Retro

Retro: Lola-legende Eric Broadley overleden (1928-2017)

Lola B9210

Eric Broadley, het meesterbrein achter het fameuze racemerk Lola, is op 88-jarige leeftijd overleden. Lola groeide na de oprichting in 1958 uit tot een van de grootste en invloedrijkste raceautofabrieken in de geschiedenis van de autosport. Broadley leidde niet alleen zijn bedrijf, maar was zelf ook verantwoordelijk voor vele succesvolle Lola-ontwerpen. Het merk bouwde en verkocht raceauto's in bijna alle denkbare klassen. Een mislukt laatste F1-avontuur leidde tot de verkoop van Lola aan Martin Birrane, die het bedrijf nog lang gaande hield maar uiteindelijk geen stand kon houden tegen de alomtegenwoordigheid van Dallara.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Willem J. Staat

Eric Broadley begon Lola op het moment dat de Britse autosportwereld de sport aan het overnemen was. In 1958 bouwde hij de Lola Mk1 in een schuurtje in West Byfleet, het jaar waarin ook Lotus en Cooper doorbraken op het internationale strijdtoneel.

Vier jaar later was Broadley al in de Formule 1 actief. Hij bouwde de Lola Mk4A voor het Bowmaker-team van Reg Parnell, op een manier waarop hij later wel vaker in de F1 aanwezig zou zijn: auto's aanleverend aan fabrikanten of teams die al dan niet hun eigen naam op de auto plakten. De Honda RA300 die in handen van John Surtees de GP van Italië van 1967 won, was een Lola – en had daarom niet voor niets de bijnaam 'Hondola'. Ook het Embassy-team van Graham Hill begon met een Lola T370, waarna de Hill GH1 eigenlijk een Lola T371 was. In de jaren tachtig en negentig reed het team van Gérard Larrousse lange tijd met Lola-chassis.

Lola F3

Hoewel Lola soms als fabrieksteam figureerde, verdiende Broadley vooral zijn geld door auto's aan klanten te verkopen. Dat deed hij in het sportwagenkampioenschap, vanaf de brullende T70's en de wendbare T210/T212/T292-serie tot aan de T92/10 die aan het WEC-team van Charles Zwolsman werd toevertrouwd.

In de formuleauto's was Broadley's imperium nog veel groter. Hij bouwde F2's, F Juniors, F3's, F3000's, F5000's en Formule Fords. Ook in de VS had hij succes in de Indycars. In 1966 had hij zijn eerste van vele Indy 500-zeges te pakken toen Graham Hill glorieerde in de 'Red Ball Special', wat feitelijk een Lola T90 was. Het aantal titels dat Lola-auto's in de lagere formuleklassen behaalde, is schier ontelbaar.

1975 Lola T330 VDS

In de jaren zestig had Broadley in Europa nog Lotus, Brabham en McLaren als belangrijkste rivalen in de 'klantenauto-business', maar toen die zich op hun fabrieksauto's gingen richten, kreeg Broadley nieuwe tegenstand. Elke keer bleef hij overeind. In de jaren zeventig vocht hij tegen March en Ralt. Weer een decennium later kreeg hij met Reynard te maken, in zowel F3 als Indycar, terwijl in de jaren negentig Dallara opkwam.

Broadley was het technische meesterbrein van het bedrijf – dat al snel een permanente basis in Huntingdon vond – en huurde meestal een partner in voor het zakelijke deel van de bedrijfsvoering, onder wie Mike Blanchet en Derek Ongaro. Toen Lola zo groot werd dat hij het ontwerpen niet meer alleen aankon, trok hij diverse ontwerpers aan die hun sporen in de autosport hebben verdiend, zoals John Barnard, Patrick Head, Ralph Bellamy en Tony Southgate.

1992 Luca Badoer

Een samenloop van omstandigheden zorgde in de jaren negentig voor de val van het bedrijf. In de Formule 3 legde Lola het af tegen Dallara, dat enkele jaren achtereen de beste auto bouwde – die vervolgens iedereen wilde hebben. In de VS deed Reynard hetzelfde, waarna de opsplitsing van de Indycar-wereld in CART en IRL verdere schade toebracht. Ook daar trok Dallara uiteindelijk aan het langste eind.

Een mislukt F1-avontuur in 1997 met sponsor Mastercard was de doodsteek. Broadley verkocht het bedrijf aan Martin Birrane, die Lola met volle overgave weer aan de praat hielp. Toch was er geen kruid gewassen tegen de opkomst van Dallara, dat nu eigenlijk de rol vervult die Lola drie decennia vast in handen had.

Lola T 296

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Michael Drost 30 mei 2017 12:56

    Oh, de B92/10 ... nog steeds een van mijn meest favoriete auto's ooit! Mooie nalatenschap!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 mei 2017 18:12

    Wanneer de T70 een Ferrari of Porsche badge had gehad, was dit model met afstand tot de mooiste sportscar ooit gekroond, nu een beetje op de achtergrond en dat past ergens wel weer bij het hele verhaal van Lola. .

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet