Sportscars

Sportscars: Vraagtekens rondom LMP1-toekomst Porsche

170614 Le Mans Porsche LMP1
De Porsche 919 Hybrid is in de basis de oudste LMP1-auto in het veld.

Woensdag begon de actie voor de 85e editie van de 24 Uur van Le Mans officieel met de vrije training, gevolgd door de eerste kwalificatie. Voorafgaand aan de race draait het geruchtencircuit alweer op volle toeren omtrent het mogelijke vertrek van Porsche uit de LMP1-klasse aan het eind van dit seizoen. Met name vanuit Duitse media worden deze geruchten gevoed. Ook wordt er gespeculeerd dat Toyota het LMP1-project zou kunnen beëindigen, als het merk dit weekeinde eindelijk de zo lang verwachte overwinning in Le Mans behaalt. Toch is het waarschijnlijk niet allemaal zo somber als sommigen de zaken voorstellen. Samen met de collega's van Sportscar365.com gingen we op onderzoek uit.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

"Zulke geruchten komen eens in de zoveel tijd bovendrijven", zei Porsche-LMP1-teambaas Andreas Seidl tegen collega John Dagys. "Maar we zijn al bezig met de auto van volgend jaar en Porsche heeft in ieder geval uitgesproken tot en met 2018 in de LMP1-klasse actief te zijn. Wat er daarna gebeurt, hangt ook af van de ontwikkelingen op het gebied van het reglement." Aanstaande vrijdag om 10.30 uur wil de ACO, de organiserende instantie van zowel de 24 Uur van Le Mans als het FIA WEC, tijdens de traditionele persconferentie meer details over het geplande LMP1-reglement vanaf 2020 bekendmaken. Een paar jaar geleden werd er nog een uitbreiding van twee naar drie hybride-systemen voor fabrieksteams in de LMP1-klasse in het vooruitzicht gesteld, maar die ontwikkeling lijkt inmiddels volledig van de baan, met het oog op kostenbesparing om het zo voor Peugeot aantrekkelijk te maken om in de prototype-klasse te stappen.

De kans op de komst van Peugeot, waarop velen in het WEC zo vurig hopen, lijkt echter steeds kleiner te worden. Carlos Tavares, bestuursvoorzitter van het PSA-concern, waartoe Peugeot behoort, is weliswaar een gepassioneerd autosportliefhebber, maar is vooral iemand die op de kosten let. Als er geen sprake is van een 'return on investment' die de kosten van de deelname aan het FIA WEC rechtvaardigt, dan zegt Tavares gewoon 'nee'. En feit blijft natuurlijk dat, afgezien van de 24 Uur van Le Mans, de tegenwaarde van de media-aandacht voor het FIA WEC in geen enkele verhouding staat tot de benodigde investeringen. Om de instap voor Peugeot aantrekkelijk te maken, moeten de kosten dan nog een heel stuk naar beneden, en dat kan alleen door de techniek in te dammen. En die techniek is voor Porsche en Toyota juist de reden om in de serie actief te zijn.

De geruchten over het mogelijk vertrek van Porsche worden gevoed door publicaties in de Duitse vakbladen Motorsport Aktuell en Sport Auto, waarin gewag wordt gemaakt van het feit dat Porsche niet blij is met de klaarblijkelijke achterstand die het nu op Toyota heeft, wat ook volgend jaar het geval zou zijn, omdat de Porsche in de basis uit 2014 stamt en het nu al te laat is om voor volgend jaar een volledig nieuwe auto te ontwikkelen, wat Toyota voor 2016 deed. Volop aanleiding tot discussie dus, en iets waarover het laatste woord deze week in Le Mans zeker nog niet gezegd is...

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 15 juni 2017 08:48

    Ik hoop dat reglementen tussen LMP1, LMP2 en IMSA Prototype dichter bij elkaar komen te liggen. Misschien dan nog onderscheid maken tussen de spec LMP2 motoren en de fabrieks Cadillacs, Mazda's, Porsche's, Toyota's etc.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet