Sportscars

Sportscars: Onroak presenteert Ligier LMP4-prototype

170614 Le Mans Nieuws Ligier LMP4

De Franse constructeur Onroak Automotive blijft aan de weg timmeren. In Le Mans stelde de onderneming van Jacques Nicolet vandaag een nieuw prototype voor, dat het gat tussen de CN- en de LMP3-klasse moet invullen. De Ligier JS P4 wordt gehomologeerd in de FIA Free Formula Racing Cars (Groep E)-categorie en kan volgens de constructeur zowel voor 'track days' als voor wedstrijden gebruikt worden. Als voorbeelden van mogelijke wedstrijdseries voor de LMP4 noemt Onroak de 24H Proto Series van de Nederlandse organisatie Creventic, de Franse V de V Endurance Series en de Sprint Series. De auto kwam tot stand als resultaat van een gezamenlijke inspanning van Onroak-eigenaar Jacques Nicolet en Phil Abbott, die 18 jaar lang aan het hoofd stond van de Britse sportwagenbouwer Radical.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Bij de Ligier JS P4 gaat het om een gesloten prototype met een monocoque van koolstofvezel, aangedreven door een 420 pk sterke 3,7 liter Ford V6-motor. Lage 'running costs', veiligheid en betrouwbaarheid waren belangrijke aandachtspunten tijdens het ontwikkelingsproces van de nieuwe auto. Ook streefden de bouwers ernaar, het rijden met de auto zo gemakkelijk mogelijk te houden, teneinde de LMP4 ook voor minder ervaren rijders aantrekkelijk te maken. De auto is voorzien van stuurbekrachtiging en een compacte zesversnellingsbak van Quaife Engineering, uitgevoerd met stuurschakeling. De geplande netto-verkoopprijs bedraagt 165.000 Euro, een datum voor de aflevering van de eerste auto's is nog niet gecommuniceerd.

170614 Nieuws Ligier LMP4

Reacties

    • 4
    • 2
     
    ace1 14 juni 2017 17:17

    @René de Boer is deze LMP4 vergelijkbaar met CN Auto's met een V6 of een V8 motor achterin?

    • 3
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2017 17:42

    Dat staat er toch slimpie.

    • 6
    • 1
     
    ace1 14 juni 2017 17:57

    @Anonieme gebruiker blijkbaar is jou kennis op het gebied van de standaard CN prototypes niet goed deze hebben allemaal een 2 liter Honda motor van 255 pk. Maar fabrikanten als Norma,Radical en Wolf leveren CN prototypes met een V6 of een V8 motor achterin.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 15 juni 2017 08:45

    Aardig stukje duurder dan een (qua performance) vergelijkbare Radical. Maar dit zal natuurlijk wel een koolstofvezel monocoque zijn en geen buizen chassis. Klinkt overigens ook aardig in de richting van Belcar/GT&Prototype Challenge

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 15 juni 2017 19:39

    Is monocoque van de LMP3.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet