Sportscars

Sportscars: Europees team als koper voor twee Perrinn-LMP1-prototypes

170519 WEC Perrinn 1
Zo gaat de Perrinn-LMP1 er mogelijk uitzien

Na het plotselinge vertrek van Audi aan het eind van vorig jaar is er heel wat negatiefs te horen over de stand van zaken in de LMP1-klasse, de hoogste categorie van het FIA WK lange-afstandsracen. Een zeer gewaardeerde Duitse collega schreef na de race in Spa zelfs in een column dat hij er inmiddels van overtuigd is, dat één van de twee huidige fabrikanten (Porsche en Toyota) uitstapt, voordat eventueel Peugeot komt (wat overigens ook nog allerminst zeker is). Maar het is niet alleen maar kommer en kwel, af en toe zijn er ook nog wel eens positieve geluiden te horen. Zoals vandaag van de Britse onderneming Perrinn, die aankondigt een Europees team als klant te hebben om volgend jaar twee Perrinn-LMP1's in het WEC en in Le Mans in te zetten. De naam van de klant en de auto, alsmede de te gebruiken krachtbron, zijn nog niet bekendgemaakt.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Anders dan in de LMP2, waar de FIA het aantal constructeurs met ingang van dit jaar tot vier beperkte en daarmee diverse andere kandidaten ernstig voor het hoofd stootte – nog afgezien van de commerciële gevolgen – mag iedereen die dit wil en kan een LMP1-auto bouwen. Zo waren er de laatste maanden al wat initiatieven op dit vlak te zien, en met de aankondiging van het vinden van een klant zet Perrinn nu de volgende stap. De Britse onderneming van Nicolas Perrin (met één n), die ondermeer actief was in de Formule 1 bij Williams en Manor en in de Indycars bij Reynard, kondigt aan, de auto's met hulp van een aantal derde partijen in de eigen fabriek in het Britse Northamptonshire te willen bouwen. Daarbij wil Perrin gebruik maken van een 'open source'-methode om zoveel mogelijk goede inbreng te kunnen genereren. Perrin vraagt 1,2 miljoen Britse Pond voor een 'rolling chassis', dat is uitgevoerd met een voorwielophanging met torsiestaven en een achterwielophanging met schroefveren en dempers. De auto zou 'beduidend minder' moeten wegen dan het reglementair vastgestelde minimum van 830 kg.

170519 WEC Perrinn 2

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 18 mei 2017 14:02

    Dit lijkt wel op een Audi (komt misschien ook door de kleuren). Gelukkig komt Ginetta ook met LMP1. De prijs van deze Perinn is volgens mij wel iets duurder dan de Ginetta mét motor.

    • 0
    • 0
     
    ace1 18 mei 2017 17:13

    @René de Boer Joest Racing heeft die nog plannen om in 2018 terug te keren in het WEC en de 24 uur van Le Mans? Het verhaal gaat rond dat men met een aangepaste AUDI LMP1 terug wil keren.

    • 0
    • 0
     
    ace1 18 mei 2017 19:21

    @Dirk dat kan zomaar kloppen want Audi liet de LMP1's bouwen bij Dallara, Toyota laat dit doen bij Oreca. Rebellion Racing liet ook de LMP1 bouwen bij Oreca en vandaar dat deze voor de LMP2 gekozen hebben voor een Oreca LMP2, zodat ze een bepaalde backup hebben met de techniek. http://www.oreca.fr/racing/tmg-le-mans-project/

    • 0
    • 0
     
    ace1 18 mei 2017 19:21

    @Dirk dat kan zomaar kloppen want Audi liet de LMP1's bouwen bij Dallara, Toyota laat dit doen bij Oreca. Rebellion Racing liet ook de LMP1 bouwen bij Oreca en vandaar dat deze voor de LMP2 gekozen hebben voor een Oreca LMP2, zodat ze een bepaalde backup hebben met de techniek. http://www.oreca.fr/racing/tmg-le-mans-project/

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 18 mei 2017 21:11

    Bij mijn weten worden de Toyota's gewoon gebouwd bij Toyota in Keulen. Oreca assisteert hen bij het runnen van de wagens tijdens de races. Ook Dallara was de laatste jaren volgens mij nauwelijks meer betrokken bij het Audi project.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 18 mei 2017 22:21

    @ace1: Ik was vorige week bij Joest, in verband met een heel ander project, maar het was er angstvallig rustig. Iedereen die een tijdelijk contract had is weg. Maar het zou me niet verbazen als Joest op de een of andere manier in IMSA opduikt. Die Audi LMP1, al dan niet aangepast, is volgens mij echt geen haalbare kaart, maar DPi zou best wel eens interessant kunnen zijn. En dan ligt de Audi-link natuurlijk voor de hand.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet