Diversen Nationaal

‘Close racing’ kenmerkt DRDO

Zandvoort, 23 mei 2017. Het tweede evenement van de Dutch Race Driver Organisation 2017 stond bol van de spanning. De beide races op een zonnig Circuit Zandvoort werden pas in de slotfase beslist. André Seinen (Specialsklasse) en Ruud Sluiter (Standaardklasse) deden de beste zaken; zij wonnen twee keer hun klasse.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

De DRDO kent vier klassen, beginnend bij de Standaardklasse. Dat is de ideale klasse voor rijders met weinig of geen ervaring en voor iedereen die met een minimaal racebudget veel plezier wil beleven. De snelste klassen zijn de DRDO BMW M3 Cup en de klasse Specials Plus. In de Specials Plus verwelkomde de DRDO in één keer twee nieuwkomers.

A38I0520

"DRDO is briljant!"
Henrik Hoeffner verscheen met een even indrukwekkend ogende als snelle BMW M3 E92, gerund door MDM Motorsport, aan de start. "Ik heb heel veel ervaring met trackdays, met auto's zoals de Ferrari 458 en met Porsches", aldus de in Nederland woonachtige Deen. "Mijn race-ervaring beperkt zich vooral tot motorraces; ik heb nog maar een paar autoraces gereden."
Tijdens zijn DRDO-debuut was Hoeffner meteen in de voorhoede te vinden; in de eerste race eindigde hij als tweede algemeen.
Hij had het naar zijn zin. "De DRDO is een goed concept en het is prima georganiseerd", vindt hij. "Ik wilde al langer gaan racen, maar ik wilde daarvoor niet steeds een heel weekend investeren. Het DRDO-format is briljant. Ik was vanmiddag om half vier op het circuit, vervolgens heb ik twee trainingen en twee races van elk 50 minuten gereden. Perfect, vind ik."
Hoeffner komt terug. "Maar ik kom niet alleen", belooft hij. "Ik neem een paar vrienden mee die ik enthousiast heb gemaakt voor de DRDO."

A38I0732

WTCC-BMW
De pas 22-jarige Aart Bezemer maakte zijn DRDO-debuut met zijn bijzondere BMW, gerund door Koopman Racing. "Het is een door BMW Motorsport gebouwde WTCC-auto", aldus Aart. "De WTCC-motor is vervangen door een 3,2 liter M3-krachtbron en ook het onderstel is gewijzigd in een betaalbare variant. Mijn auto blijft desondanks 300 kilo lichter dan een auto uit de BMW M3 Cup." De jonge coureur is op zoek naar een raceklasse waarin onder meer met respect voor elkaars auto wordt gereden. "Het spelletje moet leuk blijven, dus als het even kan zonder schade." Zonder schade, en met twee bekers voor zijn derde plaatsen in de klasse Standaard Plus, keerde hij huiswaarts.

Hoogspanning
Bij de start van de eerste race nam Henrik Hoeffner meteen de koppositie in. Pas in de slotfase van de race moest hij zijn meerdere erkennen in Arie Ruitenbeek (BMW M3 GTR). De zeer ervaren Ruitenbeek zag vervolgens geen kans om een veilige voorsprong op te bouwen. Sterker nog: Hoeffner zette de raceleider rondenlang onder zware druk. De equipe Ruitenbeek – Cees Lubbers kwam uiteindelijk als eerste over de finish, gevolgd door Hoeffner. Dat was meteen ook de uitslag in de klasse Specials Plus.
In de tweede race zegevierden Lubbers en Ruitenbeek opnieuw in hun klasse. De equipe werd als derde algemeen geklasseerd. Hoeffner kon deze keer door technische problemen geen vuist maken.

Hoogspanning (2)
De races van de DRDO BMW M3 Cup waren bijna traditioneel ook meer-dan-spannend. In de eerste race nam regerend kampioen Peter Koelewijn al na een paar ronden de eerste plaats in. Hij leek in de tweede helft van de race op weg naar een vrij comfortabele zege, maar dat pakte anders uit. Cor Euser dichtte het gat met zijn voorligger, maar kwam op de finishlijn een halve seconde tekort. Dennis van der Linden, de kampioen van 2015, eindigde als derde in de DRDO BMW M3 Cup en stelde daarmee zijn eerste podiumplek van het seizoen veilig.
De tweede race was nog spannender. Floris Dullaart lag bijna de hele wedstrijd op kop. Met nog een kwart van de race te gaan, zag hij de BMW M3 van Daan van Kuijk steeds groter in zijn spiegels. Floris liet zich niet tot een foutje verleiden. Wat Daan ook probeerde, hij kon zijn voorligger niet verschalken. Het duo werd bijna bumper-aan-bumper afgevlagd. "Het was meer dan tien minuten superspannend", blikte Dullaart na zijn mooie zege op de race terug.

A38I0568

Twee keer André Seinen
André Seinen (BMW 130i) won twee keer de Specialsklasse. In de eerste race streed hij in de beginfase om de leiding met Jan Willem van Stee, zijn teamgenoot bij raceteam Dayvtec. Van Stee moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plaats, achter de equipe Pim Kievit en Nick von Dincklage (VW Golf TDi).
In de tweede manche eisten de jonge coureurs-zonder-rijbewijs Lucas Groeneveld en Jaxon Verhoeven de tweede en derde plaats op. Zij besturen allebei een Renault Clio Cup-auto uit de stal van Certainty Racing.

A38I1247

Dubbelzege Ruud Sluiter
DRDO-routinier Ruud Sluiter (BMW Compact) eindigde twee keer op het hoogste treetje van het erepodium in de Standaardklasse. Zijn eerste zege haalde hij vrij gemakkelijk binnen. "Het is jammer dat de equipe Raimond van Steen – Hans Creemers met pech uitviel. Ik had graag met hen de strijd om de overwinning aangegaan", vertelde hij. "Ik had een hele goede start, daardoor kon ik in de beginfase al weglopen bij mijn tegenstanders."
Gert-Jan Zantingh, ook al een man met veel DRDO-ervaring, eindigde als tweede met zijn VW Golf TDi. Rogier van Epen debuteerde fraai als derde met zijn BMW M3.
In de tweede race voegde Zantingh nog een beker, behorende bij de tweede plaats, toe aan zijn verzameling. Robert den Engelsman, runner-up in 2016, en Martin de Weerd (VW Golf TDi) veroverden de laatste podiumplaats.

Volgende evenement: 9 – 11 juni, Spa-Francorchamps (B)

Uitslagen:

DRDO BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Peter Koelewijn, 22 ronden; 2. Cor Euser, op 0.460 sec.; 3. Dennis van der Linden, op 14.819.
Race 2: 1. Floris Dullaart, 26 ronden; 2. Daan van Kuijk, op 0.743 sec.; 3. Peter Koelewijn, op 34.503.

DRDO Specials Plus:
Race 1: 1. Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek, BMW M3 GTR, 22 ronden; 2. Henrik Hoeffner, BMW M3 E92, op 3.345 sec.; 3. Aart Bezemer, BMW M3, op 2 ronden.
Race 2: 1.Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek, 26 ronden; 2. Henrik Hoeffner, op 32.684 sec.; 3. Aart Bezemer, op 1:21.438.

DRDO Specials:
Race 1: 1. André Seinen, BMW 130i, 22 ronden. 2. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi, op 1 ronde; 3. Jan Willem van Stee, BMW 130i, op 1 ronde.
Race 2: 1. André Seinen, 26 ronden; 2. Lucas Groeneveld, Renault Clio Cup, op 28.620 sec.; 3. Jaxon Verhoeven, Renault Clio Cup, op 32.361.

DRDO Standaardklasse:
Race 1: Ruud Sluiter, BMW Compact, 21 ronden; 2. Gert-Jan Zantingh, VW Golf TDi, op 1 ronde; 3. Rogier van Epen, BMW Z3, op 1 ronde.
Race 2: 1. Ruud Sluiter, 24 ronden; 2. Gert-Jan Zantingh, op 35.137 sec.; 3. Robert den Engelsman en Martin de Weerd, VW Golf TDi, op 43.547 sec.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet