Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Polen: Neuville heeft sterkste zenuwen!

De Rally van Polen 2017 gaat de geschiedenisboeken in als één van de natste rally's uit de lange historie van het evenement. Op donderdag en vrijdag regende het onophoudelijk. Zaterdag bracht ook wat betere omstandigheden maar ook toen regende het af en toe en voor zondag gold eigenlijk het zelfde. Door deze omstandigheden was het ook één van de minst voorspelbare rally's uit het bestaan van de Poolse rally. Omstandigheden wisselden soms snel en dat had zijn gevolgen voor de deelnemers.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

02NeuvillePolen17
Thierry Neuville straalt zelfvertrouwen uit en maakt het ook waar, hij was voor de derde keer dit jaar ontegenzeggelijk de snelste man

Ott Tänak was vol zelfvertrouwen na zijn overwinning in Sardinië. Op zaterdag wisselde hij voortdurend van plaats met onze ontketende zuiderbuur Thierry Neuville. Vorige week verloor Neuville in Ieper nog van onze landgenoot Kevin Abbring, maar in Polen was hij één van de voornaamste kanshebbers. In totaal wisselde de leiding van de wedstrijd niet minder dan 11 keer, maar op zaterdag avond lag de Belg op de eerste plaats, 3,1 seconde voor Tänak. Paddon, Ogier en Sordo volgden op eerbiedige afstand.

Sebastien Ogier wint tegenwoordig minder vaak maar is altijd in de buurt. Deze keer weer op het podium en hij voert daarmee nog steeds de lijst aan in het rijderskampioenschap.

Op zondagmorgen stonden er nog twee maal twee proeven op het programma over net iets minder dan 60 kilometer. Geen gelopen race dus. Even over achten op die zondagmorgen stonden de rijders klaar voor de eindstrijd. Tänak was goed uitgeslapen en bouwde meteen zijn achterstand van net drie seconden om in een voorsprong van net geen twee seconden. Op de daaropvolgende proef konden de WRC+ kijkers live zien dat het langzaam begon te regenen. Op de zeer fraaie proef die aan het einde van de ochtend als PowerStage zou worden gereden waren er weer veel verschillende omstandigheden. Mooie lange, smalle wegen met flauwe supersnelle bochten door open terrein, afgewisseld met twee stukjes, zeker met de regen, zeer verraderlijk, asfalt en aan elkaar geregen door een smal bochtig bospad. Dit laatste stuk bleek de scherprechter. Dani Sordo kwam bij voorbeeld aan de finish met de woorden "Het is daar super glibberig en levensgevaarlijk." Niet veel later moest Tänak constateren dat Sordo gelijk had. De man uit Estland spinde bij het opkomen van dit weggetje en waar je normaal met zo'n spin nog wel wegkomt tikte hij eerst met zijn achterkant een boom aan en reed daarna zijn voorkant stuk op een andere boom. Hij kon de finish nog halen maar allerlei pijpen in het vooronder waren dichtgedrukt en zonder turbo druk en nog wat andere zaken hield de wagen het voor gezien. Tänak was uit de strijd. Neuville, die even later over de finish kwam, liep nog naar hem toe om te vragen wat er gebeurd was en dankte hem voor de pittige strijd.

Latvala snelste
Daarmee was de spanning enigszins uit de wedstrijd, Neuville had de snelheid nog in de benen en won de volgende proef maar meldde toen dat hij wat rustiger zou rijden nu de druk van zijn schouders was. Op de laatste (Power)Stage mocht Latvala nog even schitteren. Nadat technische zaken hem eerder in de rally hadden terug geworpen ging hij hier voluit voor de bonuspunten. Onder weg verloor hij nog wat tijd en een deel van de splitter en voorbumper. De aerodynamica was daardoor niet optimaal maar het weerhield de Toyota piloot er niet van de snelste tijd te draaien en de maximale vijf extra punten te pakken. Aan de finish vertelde hij dat het onderweg weer was gaan regenen en dat hij niet wist wat dat voor de volgers zou betekenen. Die volgers bleken volgers te blijven want hoewel Sebastien Ogier verwoede pogingen deed bleef hij toch bijna vijf tellen achter de Fin steken. Ook zijn auto vertoonde sporen van de zware strijd maar hij pakte wel vier punten waarmee hij de overwinning van aartsrivaal Neuville een heel klein beetje kon compenseren. De Belg deed het zoals beloofd 'rustig aan' en kreeg maar één bonuspunt. Toch naderde hij Ogier tot op 11 punten. Het wordt nog een spannende tweede seizoenshelft beloofde Neuville ons. Ogier was het daarmee eens maar keek alsof hij zijn voorsprong niet zomaar zou inleveren.
Latvala 0len zondag
Jari-Matti Latvala had eerder deze wedstrijd mechanische pech maar bewees op de PowerStage dat de Toyota een snelle auto is! Hij ligt nog steeds derde in het rijderskampioenschap.

De volgers
Op de tweede plaats eindigde Hayden Paddon. Na een zeer onfortuinlijke eerste helft van het seizoen kon hij weer eens een mooi resultaat op zijn conto bijschrijven, door het uitvallen van Tänak was het zelfs een tweede plaats. Zijn navigator Sebastien Marshall (vorig jaar nog de navigator van Kevin Abbring) haalde daarmee zijn eerste WK podium! Sebastien Ogier was blij met zijn punten voor de derde plaats maar vond het toch een 'onverdiende' plaats: "Ott (Tanak, hvv) heeft hier fantastisch gereden en ik vind het erg jammer voor hem, dat hij dat niet heeft kunnen verzilveren". Dani Sordo maakte op plaats vier het Hyundai feestje compleet. Hij was zichtbaar opgelucht aan de finish te zijn want deze omstandigheden vindt hij niet echt fijn.

LefebvrePolen17
Stéphane Lefebvre verraste door als snelste Citroënrijder de finish te halen


Stéphane Lefebvre verraste door als snelste Citroënrijder de finish te halen. Breen had geen enkel vertrouwen en was volgens eigen zeggen voortdurend bang om van de weg te gaan onder deze omstandigheden. Ook Andreas Mikkelsen kon ondanks de door hem voorgestelde wijzigingen, nog geen potten breken in de C3. Na wat uitstapjes werd hij uiteindelijk 9e. Bij M-Sport waren ze uiteraard bedroefd dat Tanak de volle winst niet kon binnen halen toch waren er daar wat lichtpuntjes Ogier stond op het podium en Elfyn Evans pakte als zesde nog een paar constructeurs punten maar inmiddels heeft teambaas Malcolm Wilson een toekomstige ster gevonden. Normaal rijdt hij in een R5 versie van de Fiësta, deze maal mocht Teemu Suninen een keer meedoen in een 'echte' Fiesta, de WRC 2017. Tijdens zijn debuut in deze auto deed hij het uitstekend. Hij won een proef en haalde een zesde plaats algemeen binnen. De jonge Fin keek toch een beetje nors aan de finish. Door een klein foutje op de PowerStage verloor hij net de vijfde plaats aan Lefebvre. De houding van een echte topper dus!

Einduitslag Orlen 74e Rally Poland
1. Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul (Hyundai 120 Coupe WRC) 2:40:46.1
2. Hayden Paddon-Sebastian Marshall (Hyundai 120 Coupe WRC) +1:23.9
3. Sébastien Ogier-Julien Ingrassia (Ford Fiësta WRC17) +2:20.8
4. Dani Sordo-Marc Marti (Hyundai 120 Coupe WRC) +2:47.4
5. Stephane Lefebvre-Gabin Moreau (Citroen C3 WRC) +3:11.8
6. Teemu Suninen-Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC17) +3:16.8
7. Mads Østberg-Ola Fløene (Ford Fiësta WRC17) +3:39.6
8. Elfyn Evans-Daniel Barritt (Ford Fiësta WRC17) +4:39.1
9. Andreas Mikkelsen-Anders Jaeger (Citroen C3 WRC) +4:43.5
10. Juho Hänninen-Kaj Lindstrom (Toyota Yaris WRC) +4:53.7

Voorlopige tussenstand FIA Wereld Rally kampioenschap voor rijders
1. Sébastien Ogier - 160
2. Thierry Neuville - 149
3. Jari-Matti Latvala - 112
4. Ott Tänak - 108
5. Dani Sordo - 82
6. Elfyn Evans - 57
7. Hayden Paddon – 51
8. Craig Breen - 43
9. Juha Hänninen - 30
10. Kris Meeke – 27

Voorlopige tussenstand FIA Wereld Rally kampioenschap voor constructeurs
1. M-Sport World Rally Team - 259
2. Hyundai Motorsport - 237
3. Toyota Gazoo Racing WRC - 153
4. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team - 117

 
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet