V8 Supercars

V8 Supercars: Holden geeft eerste impressies voor 2018 vrij

Holden Motorsport heeft vandaag officieel de eerste impressies van de nieuwe Supercar(V8 komt te vervallen helaas) vrijgegeven. De grootste verrassing is dat gezien het nieuwe reglement de V8 motor nog een jaar uitstel van executie krijgt dat het merk bij Triple Eight Engineering met zowel een V6 Turbo-motor als de vertrouwde V8 tweesporig zal werken. De V6 Turbo zal als wildcard ingezet worden.


Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden Motorsport/PR

Holden 2018
Hier kunnen wij mee leven. Voorlopig nog een echte V8 in 2018!!


Holden geeft eerste impressies vrij
De liefhebbers van de traditionele V8 motoren mogen nog een jaar lang extra van die speciale sound genieten. Pas in 2019 zal men bij Triple Eight Engineering definitief van de 650 pk sterke V6 Turbo-motor gebruik gemaakt gaan worden. Insiders hadden eigenlijk verwacht dat men al in 2018 van de V6 motor gebruik gemaakt zou gaan worden. Voor de huidige teams vergemakkelijkt dit de overgang enigszins zo verklaarde James Warburton van de Supercars-organisatie.

Holden bevestigde dat de V6 motoren door het GM Performance and Racing Center in Detroit gebouwd worden. Triple Eight-coureurs Shane van Gisbergen, Jamie Whincup en Craig Lowndes blijven ook in 2018 de traditionele V8 motor trouw. De V6 wildcard ontwikkelingsauto zal door een niet nader genoemde rijder bemand worden.

2018 Holden
Op basis van de vijfdeurs Opel Insignia, de "Holden Commodore"

De Holden productie in Australië is inmiddels stilgelegd. Daardoor maakt men gebruik van een Opel Insignia chassis dat down under als een Commodore verkocht gaat worden. Bij Triple Eight zou men naar verluidt al aan de bouw van het 2018 chassis begonnen zijn.

Omdat volgens het reglement tweedeurs-versies toegelaten worden, is de verwachting dat aartsrivaal met een Mustang op de proppen komt. Het team van Shell V Power Racing(DJR Racing Team Penske) heeft sterke bindingen met Ford, maar Roger Penske heeft al meermaals door laten schemeren dat andere fabrikanten na 2017 eveneens een optie zijn. De verwachting is dat Prodrive Racing Australia in de toekomst een Ford Mustang gaat inzetten. Officieel heeft Ford de stekker eruit getrokken, maar de Australische Ford dealerorganisatie is bereid om meer dan een miljoen Australische dollars te betalen om het merk op deze wijze in het kampioenschap te behouden. Persoonlijk vindt uw redacteur dit een GT3, en die horen in andere kampioenschappen thuis.

Mustang 2018
Ford komt in 2018 waarschijnlijk met de Mustang. Het blijft een "GT3" en die horen niet tussen de toerwagens rond te rijden. Jammer dat de Supercars-organisatie voor de toekomst met Gen2 auto's de deur openlaat voor GT3 achtige auto's waardoor het karakter van de serie enigszins verloren gaat.

Reacties

    • 2
    • 2
     
    Racing-Fan 09 juni 2017 18:37

    Inderdaad jammer dat GT-achtige auto's toegestaan zijn in het nieuwe reglement. Ik had liever de Mondeo gezien.

    • 1
    • 1
     
    ace1 11 juni 2017 00:16

    @Racing-Fan ik had liever de Falcon gezien.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 11 juni 2017 12:02

    Die wordt niet meer geproduceerd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 juni 2017 11:29

    De Falcon uit de USA zou wel kunnen, soort Mondeo.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet