V8 Supercars: Holden geeft eerste impressies voor 2018 vrij
Holden Motorsport heeft vandaag officieel de eerste impressies van de nieuwe Supercar(V8 komt te vervallen helaas) vrijgegeven. De grootste verrassing is dat gezien het nieuwe reglement de V8 motor nog een jaar uitstel van executie krijgt dat het merk bij Triple Eight Engineering met zowel een V6 Turbo-motor als de vertrouwde V8 tweesporig zal werken. De V6 Turbo zal als wildcard ingezet worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden Motorsport/PR
Hier kunnen wij mee leven. Voorlopig nog een echte V8 in 2018!!
Holden geeft eerste impressies vrij
De liefhebbers van de traditionele V8 motoren mogen nog een jaar lang extra van die speciale sound genieten. Pas in 2019 zal men bij Triple Eight Engineering definitief van de 650 pk sterke V6 Turbo-motor gebruik gemaakt gaan worden. Insiders hadden eigenlijk verwacht dat men al in 2018 van de V6 motor gebruik gemaakt zou gaan worden. Voor de huidige teams vergemakkelijkt dit de overgang enigszins zo verklaarde James Warburton van de Supercars-organisatie.
Holden bevestigde dat de V6 motoren door het GM Performance and Racing Center in Detroit gebouwd worden. Triple Eight-coureurs Shane van Gisbergen, Jamie Whincup en Craig Lowndes blijven ook in 2018 de traditionele V8 motor trouw. De V6 wildcard ontwikkelingsauto zal door een niet nader genoemde rijder bemand worden.
Op basis van de vijfdeurs Opel Insignia, de "Holden Commodore"
De Holden productie in Australië is inmiddels stilgelegd. Daardoor maakt men gebruik van een Opel Insignia chassis dat down under als een Commodore verkocht gaat worden. Bij Triple Eight zou men naar verluidt al aan de bouw van het 2018 chassis begonnen zijn.
Omdat volgens het reglement tweedeurs-versies toegelaten worden, is de verwachting dat aartsrivaal met een Mustang op de proppen komt. Het team van Shell V Power Racing(DJR Racing Team Penske) heeft sterke bindingen met Ford, maar Roger Penske heeft al meermaals door laten schemeren dat andere fabrikanten na 2017 eveneens een optie zijn. De verwachting is dat Prodrive Racing Australia in de toekomst een Ford Mustang gaat inzetten. Officieel heeft Ford de stekker eruit getrokken, maar de Australische Ford dealerorganisatie is bereid om meer dan een miljoen Australische dollars te betalen om het merk op deze wijze in het kampioenschap te behouden. Persoonlijk vindt uw redacteur dit een GT3, en die horen in andere kampioenschappen thuis.
Ford komt in 2018 waarschijnlijk met de Mustang. Het blijft een "GT3" en die horen niet tussen de toerwagens rond te rijden. Jammer dat de Supercars-organisatie voor de toekomst met Gen2 auto's de deur openlaat voor GT3 achtige auto's waardoor het karakter van de serie enigszins verloren gaat.
Inderdaad jammer dat GT-achtige auto's toegestaan zijn in het nieuwe reglement. Ik had liever de Mondeo gezien.
@Racing-Fan ik had liever de Falcon gezien.
Die wordt niet meer geproduceerd.
De Falcon uit de USA zou wel kunnen, soort Mondeo.