WTCC

WTCC: Jörg Müller wint tweede race, Priaulx pakt wereldtitel

 Tommy1

Tom Coronel behaalde in Macau zijn beste resultaat van het seizoen

Jörg Müller, die in 2004 al de Guia-toerwagenrace race won en in 1993 zegevierde in de Formule 3-race in Macau, schreef de laatste race van her WK Toerwagens op zijn naam. Een beetje Nederlands succes voor de in Kerkrade geboren rijder, maar toch net niet genoeg om de wereldtitel binnen te halen: zijn Britse BMW-merkgenoot Andy Priaulx werd vijfde en dat was genoeg om zich met één punt voorsprong voor de tweede achtereenvolgende keer wereldkampioen toerwagens te mogen noemen. Yvan Muller eindigde als tweede in de afsluitende race van het seizoen, Tom Coronel werd derde. Duncan Huisman raakte betrokken in de chaos van de eerste ronde, viel ver terug en werd uiteindelijk dertiende.


Tekst: René de Boer
Foto's: YZ Producties


Bij de start van de tweede race was het Jörg Müller die duidelijk profiteerde van de betere tractie van zijn achterwielaangedreven BMW. Hij reed vanaf de tweede startrij direct naar voren, passeerde Terting en reed op het lange rechte stuk naar Mandarin zij aan zij met Coronel. Bij het uitkomen van Mandarin nam hij de leiding voor voor Farfus en Coronel. Op weg naar Lisboa reden drie SEATs in formatievlucht met Muller, Terting en Thomspon naast elkaar, waarbij Farfus duidelijk te snel de bocht uitkwam en met de rechter zijkant van zijn Alfa de vangrail raakte. Vervolgens ontstonden in de Lisboa de problemen toen Gené op de auto van Farfus botste en een kettingreactie in gang zette, waardoor de baan geblokkeerd raakte. Ook Duncan Huisman zat vast in de chaos, hij viel terug naar de zeventiende plaats. Farfus en Cressoli waren de voornaamste slachtoffers, zij waren uit de wedstrijd, waarmee voor Farfus meteen alle titelkansen verkeken waren.

 Startcrash1


 Startcrash2


Chaos in de eerste ronde

In de eerste ronde reed Huff bij San Francisco Hill hard in de achterkant van de auto van Tarquini, die daarop meermaals in de rondte ging. Terwijl de problemen in Lisboa vrij snel verwijderd waren, was de blokkade in San Francisco de voornaamste reden dat bij de start van de tweede race de safety car in actie moest komen. Op dat moment luidde de rangorde: Jörg Müller voor Terting, Yvan Muller, Coronel, Thompson, Priaulx, Giovanardi en Couto. Daarmee zouden Jörg Müller en Priaulx op een gelijk aantal punten komen, waarmee Priaulx vanwege een groter aantal overwinningen wereldkampioen zou zijn, maar met name Giovanardi was nog een factor van betekenis.

Aan het eind van de derde ronde kwam de safety car terug de pitstraat in, waarmee de race weer werd vrijgegeven. Müller reed zonder problemen aan de leiding, maar daarachter was er een opmerkelijk groot gat van 6,412 seconden naar Yvan Muller die als tweede doorkwam. Peter Terting, die voor hem reed, kreeg namelijk in de derde ronde te kampen met een kapotte versnellingsbak, waardoor hij slechts in tergend langzaam tempo verder kon rijden, terwijl Muller er vanwege de safety-car-situatie uiteraard niet voorbij kon. Aanvankelijk werd er tegen Yvan Muller een drive-through-straf uitgesproken voor het niet in acht nemen van de safety car-afstand, maar korte tijd later kwam de mededeling dat die straf werd uitgesteld en later zelfs geheel werd opgeheven, toen duidelijk was geworden wat de oorzaak was van zijn terugvallen. De op de derde plaats rijdende Coronel, in de zevende ronde vier tienden sneller dan Yvan Muller, maakte er geen geheim van dat hij Muller voorbij wilde: hevig knipperend met zijn koplampen reed hij op de achterbumper van de SEAT van de Fransman, die hem er echter niet langs liet.

Priaulx probeerde het een paar keer bij James Thompson, maar de SEAT-rijder hield zijn BMW-landgenoot ook achter zich. Zo bleef dus uiteindelijk de volgorde tot aan het vallen van de finishvlag: Jörg Müller won voor Yvan Muller en Tom Coronel. Daarachter volgden Thompson, Priaulx, Giovanardi, Couto en Dirk Müller. Daarmee werd Andy Priaulx met één punt voorsprong op Jörg Müller voor het tweede achtereenvolgende jaar wereldkampioen toerwagens.

Duncan Huisman kwam nog als dertiende over de eindstreep. “Ik deed net na de start wat ik moest doen door Priaulx erlangs te laten, maar daardoor raakte ik zelf in de problemen: hij kwam erlangs en ik zat vast achter de blokkade”, aldus Huisman. “Vervolgens werd ik in Lisboa ook nog geraakt door Gené, waardoor het stuur van mijn auto scheef stond en de wegligging compleet weg was. De achterkant gleed alle kanten uit. Maar goed, als geheel ben ik met het weekend wel tevreden. Weer op het podium, voor de tweede keer dit jaar en voor de vijfde keer in Macau, daar ben ik wel blij mee.” Tom Coronel meldde: “Het was een hectische race. Ik had een fantastische start, maar in Mandarin werd ik vol geraakt door Terting, waardoor ik de muur in ging. Ik dacht al dat dat het einde van de race was, dat alle stukken eraf zouden vliegen, maar er vloog helemaal niets vanaf en ik kon gewoon blijven rijden. Vervolgens reed ik achter Muller, maar ik kon niet uit zijn slipstream komen. Met mijn podium ben ik natuurlijk heel tevreden, dit is net wat we nodig hadden, ook met het oog op de onderhandelingen voor volgend jaar. Mijn doel is een fabriekszitje, dat mag duidelijk zijn.”

 Podium2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet