historic Racing natuurlijk niet met alleen maar zijn F1-auto's wilde komen, was er in het programma ook ruimte gemaakt voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship en de Masters Three Hours voor GT's en toerwagens tot 1966.

gpgh2017-fri-85

De twee HF1-races waren op zaterdag en zondag de hoogtepunten, twee keer op 'prime time' (14.00 uur) in het programma. Michael Lyons was op zaterdag in de regen volkomen dominant in zijn Williams FW07B. De jonge Brit liet de concurrentie een minuut achter zich – aangevoerd door de Belg Loïc Deman (Tyrrell 010) en de verrassende Monegaskische debutant Frédéric Lajoux (Arrows A1). In de pre-78-klasse versloeg Greg Thornton (Lotus 77) intussen Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A), terwijl de laatste in de kwalificatie nog sneller was geweest.

gpgh2017-fri-81

Op zondag deed Lyons echter een verkeerde gok: hij koos voor slicks op een baan waarvan hij dacht dat die zou opdrogen. Negen ronden wist hij Deman nog voor zich te houden, maar toen het harder ging regenen, moest hij de Belg voor zich laten. In pre-78-klasse moest Thornton zijn gok op slicks duur bekopen: hij spinde in de vijfde ronde van de baan, toen hij al grote achterstand had opgelopen op Smith-Hilliard, die eerst nog Jamie Constable (Shadow DN8) achter zich wist, maar daarna verder uitliep.

gpgh2017-sat-21

De FIA Masters Historic Sports Car-race begon op zondag op droog, maar in de tweede helft begon het toch weer te motregenen. Een kolfje naar de hand van Martin Stretton, die in de Lola T292 van Diogo Ferrão wegreed naar een grote voorsprong, nadat Ferrão in de beginfase mooi had gestreden met Manfredo Rossi (Osella-Abarth PA1). De Italiaanse edelman spinde diverse keren in het tweede deel, wat Mike Donovan (Lola T70 Mk3B) de kans gaf om de tweede plaats te grijpen.

gpgh2017-fri-23

Veel zwaarder hadden de deelnemers aan de Masters Three Hours het. De zaterdagavondrace werd geplaagd door twee ellenlange safetycarperiodes vanwege te zware regenval. Het oude asfalt van Magny-Cours laat dan zo veel olie los dat het zelfs lopend al spekglad is. Alexander van der Lof had de Ford GT40 van Hans Hugenholtz op vrijdagmiddag nog op pole gezet, ter voorbereiding van hun deelname aan de Spa Six Hours. Maar Van der Lof was in de race niet opgewassen tegen lichtvoetiger spul zoals de Lotus Elan van Andrew Haddon/Mark Martin of de Morgan SLR van Keith Ahlers/Billy Bellinger, terwijl Karsten Le Blanc weinig kon terugdoen in de tien minuten echt racen die hem waren gegeven voordat de safety car opnieuw uitkwam.

gpgh2017-fri-19

De grote verrassing was echter de Healey 3000 van Nils Nyblaeus/Jeremy Welch. Niet alleen bleek de Healey zeer goed uit de voeten te kunnen op glibberige asfalt, maar een geniale pitstrategie gaf het team van Denis Welch Motorsport een ronde voorsprong op de rest. Zij waren immers de enigen die doorhadden dat de safety car zó langzaam rondging dat bijtanken en een rijderswissel mogelijk waren zonder een ronde achterstand op te lopen. Toen alle andere auto's daarna onder de groene vlag wisselden, reed Welch vrolijk al zijn tegenstanders voorbij.

gpgh2017-fri-97

Daarna hadden ze alle geluk van de wereld toen de rode vlag uitging na 75% van de raceduur. Nét een ronde eerder had Nyblaeus weer in de auto plaatsgevonden, waarna de Zweed als laatste aansloot achter de safety car. Maar omdat de uitslag werd bepaald aan de hand van de stand van een ronde eerder, kreeg het Healey-duo de zege alsnog in de schoot geworpen. Doordat hun tweede rijderswissel ook nog sneller dan een minuut plaatsvond, hadden ze in het vervolg van de race een straf opgelopen die ze nu ook misliepen... Als het meezit, zit het ook echt mee!

gpgh2017-fri-96

In de Formule 2 had Manfredo Rossi zijn oudere March 712 in de regen op pole gezet, maar in het drogere weer waarin de eerste race werd verreden, had hij geen schijn van kans tegen het nieuwere materiaal. Danny Gibson (Chevron B42) won na een duel met de Toleman March 782 van Dean Forward. Op zondagmiddag regende het weer harder: de March van Gislain Genecand (zaterdag nog vierde achter Rossi) schoof nu naar voren en nam na een foutje van Gibson tijdelijk de leiding over. De Brit had gelukkig voor hem genoeg tijd om de fout te herstellen. Forward en Rossi volgden op grote afstand.

gpgh2017-sat-52

In de Formule 3-races deelde WEC-coureur Tristan Gommendy twee keer de lakens uit. Zijn Ralt-Alfa Romeo RT3 was in beide races om de Trophée F3 Classic compleet onnavolgbaar in een prachtig veld van bijna 40 F3-auto's van de jaren zeventig, van Ralts tot Marches, van Martini's tot Chevrons, van GRD's tot Brabhams. Randall Lawson had daar graag tussen gereden tijdens het debuut van zijn bloedmooie GRAC-Gordini MT14, maar al na twee ronden liepen de lagers uit de Renault-motor. Als het tegenzit, zit het ook echt tegen...

gpgh2017-sun-1

Niet alleen op Brands Hatch werd dit weekend het 50-jarig jubileum van de Formule Ford gevierd, ook op Magny-Cours vonden ter viering twee FF-races plaats. Op zaterdag reed François Belle de hele race aan de leiding in zijn Lola T540, maar op zondag moest hij twee andere auto's voor zich dulden. In de afsluiter van het weekend ging Alain Girardet (zaterdag nog tweede) er in zijn Crosslé 25F met de buit vandoor.

gpgh2017-fri-54

Later deze week op AUTOSPORT.NL een uitgebreide 'Groeten uit Magny-Cours', met weer veel kiekjes achter de schermen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet