Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: "Hard" en "zacht" nieuws

"Hard" nieuws, dus vaststaande feiten, zijn er nog niet zoveel omtrent de DTM 2007. Er wordt nog steeds gewacht op de kalender en er zijn nog allerlei onduidelijkheden voor wat betreft rijdersbezetting. In de afgelopen jaren bracht de Essen Motor Show, die deze week van start gaat, wat dat betreft vaak meer duidelijkheid, maar dat is dit jaar ook niet het geval. "Zacht" nieuws, geruchten en speculaties, is er echter wel. We zetten wat zaken op een rijtje.

Tekst: René de Boer

Hard nieuws is in ieder geval dat DTM-kampioen Bernd Schneider afgelopen zaterdag in München de prijs voor "ADAC Motorsportler des Jahres" in ontvangst mocht nemen. Deze prijs wordt ieder jaar toegekend door een telkens wisselende vakjury, waarvan uw verslaggever een paar jaar geleden ook eens deel mocht uitmaken. Na Michael Schumacher is Schneider de tweede coureur die de prijs van de grootste automobielclub van Europa voor de tweede keer in ontvangst mocht nemen. "Een grote eer", aldus de vijfvoudig DTM-kampioen.

Hard nieuws is ook dat Audi zijn traditionele persconferentie op de persdag van de Essen Motor Show (aanstaande donderdag) heeft afgeblazen. In de afgelopen drie jaar maakte Audi bij die gelegenheid telkens zijn fabrieksrijders voor DTM en sportwagens bekend. Nu is men naar verluidt nog lang niet zover.

Timo Scheider lijkt bij het merk uit Ingolstadt de voornaamste kandidaat om door te groeien naar een actuele auto. Nu Heinz-Harald Frentzen weg is, is er in ieder geval één 2007-cockpit vacant. Het zou ons ook niet verbazen als Scheider volgend jaar degene is die met de afgelopen vrijdagavond aangekondigde Philips-sponsoring gaat rijden.

Onduidelijkheid blijft er bestaan over de invulling van de één jaar oude Audi's. Christian Abt lijkt zeker, terwijl Pierre Kaffer en Frank Stippler naar verluidt weg zijn. Als Susie Stoddart, zoals velen verwachten, bij Mercedes-Benz een één jaar oude auto krijgt, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk bij Audi voor Vanina Ickx ook het geval zijn. Verder is de lijst van kandidaten lang, van Dirk Müller (waarschijnlijk weg bij BMW) via Mike Rockenfeller en/of Patrick Long (beide Porsche) tot aan Jeroen Bleekemolen en Thed Björk, die afgelopen seizoen bij Futurecom beide goede dingen lieten zien.

Welingelichte kringen melden dat Mercedes-Benz deze week ergens in Zuid-Europa test. Dat Formule 3 Euro Series-kampioen Paul di Resta en de Argentijn Esteban Guerriri, ook F3-racewinnaar dit jaar, een testkans krijgen, was al eerder bekend. Wie de overige kandidaten zijn, kunnen we nog niet melden, maar kijkend naar de kandidaten uit de Formule 3 zou er wel eens een Nederlander bij kunnen zitten.

Ook de DTM-kalender (10, 11 of 12 races, Mugello en Doebai als discussiepunten) staat nog lang niet vast. De onderhandelingen tussen de DTM-organisatie ITR en televisiezender ARD, die een belangrijke stem in het kapittel heeft als het om planning gaat, zijn nog volop gaande.

Voortekenen wijzen erop, dat de DTM-race op Zandvoort volgend jaar al in augstus plaatsvindt. Op de officiële website www.dtm.de kunnen al kaarten worden besteld, waarbij in de volgorde van races Zandvoort voor de Nürbugring (tot dusver altijd in augustus) staat. Op de site van de Nürburgring staat 2 september 2007 als DTM-racedatum. Afgaande op de Formule 1-kalender blijven dan voor Zandvoort 12 of 19 augustus over.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet