Liveblogs

Sportscars: Liveblog 24 Uur van Le Mans 2017

170604 Le Mans Test 1
60 auto's zijn er ingeschreven voor de 85e editie van de 24 Uur van Le Mans.

Dit weekeinde staat voor autosportliefhebbers natuurlijk vooral in het teken van de 85e editie van de 24 Uur van Le Mans, samen met de Grand Prix van Monaco en de Indy 500 een van de drie belangrijkste autosportevenementen ter wereld. Er staan 60 auto's op de inschrijflijst en er staan met Jeroen Bleekemolen, Rik Breukers, Frits van Eerd, Jan Lammers en Ho Pin Tung vijf Nederlanders aan de start, die allemaal zullen uitkomen in de LMP2-klasse. AUTOSPORT.NL is ter plekke en zal de activiteiten volgen via een live-blog, waarin we het nieuws en de diverse ontwikkelingen op de baan, in de pits en in de paddock in de gaten houden. Nieuwe bijdragen worden onder deze inleiding telkens bovenaan geplaatst, voorzien van een tijdsaanduiding. Heeft u vragen of opmerkingen, dan zijn die via de commentaarfunctie onder dit artikel natuurlijk van harte welkom.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar

170618 Le Mans toeschouwers

zondag 18 juni, 14.30 uur: Een halfuur voor het einde van de race maakte de organiserende ACO het officiële aantal toeschouwers bekend: 258.500. Daarmee besluiten we dit liveblog. Een korte update volgt direct na de finish, een uitgebreid verslag met quotes en foto's later vanmiddag.

IMG 5787

18.00 uur: Na 18 deelnames tussen 1999 en vorig jaar wordt Audi dit jaar node gemist in Le Mans. De rijke historie van het merk met de vier ringen in de race is nu te boek gesteld door onze Franse collega Carole Capitaine (ex-L'Equipe) in een 224 pagina's tellend boekwerk met de titel 'Audi - Les Anneaux du Mans' (De ringen van Le Mans). Van het eerste optreden, toen nog met een coupé en een roadster in 1999, via de drievoudige zege met de R8 in 2000, de episode Bentley, de eeerste race met de TFSI-motor, de dieselsuccessen en de hybride-overwinning, tot aan de laatste Audi-deelname vorig jaar. Mooie herinneringen in woord en beeld, met diverse verhalen van betrokkenen, waaronder Dr. Wolfgang Ullrich en tal van coureurs. Uitgave: BJB Editions, ISBN 978-2-9555780-3-2.

IMG 5791

14.45 uur: Alles is klaar voor de 85e editie van de '24 Heures du Mans', die om 15.00 uur na een opwarmronde achter de safety-car, bestuurd door 'Grand Marshal' Mark Webber, vliegend zal worden gestart door Formule 1-baas Chase Carey. Tijdens de race zullen we drie tot vier updates plaatsen als reguliere artikelen op de website. Andere zaken melden we via deze liveblog.

12.45 uur: DKR Engineering heeft met het duo Glorieux/Toril de tweede 'Road to Le Mans'-race in het kader van de Michelin Le Mans Cup gewonnen. Peter Kox en Nico Pronk eindigden namens Kox Racing op de twaalfde plaats en deden het daarmee twee plaatsen beter dan in de eerste race op donderdag. Het volledige raceverslag is hier te vinden.

11.30 uur: De Brit Dan Cammish is de winnaar geworden van een bijzonder onderhoudende Porsche Carrera Cup-race op het grote circuit in Le Mans. In de voorlaatste ronde raakte de Brit zijn leidende positie kwijt aan de aanvallend rijdende Italiaan Alessio Rovera, maar in de slotronde vocht een kwartet met Cammish, Rovera, Dino Zamparelli en Ayhancan Güven een prachtige strijd met veel slipstreamgevechten uit, waarna Cammish uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam. Zamparelli eindigde als tweede, Rovera werd derde en Güven kwam als vierde over de eindstreep. De best geklasseerde Nedrlandse rijder was Jesse van Kuijk op de 28e plaats, nadat Xavier Maassen bij een incident met meerdere auto's bij de Dunlop-bocht net na de start al was uitgeschakeld. De klasseringen van de overige Nederlanders: Menno van de Grijspaarde 29e, Ziad Geris 33e en Jeroen Kreeft 48e.

10.00 uur: De nummer 8-Toyota (Buemi/Davidson/Nakajima) was met een tijd van 3:18,308 minuten het snelst in de 45 minuten durende warm-up voor de 24-uursrace op zaterdagochtend. Daarachter volgde de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/Sarrazin) op 0,353 seconden en de snelste Porsche, de nummer 1 (Jani/Lotterer/Tandy) op 1,821 seconden. De ByKolles-Enso had duidelijk een probleem, want legde maar drie ronden af. In LMP2 was de van pole startende nummer 26-G-Drive-Oreca (Rusinov/Thiriet/Lynn) het snelst, op ruim twee seconden voor de beide Vaillante-Rebellion-Oreca's. Racing Team Nederland kwam tot de elfde tijd, de Keating Motorsports-Riley reed de 17e tijd in de klasse. De Jackie Chan DC Raciong-Oreca met Ho Pin Tung en de ARC Bratislava-Ligier met Rik Breukers beperkten zich tot enkele installatieronden en bleven zonder tijd. In LMGTE-Pro eindigde de nummer 69-Ford (Briscoe/Westbrook/Dixon) bovenaan, voor de nummer 92-Porsche (Christensen/Estre/Werner). Snelste GTE-Am-auto was de DH Racing-Ferrari (Krohn/Jönsson/Bertolini), voor de Gulf Racing UK-Porsche (Wainwright/Barker/Foster). Het enige grotere incident was een crash van Paul Lafargue in de nummer 17-Idec Sport Racing-Ligier (Lafargue/Lafargue/Zollinger), maar de schade aan de rechter voorkant van de auto kan makkelijk voor de race worden hersteld. 

IMG 5780


Zaterdag 17 juni, 9.00 uur: Goedemorgen vanaf een zonnig Circuit de la Sarthe, waar het vandaag 'Raceday' is. En morgen natuurlijk ook, zoals dat bij een 24-uursrace nu eenmaal het geval is. Na de warm-up, vanmorgen van 9.00 tot 9.45 uur, volgen de Porsche Carrera Cup-race en de tweede wedstrijd van de Michelin Le Mans Cup. De 24-uursrace start om 15.00 uur.

170616 Liveblog parade
Rijders tijdens de parade, hier Porsche-coureurs Hartley, Bernhard en Bamber (vlnr)

18.00 uur: Met zo'n 200.000 mensen in de stad is het gezellig druk in het centrum van Le Mans tijdens de traditionele 'Grande Parade des Pilotes', waarbij de coureurs van de 60 deelnemende auto's in oldtimers door het centrum gereden worden en de tijd nemen voor handtekeningen, selfies en wat de fans allemaal verder nog willen (nou ja, in het nette allemaal natuurlijk). En bij temperaturen van nog steeds rond de 30 graden is de consumptie van al dan niet alcoholische dranken aanzienlijk.

IMG 5750
Persconferentie bij Toyota

15.00 uur: De vrijdag in Le Mans is traditioneel gereserveerd voor de persconferenties van de grote fabrikanten, wat er dit jaar na het wegvallen van Audi natuurlijk één minder is. Veel nieuws komt daar doorgaans niet uit, behalve kreten als: "De startplaats zegt nog niks" en "De race is lang, er kan veel gebeuren." Maar het is altijd wel een goede gelegenheid om weer eens even bij te praten met diverse coureurs en teamleden, vooral in het informele gedeelte na afloop. Dat de stemming er bij Toyota, inclusief onze drie landgenoten Rob Leupen, John Litjens en John Steeghs, goed in zit, is na het sterke optreden in de kwalificatie van gisteren wel te begrijpen. Bij Porsche stond naast merkambassadeur Mark Webber, die dit jaar als 'Grand Marshal' de safety car voor de formatieronde bestuurt, ook vijfvoudig Le Mans-winnaar Derek Bell als speciale gast op de bühne, evenals Patrick Dempsey, wiens team Dempsey-Proton Racing met een 911 voor Christian Ried, Matteo Cairoli en Marvin Dienst in de GTE-Am-klasse actief is.

170616 Liveblog Carey
Formule 1-baas Chase Carey geeft morgen het startsein voor de race

11.30 uur: Chase Carey, de topman van Formule 1-promotor Liberty, zal morgen de startvlag zwaaien voor de 85e editie van de 24 Uur van Le Mans. Zijn komst deed al enkele dagen als gerucht de ronde en op dinsdag was er een apart bordje met zijn naam erop voor een gereserveerde parkeerplaats aan de achterkant van de wedstrijdtoren, maar dat was woensdag opeens weg. Ook de naam van de Amerikaanse racelegende AJ Foyt deed de ronde als mogelijke 'honorary starter', maar tijdens de persconferentie van de ACO kondigde ACO-voorzitter Pierre Fillon aan dat Carey het wordt. "Na Brad Pitt vorig jaar wilden we nu weer een grote persoonlijkheid uit de autosport hebben en we zijn verheugd dat Carey heeft toegezegd, deze taak te vervullen", aldus Fillon. Het verdere nieuws vanuit de persconferentie volgt zometeen in een aparte bijdrage.

Vrijdag 16 juni, 0.30 uur: Toyota eiste met een nieuw kwalificatierecord dankzij Kamui Kobayashi in de nummer 7-auto de pole-position voor zich op. De eerste startrij is volledig in handen van Toyota, de beide Porsches staan op de tweede rij. G-Drive pakte de pole in LMP2 met Ho Pin Tung op de derde plaats als beste Nederlander. Aston Martin start vanaf pole in GTE-Pro, de Larbre-Corvette sloot de kwalificatie als snelste in GTE-Am af. Het uitgebreide kwalificatieverslag inclusief uitslag is hier te vinden. En tot zover onze berichtgeving uit Le Mans voor de donderdag. Op vrijdag wordt er niet gereden, maar zijn er diverse persconferenties, waaronder om 10.30 uur de bekendmaking van de nieuwe LMP1-regels vanaf 2020 door de ACO.

170615 Road To Le Mans Koxracing R1
Peter Kox en Nico Pronk eindigden als 14e in de eerste 'Road to Le Mans'-race

19.00 uur: United Autosports won met zijn rijders John Falb en Sean Rayhall in de Ligier JS P3-Nissan de eerste van de beide 'Road to Le Mans'-races. Het duo eindigde met een voorsprong van 5,634 seconde op Alexandre Cougnaud en Romano Ricci in de M.-Racing-YMR-Ligier. Gestart als tweede eindigden Peter Kox en Nico Pronk met de Ligier van Kox Racing uiteindelijk op de 14e plaats. Remon Vos en Tom Onslow Cole werden met de RAM Racing-Mercedes vijfde in de GT3-klasse. Ate de Jong werd met twee ronden achterstand als 27e in LMP3 geklasseerd. Dirk Waaijenberg hield het na de vrije training voor gezien en kwam in de race dus niet in actie. Remon Vos en Tom Onslow Cole werden met de RAM Racing-Mercedes vijfde in de GT3-klasse, Martin Lanting werd samen met de Belg Patrick van Glabeke twaalfde in de GT3-divisie.

17.00 uur: De Fransman Florian Latorre was met een tijd van 4:08,576 minuten het snelst in de kwalificatie van de Porsche Carrera Cup. Achter hem eindigde Dino Zamparelli als snelste rijder uit de Britse cup. Snelste Nederlander was opnieuw Xavier Maassen, die met een achterstand van 1,103 seconde op Latorre de tiende tijd reed. De klasseringen van de overige Nederlanders: Jesse van Kuijk 31e, Menno van de Grijspaarde 37e, Ziad Geris 42e en Jeroen Kreeft 58e.

170615 Road To LM Quali 3
De DKR-Norma van Glorieux/Toril start in beide 'Road to Le Mans'-races vanaf de pole-position

15.00 uur: Na de snelste tijd in de vrije training van vanmorgen eindigde het DKR-team met de Norma M30 en rijders Jean Glorieux en Alexander Toril ook bovenaan in beide kwalificatieheats, waarvan de eerste sessie voor iedereen was en de tweede voor rijders met een 'brons'-status. Met de snelste tijd voor Toril in de eerste en voor Glorieux in de tweede sessie start in beide 'Road to Le Mans'-races de DKR-Norma vanaf de pole-position. Peter Kox toonde zich eveneens sterk: hij reed achter Toril de snelste tijd in de eerste sessie. Terwijl Kox en de als derde geklasseerde Cougnaud nog binnen iets meer dan anderhalve seconde van Toril bleven, hadden alle andere rijders minstens 2,3 seconden achterstand, tot zelfs 34 seconden voor de langzaamste Adess. De RAM Racing-Mercedes van Remon Vos en Tom Onslow-Cole werd as vierde in de GT3 geklasseerd, Peter van Glabeke en Martin Lanting eindigden met de Spirit of Race-Ferrari als 14e in de GT3-klasse. Ate de Jong en Dick Waaijenberg bezetten in de LMP3-klasse respectievelijk de plaatsen 27 en 28. De kwalificatie voor race twee werd een tijdlang onderbroken na een crash van de 'Russische Oostenrijker' Talkanitsa sr. in de AT Racing-Ligier. Hier was Remon Vos zesde in GT3 met de RAM-Mercedes. Bij de LMP3's eindigde de Ligier van Ibran/Waaijenberg als 18e. De BySpeed-Ligier met De Jong/Tacksung werd als 22e LMP3 geklasseerd.

IMG 5692

14.00 uur: Na de nodige interview-afspraken vanmorgen buiten het circuit zijn we terug op werkplek 2.127 in de perszaal van Le Mans voor de tweede dag met actie op de baan. In de tweede vrije training van de 'Road to Le Mans' werd de snelste tijd gerealiseerd door DKR Engineering met het duo Glorieux/Toril, dat met de 3:51,934 van Alex Toril maar liefst 2,255 seconden sneller was dan Ehrlacher/Creed in de Norma van M.Racing-YMR. Kox Racing kwam met Peter Kox en Nico Pronk tot de achtste tijd. De overige Nederlanders eindigden verder naar achteren: Ate de Jong 26e en Dick Waaijenberg 28e in de LMP3. In de GT3-klasse werd Remon Vos in de RAM Racing-Mercedes zevende, Martin Lanting in de Spirit of Race-Ferrari 13e.

In de vrije training van de Porsche Carrera Cup, met een indrukwekkend veld van 61 auto's, reed Dino Zamparelli uit de Britse cup de snelste tijd: 4:09,614 minuten. Snelste Nederlander was Xavier Maassen, die in de auto van DVB Racing de zevende tijd reed. Andere Nederlanders: Jesse van Kuijk (GP Elite) 30e, Menno van de Grijspaarde (GP Elite) 39e, Ziad Geris (GP Elite) 33e en Jeroen Kreeft (Squadra Aragosta by PG Motorsport) 60e.

15 juni, 0.30 uur: Bij Toyota wordt de voorlopige pole-position gevierd dankzij Kamui Kobayashi in de nummer 7-auto. Ho Pin Tung was de snelste Nederlander in de kwalificatie, hij reed met de Jackie Chan DC Racing-Oreca de zesde tijd in de LMP2-klasse. Het volledige verslag van de kwalificatie met uitslag is hier te vinden. En daarmee sluiten we de berichtgeving van de eerste dag in Le Mans af.

21.30 uur: De vrije training voor de 'Road to Le Mans'-race moest voortijdig worden gestaakt, nadat een van de deelnemers was gecrasht, waarbij de vangrail beschadigd raakte. De snelste tijd kwam op naam van Colin Noble in de Nielsen Racing-Ligier, 3:57,055 minuten. Het duo Cougnaud/Ricci werd met een YMR-Ligier als tweede geklasseerd. Snelste GT3-team waren Ulrich/Mediani in een Ferrari 488 GT3 van Spirit of Race als tiende algemeen. Best geklasseerde Nederlander was Remon Vos, die samen met de Brit Tom Onslow-Cole in de RAM Racing-Mercedes-AMG GT3 als 22e algemeen en tiende GT3 eindigde. De 37e plaats algemeen was voor Ate de Jong/Kim Tacksung in de BySpeed Factory-Ligier, over wie we eerder deze week al op deze site berichtten. Martin Lanting, officieel ingeschreven als Monegask, werd samen met de Belg Van Glabeke in een andere Spirit of Race-Ferrari als 42e algemeen en 13e GT3-team geklasseerd. Dirk Waaijenberg, die de plaats van Mathijs Bakker naast Javier Ibran in de Ligier LMP3 van laatstgenoemde innam, sloot de sessie as 44e af, een plaats voor Peter Kox en Nico Pronk in de Kox Racing-Ligier.

170614 Road to Le Mans uitslag vrije training

170614 Liveblog Porsche 1 FT
Neel Jani zette met de nummer 1-Porsche de snelste tijd in de vrije training

20.05 uur: Met nog vijf minuten te gaan zette Neel Jani in de nummer 1-Porsche (Jani/Lotterer/Tandy) met 3:20,362 minuten de snelste tijd in de vrije training op de klokken. Daarmee was de Zwitser, die vorig jaar de pole-position in Le Mans behaalde, 0,604 seconden sneller dan Kobayashi in de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/Sarrazin). De Japanner ging zo'n 20 minuten voor het einde eenmaal in de rondte bij het opgaan van het rechte stuk van start en finish. In totaal lagen de tijden van de vijf fabrieks-LMP1's binnen 1,6 seconde. De snelste tijd in de LMP2-klasse was voor de nummer 26-G-Drive-Oreca (Rusinov/Thiriet/Lynn), best geklasseerde Nederlander was Ho Pun Tung met de vierde tijd in de klasse. Wel moest Tung eenmaal in langzaam tempo terug naar de pits. In totaal bezetten Oreca's de eerste acht plaatsen. De Racing Team Nederland-Dallara met Frits van Eerd en Jan Lammers eindigde als 19e in de klasse. De beide andere Nederlanders eindigden in de achterhoede: Jeroen Bleekemolen met de Riley als laatste, Rik Breukers met de ARC Bratislava-Ligier als twee na laatste. Snelste GTE-Pro-auto was de nummer 71-AF Corse-Ferrari (Rigon/Bird/Molina), voor de snelste Aston Martin, de nummer 97 van Turner/Adam/Serra. Snelste GTE-Am-auto was de nummer 98-Aston Martin van Dalla Lana/Lamy/Lauda. Er was eenmaal een safety-car-interventie nadat Philippon in de nummer 50-Larbre-Corvette in de bandenstapels was geraakt. Voor de rest waren er geen noemenswaardige incidenten.

170614 24h Le Mans uitslag vrije training

17.15 uur: Terwijl de vrije training al aan de gang is, is er nog een wijziging in het deelnemersveld. De Braziliaan Lucas Di Grassi blesseerde enkele dagen geleden bij een partijtje voetbal zijn rechter enkel en is daardoor niet in staat om binnen de vereiste minimumtijd van zeven seconden uit de auto te komen in geval van nood. De 'medical delegate' van de FIA weigerde daarom toestemming te geven om Di Grassi te laten starten. De plaats van Di Grassi in de nummer 51-AF Corse-Ferrari in de LMGTE-Pro-klasse wordt ingenomen door de Italiaan Michele Rugolo.

170624 Liveblog handtekeningsessie

Gezellige drukte in de pitstraat tijdens de handtekeningsessie van gisteren

14 juni, 15.00 uur: Na de traditionele technische en administratieve keuring (door de Fransen nog steeds aangeduid als 'le pesage', oftewel het wegen) op zondag en maandag en de handtekeningsessie van gistermiddag wordt er vandaag voor het eerst gereden. Van 16.00 tot 20.00 uur is er een vrije training, van 22.00 uur tot middernacht is er de eerste kwalificatie. De rijders van de 'Road to Le Mans'-race komen van 20.30 tot 21.30 uur in actie voor hun vrije training.

 

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Dirk 15 juni 2017 16:59

    Veel succes en plezier om alles in Le Mans te verslaan René! Ik wil ook wel een foto van je bureau op zondagmiddag zien ;-)

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2017 18:42

    Lekker op Eurosport kijken dan mis je geen minuut.

    • 3
    • 0
     
    ace1 16 juni 2017 20:12

    Slim gedaan om Chase Carey de startvlag te zwaaien zo weet je in ieder geval dat Le Mans in de toekomst niet samenvalt met een GP weekend en wellicht zien we in de toekomst meer F1 coureurs het voorbeeld van Nico Hulkenberg volgen om deel te nemen aan Le Mans.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet