Div: Turbulente start 24U Nürburgring. Duel Audi, BMW, Mercedes ontketend. Glickenhaus teruggevallen.
Geen sneeuwstorm zoals in 2016 maar ditmaal tropische temperaturen bij de start van 24U Nürburgring die een turbulent begin kende. In totaal gingen er voor de 45e editie 156 auto's van start.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Start van de 45e editie van 24U Nürburgring.
Turbulente start 24U Nürburgring. Duel Audi, BMW, Mercedes ontketend. Glickenhaus teruggevallen.
Polesitter Jeff Westphal pakte met zijn SCG003 direct de kop en kon die één ronde lang vasthouden. Reeds in de tweede ronde moest Westphal zijn koppositite kortstondig aan de No 9. Audi R8 LMS van René Rast afstaan. In de vierde ronde profiteerde Westphal van een Code 60 Zone en nam opnieuw de kop en wist die voor langere tijd vast te houden. Na de reguliere stops namen aanvankelijk de WRT en Land Motorsport Audi's kortstondig de leiding.
Filerijden bij de start 24U Nürburgring.
Maar ook de ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Paltalla/Catsburg/Sims/Westbrook neemt na de reguliere stops in handen van Nicky Catsburg de kop. Alexander Sims: "In tegenstelling tot anderen zijn wij vroeg gestopt. Wij wilden vriij baan hebben en dit functioneerde ook. Eigenlijk heb ik nog niet eens meegekregen dat ik op kop lag. Dit hebben wij zeker aan die korte stop te danken."
De Audi Sport Team Phoenix LMS GT4 van de combinatie Christian Abt/Rahel Frey/Patrick Huisman/Peter Terting werd al vroeg het slachtoffer van een technisch probleem nadat Terting kennelijk iets geraakt had. Inmiddels bevindt de GT4 Audi R8 LMS zich met een grote achterstand weer terug op de baan. Patrick Huisman: "Vergeet niet dat het hier om een test gaat. Er gaat nog genoeg gebeuren"
Hoewel de Haribo Mercedes van de combinatie Alzen/Arnold/Götz/Van der Zande iets aan snelheid te kort kwam greep de Haribo Mercedes in de openingsfase tweemaal de leiding en bevindt zich in kansrijke positie.
De Haribo Mercedes reed een goede openingsfase.
Lance David Arnold: " Eigenlijk had ik geen slechte start. In de openingsuren kon ik vanaf een dertiende startplek een aantal posities goedmaken. De banden hielden het ook geod uit, maar eigenlijk komen we gewoon snelheid te kort. Daar moeten we mee leven. Onze doelstelling is om de wedstrijd zonder fouten door te komen. We zullen zien waar we terechtkomen."
Mooi gevecht tussen Mercedes en BMW.
Yelmer Buurman: "Het was genieten bij de start maar ontzettend heet. Dit zie je eigenlijk zelden op de Nürburgring. Vooral in de openingsronde was er ontzettend veel actie en probeerde ik contact met andere auto's te mijden. Daar slaagde ik gelukkig in. Nu moeten we verder zien hoe het gaat."
Veel pech voor de Phoenix Audi GT4 in de openingsfase.
De No 3 Mercedes van de combinatie Dirk Müller/Thomas Jäger/Maro Engel/Jan Seyffarth is inmiddels kansloos voor de overwinning omdat Thomas Jäger achter zich achter een Glickenhaus-bolide bevond en daarom hard in de ankers moest. Daarbij werd een radiator beschadigd. Na reparatie rijdt de auto wel weer. Dat geldt niet voor de No 47 HTP-Mercedes van Sebastian Asch/Dominik Baumann/Christian Hohenadel/Stefan Mücke. Aan het begin van de avond reed Mücke in een vergelijkbare situatie als bij de No 3-auto achterop een BMW toen die voor hem plotseling remde. Omdat de schade vrij groot was, werd besloten de auto niet meer ter plekke te repareren.
De No 10 Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS van Stippler/Rast/Vervisch/Müller werd in de vroege avonduren door een aanrijding met een langzamere deelnemer in een Renault Clio uitgeschakeld. De Glickenhaus SCG003C verloor na een aanrijding zeven minuten in de pitlane, maar bevindt zich toch weer in het bereik van de Top 10. De Falken-Porsche is ook uit de strijd, nadat Jörg Bergmeister bij een inhaalactie ongelukkig geraakt werd door een BMW Cup-auto en hard in de vangrails knalde.
De fabrieksondersteunde Manthey Porsche is inmiddels uitgevallen.
Na het terugvallen de SCG003 lijkt de strijd tussen Audi, BMW en Mercedes nu echt ontbrandt te zijn. Inmiddels heeft de No 43 Schnitzer BMW M6 GT3 met Augusto Farfus de aansluiting bij de kop gevonden. Maar ook een exoot als de WTM Rinaldi Ferrari F488 GT3 van de combinatie Weiss/Kainz/Krumbach/Keilwitz lijkt nog steeds voor een verrassing goed te zijn. Deze combinatie moet het vooral van de snelheid van Keilwitz hebben.
Veel strijd in de kleine klasses.
Teleurgestelde gezichten bij Porsche. De Manthey Racing Porsche 911 GT3 R waarop men bij Porsche alle hoop had gevestigd moest in de vroege avonduren eveneens definitief opgeven. De No 5 Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Rockenfeller/Busch/Moller Madsen heeft inmiddels ook de strijd gestaakt nadaat Busch over de curbs achterstevoren ging.
Met Robin Frijns, Renger v.d Zande, Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg en Yelmer Buurman in de Top 10 zijn de verwachtingen de komende uren op de Nordschleife hooggespannen. (Later meer)
De SCG 003 C wurmt zich door het verkeer.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Start van de 45e editie van 24U Nürburgring.
Turbulente start 24U Nürburgring. Duel Audi, BMW, Mercedes ontketend. Glickenhaus teruggevallen.
Polesitter Jeff Westphal pakte met zijn SCG003 direct de kop en kon die één ronde lang vasthouden. Reeds in de tweede ronde moest Westphal zijn koppositite kortstondig aan de No 9. Audi R8 LMS van René Rast afstaan. In de vierde ronde profiteerde Westphal van een Code 60 Zone en nam opnieuw de kop en wist die voor langere tijd vast te houden. Na de reguliere stops namen aanvankelijk de WRT en Land Motorsport Audi's kortstondig de leiding.
Filerijden bij de start 24U Nürburgring.
Maar ook de ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Paltalla/Catsburg/Sims/Westbrook neemt na de reguliere stops in handen van Nicky Catsburg de kop. Alexander Sims: "In tegenstelling tot anderen zijn wij vroeg gestopt. Wij wilden vriij baan hebben en dit functioneerde ook. Eigenlijk heb ik nog niet eens meegekregen dat ik op kop lag. Dit hebben wij zeker aan die korte stop te danken."
De Audi Sport Team Phoenix LMS GT4 van de combinatie Christian Abt/Rahel Frey/Patrick Huisman/Peter Terting werd al vroeg het slachtoffer van een technisch probleem nadat Terting kennelijk iets geraakt had. Inmiddels bevindt de GT4 Audi R8 LMS zich met een grote achterstand weer terug op de baan. Patrick Huisman: "Vergeet niet dat het hier om een test gaat. Er gaat nog genoeg gebeuren"
Hoewel de Haribo Mercedes van de combinatie Alzen/Arnold/Götz/Van der Zande iets aan snelheid te kort kwam greep de Haribo Mercedes in de openingsfase tweemaal de leiding en bevindt zich in kansrijke positie.
De Haribo Mercedes reed een goede openingsfase.
Lance David Arnold: " Eigenlijk had ik geen slechte start. In de openingsuren kon ik vanaf een dertiende startplek een aantal posities goedmaken. De banden hielden het ook geod uit, maar eigenlijk komen we gewoon snelheid te kort. Daar moeten we mee leven. Onze doelstelling is om de wedstrijd zonder fouten door te komen. We zullen zien waar we terechtkomen."
Mooi gevecht tussen Mercedes en BMW.
Yelmer Buurman: "Het was genieten bij de start maar ontzettend heet. Dit zie je eigenlijk zelden op de Nürburgring. Vooral in de openingsronde was er ontzettend veel actie en probeerde ik contact met andere auto's te mijden. Daar slaagde ik gelukkig in. Nu moeten we verder zien hoe het gaat."
Veel pech voor de Phoenix Audi GT4 in de openingsfase.
De No 3 Mercedes van de combinatie Dirk Müller/Thomas Jäger/Maro Engel/Jan Seyffarth is inmiddels kansloos voor de overwinning omdat Thomas Jäger achter zich achter een Glickenhaus-bolide bevond en daarom hard in de ankers moest. Daarbij werd een radiator beschadigd. Na reparatie rijdt de auto wel weer. Dat geldt niet voor de No 47 HTP-Mercedes van Sebastian Asch/Dominik Baumann/Christian Hohenadel/Stefan Mücke. Aan het begin van de avond reed Mücke in een vergelijkbare situatie als bij de No 3-auto achterop een BMW toen die voor hem plotseling remde. Omdat de schade vrij groot was, werd besloten de auto niet meer ter plekke te repareren.
De No 10 Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS van Stippler/Rast/Vervisch/Müller werd in de vroege avonduren door een aanrijding met een langzamere deelnemer in een Renault Clio uitgeschakeld. De Glickenhaus SCG003C verloor na een aanrijding zeven minuten in de pitlane, maar bevindt zich toch weer in het bereik van de Top 10. De Falken-Porsche is ook uit de strijd, nadat Jörg Bergmeister bij een inhaalactie ongelukkig geraakt werd door een BMW Cup-auto en hard in de vangrails knalde.
De fabrieksondersteunde Manthey Porsche is inmiddels uitgevallen.
Na het terugvallen de SCG003 lijkt de strijd tussen Audi, BMW en Mercedes nu echt ontbrandt te zijn. Inmiddels heeft de No 43 Schnitzer BMW M6 GT3 met Augusto Farfus de aansluiting bij de kop gevonden. Maar ook een exoot als de WTM Rinaldi Ferrari F488 GT3 van de combinatie Weiss/Kainz/Krumbach/Keilwitz lijkt nog steeds voor een verrassing goed te zijn. Deze combinatie moet het vooral van de snelheid van Keilwitz hebben.
Veel strijd in de kleine klasses.
Teleurgestelde gezichten bij Porsche. De Manthey Racing Porsche 911 GT3 R waarop men bij Porsche alle hoop had gevestigd moest in de vroege avonduren eveneens definitief opgeven. De No 5 Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Rockenfeller/Busch/Moller Madsen heeft inmiddels ook de strijd gestaakt nadaat Busch over de curbs achterstevoren ging.
Met Robin Frijns, Renger v.d Zande, Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg en Yelmer Buurman in de Top 10 zijn de verwachtingen de komende uren op de Nordschleife hooggespannen. (Later meer)
De SCG 003 C wurmt zich door het verkeer.