Conrad Mazda MaX5 Cup

Felle strijd en close racing in Conrad Mazda MaX5 Cup tijdens Pinksterraces op Zandvoort

CMMC Zandvoort 16 040617

Tijdens de Pinksterraces, afgelopen weekend op Circuit Zandvoort, hebben de coureurs van de Conrad Mazda MaX5 Cup voor sensationele races gezorgd die bol stonden van felle strijd en close racing. Toen de rook was opgetrokken bleken Marcel Dekker in de eerste en András Király in de tweede race aan het langste end te hebben getrokken. Dekker vergrootte daarmee zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap. Gastrijder Gaston Starreveld sloot beide races af op respectievelijk de 35e en 36e plaats van de totaal 44 deelnemers.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

CMMC Zandvoort 15 040617


De kwalificatietraining op zaterdag vond plaats op een opdrogende baan, net nadat Zandvoort daarvóór een aantal plensbuien moest ondergaan. Meest opvallende prestatie werd neergezet door rookie Remy Fallakha, die onder de supervisie van Christiaan Frankenhout z'n draai lijkt te hebben gevonden in deze cup en met een tijd van 2:09.759 de 7e startplek veroverde, direct achter de altijd snelle András Király op slechts 0,355 seconden. Het was toch weer Dekker die de pole pakte in een tijd van 2:08.663, op 0,131 seconden gevolgd door Koen Bol en de Belg Tomas de Backer daar weer 0,102 seconden achter. Met Michael van der Heijden op plaats 4 stonden de eerste vier coureurs binnen een seconde van elkaar op de grid.

CMMC Zandvoort 17 040617

TV-persoonlijkheid en gastrijder Gaston Starreveld moest duidelijk nog even wennen in de voor hem compleet nieuwe auto. Hij reed de 40e tijd. "Ik heb voor het eerst van m'n leven gedrift, wat heerlijk om te doen", vertelde hij na afloop met zijn kenmerkende grote enthousiasme. "Bij een voorwielaangedreven auto ben je dan meteen weg. Maar de kwalificatietraining is echter te kort voor mij", vervolgt hij met een grote grijns. "Dat moet voor mij eigenlijk twee keer zo lang duren om er weer goed in te komen. Maar wat gaan alle rijders respectvol met elkaar om, fantastisch om dat te zien".

CMMC Zandvoort 08 040617

Dat respect bleek ook weer aanwezig bij beide races op deze Eerste Pinksterdag. Bij de start van de eerste race kwamen alle coureurs goed weg, met Dekker die als eerste de Tarzanbcht bereikte. Toch lukte het Bol om de neus van zijn auto nog net bij Dekker aan de binnenkant erlangs te steken waarna hij hem liet staan om als eerste de bocht weer uit te komen. Het bleek de voorbode te zijn van een ongekend felle strijd aan kop, waarbij meerdere rijders elkaar geen duimbreed toegaven en ook meerdere keren wisselend de leiding namen. Gedurende de race werd de kopgroep van zeven auto's groter en streden er uiteindelijk tien auto's om de eerste plaats. Hoewel er respectvol werd gestreden werden er aan kop ook hier en daar wel wat tikken uitgedeeld. Na zes ronden in de race over 25 minuten bleek er echter een aantal auto's hinderlijk en soms gevaarlijk naast de baan te staan, waardoor de wedstrijdleiding genoodzaakt was om de Safetycar in te zetten.

CMMC Zandvoort 03 040617

Aangezien dit een nieuw fenomeen was voor de meeste coureurs, immers, in het DNRT is er in dergelijke gevallen sprake van een Code 60, werd er slecht op de gele vlaggen en de vertragende werking van de Safetycar gereageerd. Aanleiding voor de wedstrijdleider om Code Rood toe te passen en de race op die manier stil te leggen en even te neutraliseren. Met nog ruim zes minuten op de klok vond er na zo'n 10 minuten wachten een herstart plaats achter de Safetycar, die vervolgens drie minuten over de eerstvolgende ronde deed. Dat betekende na de échte herstart nog twee ronden, waarin de op dat moment aan de leiding rijdende Dekker zijn positie wist vast te houden en als winnaar werd afgevlagd, op slechts 0,342 seconden gevolgd door Bol. De Brit Chris Woodger ging als derde over de streep maar kreeg na afloop 10 seconden tijdstraf vanwege een fout bij de start. Daardoor eindigde Bart Wubben als derde in de uitslag.

CMMC Zandvoort 01 040617

Starreveld had een goede start maar leverde de hele race een achterhoede gevecht. "Ik moest duidelijk even wennen aan zoveel auto's tegelijk om me heen, maar kreeg na een paar rondjes weer het echte racegevoel te pakken. Heb een erg leuke race gehad omdat je altijd wel met iemand in gevecht bent, waar je ook rijdt in het veld. Door de Safetycar situatie schoof het veld weer wat in elkaar en kon ik opnieuw met andere coureurs de strijd aangaan", aldus Starreveld. Frenk Vollebregt leverde een fantastische prestatie door van de 22e startplek uiteindelijk als 6e over de finishlijn te gaan.

CMMC Zandvoort 13 040617

Vanaf de start van de tweede race wist Dekker wel de kop te houden bij het ingaan van de Tarzan, vóór Bol, Wubben en Király. Vervolgens ontspon er zich een intensieve strijd om de eerste plaats tussen deze vier, waarin ook Vollebregt, Arno Bultman en Toine Kreijne zich mengden. Gedurende de race liepen Dekker en Király iets weg en mochten ze samen gaan uitmaken wie er met de meeste punten vandoor zou gaan. Tijdens die ronden bleek op een fenomenale manier hoe beide rijders met elkaar omgaan in de race, toen Király zijn auto bij het ingaan van de Tarzanbocht aan de buitenkant bij Dekker zette, deze daar liet staan in zowel de Gerlach- als de Hugenholzbocht, waarna hij bij het uitaccelereren op dat moment als winnaar uit de bus kwam, zonder dat de coureurs elkaar gedurende dat hele traject raakten of elkaar het gras induwden. Achter deze mooie en eerlijke strijd viel in de voorlaatste ronde Bultman weg met technische problemen en was het Bol die als derde over de streep ging, gevolgd door Wubben en Vollebregt. Daarvóór waren Király en Dekker het zwart-wit geblokt al gepasseerd met een onderling verschil van slechts 8-honderste van een seconde in het voordeel van Király. Gaston Starreveld had een fantastisch weekend gehad, naar eigen zeggen. "Wat was het heerlijk om weer eens in een raceauto te zitten en dan met name in deze MaX5 Cup racer. De auto is bijzonder goed onder controle te houden en het feit dat je allemaal zo dicht bij elkaar zit maakt het extra leuk. Ik ga er goed over nadenken of ik misschien de rest van het seizoen blijf racen, want ik heb de smaak weer helemaal te pakken", aldus Starrveld.

CMMC Zandvoort 06 040617

Snelste raceronde gerekend over beide races was voor András Király in de elfde ronde van de eerste race in een tijd van 2:07.440.
Dit jaar verdient de beste coureur 60 punten per race, de nummer twee 59 enzovoort. Door zijn eerste en tweede plaats vergrootte Dekker zijn voorsprong op Király in de tussenstand van het kampioenschap met twee puntjes. Dekker staat nu op 416, Király op 405. Wubben is derde met 399 punten, dan volgen Woodger en Vollebregt met respectievelijk 379 en 365 punten.

In het teamkampioenschap, voor teams die het hele seizoen met meer dan één coureur de strijd aangaan, is er per race maximaal 10 punten te verdienen. Met de 13e en de 23e plaats was Thim Koemans van One Racing by Huyer twee keer de snelste in dit klassement, waarmee hij de voorsprong van zijn team vergrootte naar 14 punten. Het team heeft er nu 70, de nummer twee Van Dulmen 56 en Deeza Racing staat derde met 55 punten.

Het rookie-klassement wordt aangevoerd door Randy Rekelhof, die met Pinksteren als 30e en 41e over de streep ging en daarmee de leiding in de tussenstand heeft met 120 punten.

De zeven evenementen van de Conrad Mazda MaX5 Cup omvatten totaal 19 races meetellend voor het kampioenschap en vinden plaats op drie verschillende circuits. Naast dat van Zandvoort worden ook Assen en het Belgische Zolder aangedaan.

Het resterende programma voor seizoen 2017 ziet er als volgt uit:
• Zaterdag 10 juni Zandvoort DNRT
• Woensdag 5 juli Assen DNRT
• Weekend 4-6 augustus Zandvoort DNRT SRW
• zaterdag 23 september Zandvoort DNRT Finale

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet