GT

GT: Audi en Mercedes behalen zeges op Suzuka

DSC 1496

Naast de Blancpain GT Series Endurance Cup werd er dit weekeinde ook in de Blancpain GT Series Asia gestreden. Op het Suzuka International Circuit werd de derde ronde van het Aziatische kampioenschap gehouden. Phoenix Racing Asia en GruppeM Racing wonnen de twee 60 minuten durende races in Japan. 


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: PR

Phoenix Racing Asia wint eerste race, Abbott in de problemen
Marchy Lee en Shaun Thong waren in de eerste race van het weekeinde het beste. Lee vertrok vanaf de derde plaats, maar aan het einde van de eerste ronde lag de Audi R8 LMS GT3 al aan de leiding, voor Darryl O'Young en Aditya Patel. Lee kon O'Young niet direct afschudden en toen na 25 minuten de pit window open ging was het onderlinge verschil 3,5 seconden.

Ondanks een tijdstraf van zeven seconden, vanwege de tweede plaats in Buriram, wist teamgenoot Thong als tweede op de baan terug te keren, achter O'Young's teamgenoot Peter Li, die geen 'successtraf' had. Li maakte echter al snel een fout, waarvan Thong profiteerde. De Phoenix Racing Asia/Audi Hong Kong-rijder pakte de leiding en stond deze niet meer af.

Achter Thong viel Li terug tot achter teamgenoot Nick Foster en moest uiteindelijk ook OD Racing's Mitch Gilbert voorbij laten. In de strijd om de vierde plaats ging de auto van leider in het kampioenschap, Hunter Abbott, in de fout. Abbott's teamgenoot Götz raakte Li, waardoor beide snelheid verloren. De beschadigde Mercedes-AMG GT3 viel terug tot de zevende plek.

5 3

Abbott herovert leiding in kampioenschap met winst in race 2

In de tweede race op zondag wisten Hunter Abbott en Maxi Götz wat ze te doen stond en de Blancpain Sprint Series kampioen van 2014 pakte bij de start al twee plaatsen. De slechte weersomstandigheden zorgden vervolgens voor de nodige schuivers en achtereenvolgens een safety car en een full course yellow. Nadat de race echt werd hervat wist Götz al snel Mitch Gilbert te passeren om vervolgens achter de aan kop rijdende Alessio Picariello aan te gaan. Picariello dook bij het open gaan van de pit window direct naar binnen.

Hunter Abbott lag na de pit stop van Gruppe M Racing voor Jeffrey Lee, maar het tweetal werd al snel ingehaald door de OD Racing van Aditya Patel. Met nog 15 minuten klapte echter een band van de Audi, waardoor Patel uitviel. Abbott kreeg hierdoor de leiding weer in handen, voor Lee en Tim Sugden in de tweede GruppeM Racing Mercedes-AMG GT3. Dat die auto op de derde plaats lag was grotendeels te danken aan de Nederlander Jules Szymkowiak die in zijn stint van de 14e naar de vierde plaats wist op te klimmen.

Grootste stijgers waren echter Sandy Stuvik en Nicolas Costa in de Vincenzo Sospiro Racing Lamborghini. Het tweetal begon de race vanaf de 14e plaats, lag zevende toen Stuik het stuur overnam en op de natte baan wist Stuvik uiteindelijk de tweede plaats te veroveren, nadat hij in 1 ronde Sugden en Lee wist te passeren. Abbott was echter een brug te ver en de Brit kwam als eerste over de streep, om zo ook weer de leiding in de Blancpain GT Series Asia te heroveren.

AF8I2440a

Craft-Bamboo en Taiwan Top Speed verdelen de prijzen in GT4
In de GT4 klasse ging de overwinning op zaterdag naar Craft-Bamboo. Jean-Marc Merlin en Frank Yu versloegen Taiwan Top Speed rijders George Chou en Keo Chang. In de voorlaatste ronde wist Yu Chang in een fout te dwingen en zo de leiding over te nemen. Op de streep was het verschil na 25 ronden een seconde. HubAuto Racing eindigde de wedstrijd als derde.

Op zondag waren het Taiwan Top Speed-rijders George Chou en Keo Chang die aan het langste eind trokken. Frank Yu lag met de Craft-Bamboo Porsche Cayman GT4 Clubsport MR tot aan de verplichte pit stops aan de leiding, maar teamgenoot Jean-Marc Merlin viel door de 10 seconden die hij langer moest stilstaan terug tot de vierde plaats. Een drive-through betekende vervolgens het einde van hun kansen. Uiteindelijk leverde een sterke stint van George Chou en straffen voor anderen Taiwan Top Speed de overwinning op.

Car no 17 AF8I0197R

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet