IndyCar

Indycar: Dallara gekozen als leverancier universele bodykits

Het komt eigenlijk niet echt als een verrassing maar Indycar heeft Dallara gekozen als leverancier van de 2018 bodykits waarmee de Dallara IR-12 volgend jaar uitgerust gaat worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto Indycar

Dallara 2017


Dallara gekozen als leverancier universele bodykits
De universele bodykits die volgend jaar in Indycar gebruikt gaan worden, zijn het resultaat van de samenwerking tussen Indycar, Dallara en de Brit Chris Beatty die een 3 Dimensionaal concept ontwerp heeft gemaakt. Het doel was om de auto zoveel mogelijk te laten lijken op de favoriete Indycars uit het verleden.

Het proces om de volgende generatie Indycars te creëren begon al in 2016. Toen werden de criteria voor eventuele andere chassisleveranciers bekend gemaakt.

Sinds 1997 is Dallara leverancier van Indycar-chassis en sinds 2008 heeft de Italiaanse fabrikant het alleenrecht in Indycar. Sinds 2015 heeft men bij Dallara ook de rechten van het Indy Lights chassis in handen. Andre Pontremoli van Dallara: "Het hoofddoel van de nieuwe aerokit was om de stijl te verbeteren en de nadruk te leggen op de Amerikaanse essentie van de auto, waarbij de level van performance en veiligheid niet uit het oog worden verloren.

De eerste Superspeedway kits gaan op 25/26 juli op de Indianapolis Motor Speedway getest worden. Een week later wordt op de Mid Ohio Sports na de Honda 200. Andere tests staan gepland op Iowa 28 aug en 26 sept a.s Sebring.

De eerste artist impressions werden in januari op de Detroit Motor Show getoond. Later volgden meer gedetaileerde foto's in maart en mei.
Een belangrijk aspect van de nieuwe auto is het vermogen om downforce van onder naar boven te genereren. En dit verschilt nogal met de huidige kits. Deze verandering vermindert de turbulentie waardoor een achterliggende auto gemakkelijker in staat moet zijn om te passeren. Meer inhalen staat voor meer spektakel.

De aerodynamische doelstellingsverbeteringen van Indycar omvatten impactstructuren in de sidepods om het effect van een zijdelingse botsing te verminderen. Een andere opmerkelijke eigenschap is een lager geplaatste motorkap waardoor de auto een meer traditionelere Indycar-look krijgt. De turbo-inlaat is verplaatst naar de binnenkant van het inlaatkanaal van de radiator.

Bij de nieuwe look zijn zowel de voor- als achtervleugel kleiner. Voor zowel de roadcourses als de ovals is achtervleugel kleiner maar breder. De neusvinnen aan de voorkant van de vleugel worden in 2018 geminimaliseerd.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet