Sportscars

Sportscars: Vaillante-Rebellion gediskwalificeerd, Jackie Chan DC Racing nu 1-2 in LMP2 Le Mans

Le Mans Race Zondag middag BVDW-10
Gisteren nog trots op het podium, nu met lege handen: Vaillante-rijders Piquet, Heinemeier-Hansson en Beche en teambaas Bart Hayden (vlnr)

Valsspelen, dat komt bij Michel Vaillant niet voor. Ja, bij de concurrentie misschien. Maar nu is er toch een klein smet op het blazoen, want de nummer 13-Vaillante-Rebellion (Piquet/Heinemeier Hansson/Beche) werd door de sportcommissarissen in Le Mans uit de uitslag gehaald vanwege een ongeoorloofde aanpassing aan het bodywork. Daarmee verliest het team zijn derde plaats algemeen en de tweede plaats in de LMP2-klasse, achter de winnende Jackie Chan DC Racing-Oreca. Als gevolg van de diskwalificatie van de Vaillante-Rebellion-Oreca schuift de tweede Jackie Chan DC Racing-Oreca (Brundle/Cheng/Gommendy) door naar de tweede positie in de klasse. De nummer 35-Signatech Alpine Matmut-Alpine-Nissan (Panciatici/Ragues/Negrão) promoveert naar de derde plaats in de LMP2-klasse, nadat het podium verloren leek als gevolg van een late excursie van Xandi Negrão in de grindbak.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Bob van der Wolf

De reden voor diskwalificatie van de Vaillante-Rebellion was een gat, dat aan de rechter kant in de afdekking van het motorcompartiment was geboord, om zo de startmotor, die niet meer goed werkte, beter van buiten te kunnen bereiken. Een klap met een hamer op de startmotor doet vaak wonderen (zelfs bij een LMP2-auto), maar dan moet je er natuurlijk wel bij kunnen. En daar zat nou juist het probleem, want volgens het reglement zijn eigenhandige aanpassingen aan het bodywork niet toegestaan. Dat een lid van het team in het parc fermé, nota bene terwijl een van de technische commissarissen van de FIA bezig was met het downloaden van data vanuit de auto, probeerde het gat in het bodywork met tape in de kleuren van de auto af te plakken (!) hielp natuurlijk niet echt...

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Rebellion was zich zeer bewust van de illegaliteit van het gat in het bodywork, anders hadden ze niet geprobeerd dat in het parc ferme af te dekken. Hier is dus geen sprake van interpretatie van de regels, een protest lijkt me kansloos.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 3 dagen geleden

    Rebellie...

    • 1
    • 0
     
    Michael Drost 3 dagen geleden

    Wat een race: dit hierboven, het duimpje van Capillaire, de open brief van de Toyota directeur die betwijfelt of het een goed idee is om 24 uur te willen doen met hybride technologie .... Actie, sensatie, spektakel en meer plotwendingen dan een heel seizoen Goederentreinen & Aankomsttijden, de vierentwintig uur van Le Mans heeft het allemaal (eat your heart out, Dynasty, Dallas, Goede Tijden, Slechte Tijden, Golden Girls ... ok, die laatste misschien niet).

    • 0
    • 0
     
    ace1 2 dagen geleden

    Op de tv zag je zaterdagavond na 22.00 uur een monteur van Rebellion die een lange ronde ijzeren staaf ergens aan de rechterkant van de auto induwen en er werd 2x met een hamer op de ijzeren staaf getikt. Ik vroeg me al af waar dat voor was maar nu het verhaal van René de Boer gelezen te hebben begrijp ik waarom dit was, heb niemand met tape aan de auto bezig gezien.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet