Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Comeback Zanardi na zeven jaar

Toen er gistermiddag na vier rondjes een F1 BMW Sauber in de pits verdween leek dat de normaalste zaak van de wereld. Maar toen het om niemand minder dan Alex Zanardi bleek te gaan veranderde dat de zaak natuurlijk wel.

tekst Willem J. Staat
Foto: BMW Motorsport

Comeback na zeven jaar
"Om een gehandicapte zonder benen in een Formule 1-auto te zetten, dat is een goede zaak", vertelde Zanardi aan de aanwezige persvertegenwoordigers.

Zanardi: "Ik ben er ontzettend trots op om dit te mogen doen, maar er zullen altijd weer mensen zijn die zeggen dat ik met mijn leven speel omdat ik in een Formule 1-auto rijd."

 zanardi

Toen de Italiaan de pits binnenkwam glunderden zijn ogen. "Ik ben zo blij als een kind, ik heb het gevoel alsof ik jaren op een onbewoond eiland heb gezeten en nu een topmodel ontmoet heb. Het is prachtig om al die lachende gezichten te zien, dat was toch wel het hoogtepunt van de dag."

Zanardi zat niet erg comfortabel in de F1 BMW Sauber, want de Italiaan is inmiddels in gewicht wat toegenomen. Het stuur zat wat dichter bij de borst dan normaal. Oorspronkelijk wilde het team Zanardi op regenbanden uit laten gaan om zich aan te kunnen passen, maar dat bleek nog niet eens nodig te zijn.

Zanardi: "Ik heb nooit in een auto met dit soort "controls" gereden en ik ben blij dat ze er helemaal naast zaten om mij op regenbanden uit te laten gaan. Niemand verwachtte dat ik meer zou pushen dan de banden eigenlijk zouden kunnen verdragen."

Zanardi komt dit weekend in Valencia ter gelegenheid van de Formule BMW Finales nog enkele malen in actie. De testrit gisteren was specifiek bedoeld voor het vinden van een ideale set-up.

Kansen in verleden niet benut
Zanardi: "Als ik rijd denk ik er echt niet aan dat ik gehandicapt ben, anders zou ik dit nog niet eens kunnen doen. Als ik één tiende van pole af zou zijn schreeuw ik naar mijn engineer, we moeten die tiende inlopen. Dan denk ik echt niet wouw, ik heb geen benen meer en ik moet er tevreden mee zijn dat ik één tiende trager ben Ik zal altijd proberen om toch sneller te zijn."

Na de testrit is Zanardi open en eerlijk over zichzelf. "Als ik terugblik denk ik dat ik het veel beter had kunnen doen, niet omdat de teams mij geen betrouwbare auto's gaven, maar omdat ik achteraf gezien gewoon niet genoeg pushte. Je moet de auto niet alleen sneller rijden, maar je moet een situatie creëren waarin ik hier aanstaande zondag echt hard rijd!"

Vraagtekens bij Lausitz-crash in 2001
"Je kunt de geschiedenis niet omdraaien, ik ben nog steeds erg trots op mijn succes in de VS", zegt de Italiaan.
Gevraagd naar de crash op Lausitz antwoordt Zanardi: "Als ik naar de video's kijk, dan denk ik altijd wel dat is een goeie. En ik probeer dan alleen maar te begrijpen wat er nu echt gebeurde. Was het mijn fout nu wel of niet door iets te snel de pitlane uit te rijden waardoor de banden hun grip verloren. Of was het toch waar dat er koelwater in de "acceleration-lane" lag, zoals sommige coureurs later vertelden. Het verandert echter helemaal niets aan de zaak."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet