IndyCar

Indycar: Marco Andretti snel tijdens openingsdag Indy 500 trainingen. Ophangingsproblemen vertragen programma Alonso

Tijdens de eerste dag van de Indy 500 trainingen was Marco Andretti voor het tweede achtereenvolgende jaar de snelste man op de Brickyard. Een feit dat waarschijnlijk over het hoofd gezien werd omdat de wereldwijde aandacht naar Fernando Alonso uitging.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2017 Alonso 2
Wielophangingsproblemen vertraagden programma Alonso. Naar eigen zeggen "No Big Deal"

Marco Andretti snel tijdens openingsdag Indy 500 trainingen
Met een ronde van 226.338 mph was Marco Andretti tijdens de openingssessie op de Brickyard de snelste man. In totaal kwamen er 32 auto's op de baan die in totaal 1306 ronden aflegden op de Speedway. Marco Andretti: " Snelheid is altijd goed. Dit is ook het eerste dat je wilt hebben zodat je je de rest van de week kunt richten om de auto comfortabeler te maken. Dit was ook mijn plan. Ze geven ook punten voor de kwalificatie, dus we kunnen het ook niet geheel negeren. Mijn doel is om de wedstrijd te winnen. Goed dat we direct met een goede snelheid beginnen. Vanaf dit punt hebben we nu wat meer comfort nodig." Andretti maakte in 2006 zijn debuut op de Speedway en verloor toen de wedstrijd op de streep van Sam Hornish Jr. Inmiddels heeft hij er al 12 edities opzitten.

Ganassi-coureur Scott Dixon was de enige andere coureur die met een snelheid van meer dan 225 mph. reed. Ed Carpenter was aanvankelijk snel, maar kwam met 224.969 mph. niet verder dan de derde tijd.

De zes uren durende trainingen begonnen met een opfriscursus en een rookie-oriëntatieprogramma voor diegenen die nieuw zijn op de Speedway of er enkele jaren niet gereden hebben. Alonso begon aan een methodiek proces om op snelheid te komen en na 55 ronden liet hij een tijd van 223.025 mph. noteren.

2017 Alonso car Alonso begint aan zijn werkdag op de Speedway.

Fernando Alonso: "Alles ging perfect. Wij hadden wat problemen met de achterwielophanging, daardoor konden wij niet het gehele programma afwerken. Zeker omdat we gepland hadden om een klein beetje in het verkeer rijden. Het was een fantastische ervaring. In ieder geval beter dan op de eerste dag want nu voelde ik veranderingen in de set-up. Ik voel mij goed. Geen drama's, een erg positieve dag. Ik maakte mij ook zorgen over de temperatuur, het was warmer dan de eerste keer hier. De veranderingen in de set-up gaven wel vertrouwen. Ik heb een paar rondjes achter een aantal andere deelnemers gedaan. Dit was genieten

2017 Carpenter
Wanneer gaat Ed Carpenter eindelijk een keer eens zijn thuiswedstrijd winnen????

In totaal waren er tien onderbrekingen. Het enige incident deed zich voor toen Jack Harvey de Safer Barrier in Turn 2 raakte. Daarbij raakte de rechterwielophanging beschadigd. Harvey kwam niet meer terug op de baan.Harvey: "Wij hadden wat programma. Ik weet niet wat er gebeurde, ik kwam de pits uit en was nog niet eens snel, misschien 100 mph. of zoiets. Bizarre."

2017 Rossi
Dertiende tijd voor Alexander Rossi.

Ed Carpenter: " Het was een goed begin van de maand. Voor de No 20 en No 21 verliep alles volgens plan. Wij hadden eigenlijk over nog iets meer grip willen beschikken. Telkens als we iets probeerden werd de training weer onderbroken. Het was een goed begin van de maand. Ik heb in het verleden slechter meegemaakt. Het is belangrijk om niet alleen voor mijzelf maar ook voor het gehele team met de rechtervoet het gas in te drukken. Ik voel mij hier erg goed over. ." Alexander Rossi, die vorig jaar de wedstrijd won, liet de 13e tijd noteren.

2017 Alonso persconferentie
Alonso schijnt het op de Speedway naar zijn zin te hebben.

Top 5
1. Marco Andretti (No. 27 United Fiber & Data Andretti Autosport Honda), 226.338 mph
2. Scott Dixon (No. 9 Chip Ganassi Racing Honda), 225.296 mph
3. Ed Carpenter (No. 20 Fuzzy's Vodka Ed Carpenter Racing Chevrolet), 224.969 mph
4. Sebastien Bourdais (No. 18 Sonny's BBQ Dale Coyne Racing Honda), 224.775 mph
5. Ryan Hunter-Reay (No. 28 DHL Andretti Autosport Honda), 224.576 mph

2017 Fans
De fans waren er al vroeg bij gisteren.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet