Racing Shows

Racing Shows: Primeurs en Parijs Dakar op Speed and Design in Utrecht

Voor de veertiende keer vindt dit weekend in de Utrechts Jaarbeurshallen de beurs Speed and Design plaats. Autosport.nl nam vandaag eens een kijkje.

tekst Willem J. Staat

 Parijs Dakar/Tim/Gaby

De Bowler waarmee Tim Coronel en Gaby Uljee in de Rallye Raid Parijs Dakar van start zullen gaan. Foto: Willem J. Staat.

Thema Parijs Dakar
Voor de veertiende keer vindt dit weekend de beurs Speed and Design in de Utrechtse Jaarbeurshallen plaats. Dit jaar vindt dit evenement tegelijk plaats met de Motorbeurs MotorNewZ. Speed and Design heeft zich de laatste jaren toegelegd op het Tuning- en Streetrace-segment, waarbij het circuitsegment nogal naar de achtergrond werd verdrongen. Als hoofdthema voor de veertiende editie koos men voor 2006 Parijs Dakar. "Le Dakar" leeft nog steeds, want vele teams presenteerden hun plannen of voertuigen in een verzorgd paviljoen. Een van de publiekstrekkers was de Bowler L3D Tox waarmee Tim Coronel en zijn partner Gaby Uljee volgende maand van start gaan.

 Rechtsgestuurde TVR

Deze TVR Sagaris beschikt over een linksgeplaatste besturing. Foto: Willem J. Staat.

Primeurs
Er vielen zelfs twee interessante primeurs op Speed and Design te bewonderen. De TVR Sagaris werd op Speed and Design gepresenteerd. Deze 6 cyl. in lijn bolide is uitgerust met een 400pk sterke motor. Het exemplaar dat op Speed and Design gepresenteerd werd, was het eerste type met een links geplaatste besturing.

 AEON 3

Nieuw voor de Nederlandse markt is de AEON kitcar, die in verschillende versies kan worden geleverd. Foto: Willem J. Staat.

AEON
Nieuw voor de Nederlandse markt is de AEON, een kitcar, die met verschillende motorvarianten kan worden uitgerust. Voor de AEON kan men kiezen uit diverse motoren zoals de VAG 1.8 Turbo, Ford Zetec/Duratec of Honda- en Toyota-motoren. Het project is door Eric Knol en Dick Zijderhand naar Nederland gehaald. In principe is elke motor die uit een voorwielaangedreven auto komt geschikt voor dit project. Er zijn drie versies verkrijgbaar, de Coupe GT2/GT3 Coupé of Spyder of de Blaze.

 AEON 1

Valt de AEON binnenkort ook op de circuits in de Benelux te bewonderen? De initiatiefnemers praten op dit moment met verschillende organisatoren. Foto: Willem J. Staat.

Circuit
Het AEON-project werd vier jaar geleden opgestart en inmiddels zijn er reeds zeventien voor circuit-activiteiten verkocht. Zo komt de GT3, zoals die op de foto te zien is, in het lokale Britse Castle Combe GT-kampioenschap aan de start, maar ook in de Britcar-series(een soort Belcar/DSC-kampioenschap). Eric Knol bevestigde desgevraagd dat men op dit moment met diverse organisatoren in de Lage Landen spreekt om de AEON eveneens hier te laten racen. De AEON op de foto is uitgerust met 3L Jaguar-motor die ruim 330pk. levert. Deze bolide accelereert van 0-100 in 2.9 seconden en van 0-160 in 6,4 seconden, en dat presteert deze bolide op normale "roadtyres". De bolide weegt slechts 681 kilo.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet