WTCC

WTCC: Andy Priaulx wint eerste race voor Duncan Huisman, Coronel zevende

 Priaulx2

Andy Priaulx won de eerste race en zette daarmee een belangrijke stap op weg naar de titel

Zoals iemand gisteren zei: “Racen in Macau betekent dat Priaulx wint en kampioen wordt.” Of dat inderdaad zo is, staat nog te bezien, maar feit is dat Andy Priaulx een flinke stap zette op weg naar een succesvolle titelverdediging door de eerste race van negen ronden voor het FIA WK Toerwagens in Macau op zijn naam te schrijven. De Britse BMW-coureur won mer 1,020 seconden voorsprong voor Duncan Huisman, ook altijd een vaste grootheid in Macau, en SEAT-coureur Yvan Muller, die als derde over de eindstreep kwam. Tom Coronel werd zevende en start daarmee vanaf de eerste startrij voor de tweede race.


Tekst: René de Boer
Foto's: YZ Producties


Bij de start van de eerste wedstrijd race, waarbij Jörg Müller duidelijk te ver naar voren stond in zijn startvak, nam Priaiulx de leiding voor Jörg Müller, Yvan Muller en Duncan Huisman. Op weg naar Mandarin pakte Huisman de tweede plaats, Yvan Muller schoof door naar drie, terwijl Jörg en Dirk Müller terugvielen.

Magnussen werd bij het aanremmen van Lisboa door Giovanardi in de rondte geduwd, Tom Coronel was de eerste die er weer door kon. Jörg Müller zat middenin de ellende en viel terug naar de achtste plaats, Coronel was tiende. Dirk Müller reed op de zestiende plaats. Voor de doorkomst in de tweede ronde was de baan gelukkig weer vrij. Terwijl D’Aste en Morbidelli met zwaar beschadigde auto’s tergend langzaam over de baan reden en de koplopers bij de hairpin danig ophielden, bleef Priaulx aan de leiding voor Huisman, Yvan Muller, Farfus en Giovanardi. Jörg Müller was inmiddels weer opgeklommen naar de zesde plaats, een positie voor Tom Coronel. Zanardi en Magnussen stonden in de pits, evenals D’Aste en Morbidelli, die uiteindelijk toch de pits hadden bereikt. Van hen kon alleen Zanardi na reparatie de race weer oppakken.

 Duncan2

Duncan Huisman bleef uit de problemen en eindigde opnieuw op het podium

In de vierde ronde plaatste Giovanardi met de JAS-Honda een aanval op Farfus en stak hem bij het aanremmen van Lisboa aan de buitenkant voorbij. Dirk Müller reed ondertussen constant de snelste rondes in het veld, maar op een zestiende plaats was hij natuurlijk volstrekt kansloos voor de strijd om de ereplaatsen. Coronel bleef op de zevende plaats, terwijl Alain Menu, als 26e gestart, halverwege de race al als achtste doorkwam, waarbij hij natuurlijk ook had geprofiteerd van het feit dat hij nog enigszins ongeschonden uit de chaos in de eerste ronde bij Lisboa was gekomen.

Priaulx reed vervolgens redelijk onbedreigd naar de zege: na vijf ronden had hij al 1,715 seconden voorsprong op Huisman, in de zekerheid dat zijn merkgenoot natuurlijk nimmer een bedreiging zou vormen. In ronde acht reed James Thomspon bij het aanremmen van Lisboa tegen de Chevrolet van Larini, die vervolgens hard in de vangrail knalde. In de achtste ronde was het over voor Menu bij post 12. In de laatste ronde waren er geen positiewisselingen meer, hoewel Jörg Müller er nog wel alles aan deed om Augusto Farfus te passeren, echter zonder resultaat. Zo won Priaulx voor Huisman, Yvan Muller, Giovanardi, Farfus, Jörg Müller, Coronel en Terting. Daarmee start Terting op pole voor de tweede race met Coronel naast zich. Titelkandidaten Jörg Müller en Augusto Farfus starten beide op de tweede rij, Andy Priaulx vertrekt als achtste.

 Podium1

Een prachtig beeld: WTCC-podium met twee Nederlanders: Duncan Huisman die tweede werd en Tom Coronel die de Independents' Trophy won

Duncan Huisman verklaarde na afloop van de race: “Aan het eind begon mijn auto aan de achterkant steeds meer weg te glijden, de banden werden duidelijk slechter. Maar ik moest wel blijven pushen, want achter me bleef Yvan Muller ook aandringen. Bovendien raakte ik nog een keer de muur bij het uitkomen van Fishermen’s Bend, maar uiteindelijk is het wel mooi om hier weer op het podium te staan.” Ook Coronel was na afloop tevreden. “Op de eerste rij voor de tweede race is natuurlijk prima. Na de start zat ik bij Lisboa wel middenin de chaos. Ik keek in m’n spiegel en dacht: “Dat kan niet anders, dat wordt een rode vlag”, dus ik reed heel rustig aan. Maar toen riep Paul over de intercom: “What are you doing? We are f***ing racing. It looks like you stalled the car”. Toen moest ik dus gasgeven. Voor de rest ging het prima.”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet