IndyCar

Indycar: Liberty achter Alonso Indy 500 deal?? Nog veel hindernissen voor F1 coureur

Speculaties in de Noord Amerikaanse Pers(USA en Canada) doen vermoeden dat nieuwe F1-eigenaar Liberty mogelijk achter de Alonso Indy 500 deal zit. Fernando Alonso zelf was gisteren getuige van de GP van Alabama op Barber Motorsports Park en werd door de fans hartelijk welkom geheten. Op de persconferentie liet de tweevoudige wereldkampioen uit 2005/2006 duidelijk doorschemeren dat hij een behoorlijke hindernisbaan moet nemen om te kunnen presteren op de Brickyard.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2017 Alonso RHR
Alonso bekijkt samen met Gil de Ferran de Andretti Autosport Dallara Honda DW12 van Ryan Hunter Reay.

Liberty achter Alonso Indy 500 deal?
Het is geen publiek geheim dat Liberty meer races op het Noord Amerikaanse continent wil. Voor de meeste Europese races moeten de Amerikanen op zondagochtend nogal vroeg hun bed uitkomen. Zeker in Oostelijke Tijdszone. Om dit probleem op te lossen heb je dus meer races op dat Continent nodig. De feedback van Fernando Alonso aan Liberty Media zou voor de toekomst weleens van enorm belang kunnen zijn waardoor de sport zich in een iets andere richting zou kunnen ontwikkelen.

Indycar blijft financieel een zorgenkindje en een samensmelting van F1 en Indycar zou tot een erg stabiele Top eenzitterklasse kunnen leiden.

Met meer Amerikaanse races stijgt de exposure. En Liberty wil dit natuurlijk graag

16C 3251-1
Vlnr. Michael Andretti, Fernando Alonso, en Zak Brown.

Bij een eventuele fusie zouden beide kampioenschap afscheid kunnen nemen van hun zwakke evenementen. Voor de F1 zijn dit Bahrein,   Azerbeidzjan en Rusland. Maleisië is inmiddels van de kalender verdwenen. Voor Indycar zijn dit Barber Motorsports Park, Indy GP,Detroit, Iowa en Gateway. Races waar veel geld bij moet.

Verder zou er gewoon gebruik gemaakt worden van Formule 1 chassis met Indycar-motoren, naar wens, van Honda of Chevrolet Mochten de teams daar belangstelling voor hebben. Deze hebben een lange levensduur en zijn aanmerkelijk goedkoper dan het huidige F1 motorenconcept.

 De geruchten dat Indycar weer naar Europa of andere landen buiten de VS wil geeft veel voeding aan speculaties achter de schermen      binnen de branche.
2017 Alonso Fan
Deze Indycarfan is in ieder geval trots op de komst van Alonso.

De persoonlijke visie van de auteur staat nogal haaks op bovengenoemde punten. Persoonlijk blijf ik hopen dat Indycar zijn eigen identiteit blijft behouden. Maar we leven nu eenmaal in een tijdperk waarbij de budgetten een enorme rol spelen en in de eenzitterwereld voor de toekomst niets uitgesloten mag worden. Denk daarbij aan een mogelijke fusie tussen GP3 en het huidige F3 concept in Europa.
Inmiddels weet iedereen dat het Alonso Indy 500 avontuur als een grapje begon omdat de Spanjaard graag Le Mans en Indy wilde doen voordat hij een punt onder zijn carrière zou zetten. Om Alonso aan boord te houden had teameigenaar Zak Brown geen andere optie dan het Indycar aanbod met Andretti/Autosport en Honda.

2017 Alonso Andretti
Alonso en Andretti communiceren met de Andretti Autosport rijders tijdens de wedstrijd in Alabama.

Op de persconferentie in Alabama gisteren liet Alonso schemeren dat het geen gemakkelijke weg naar de Brickyard gaat worden.

Om op de Brickyard competitief te zijn, heeft Alonso de hulp van zijn teamgenoten Ryan Hunter Reay, Marco Andretti, Takumo Sato, Alexander Rossi en Jack Harvey heel hard nodig.

2017 Alonso
Alonso maakt duidelijk dat hij hulp van zijn teammaten nodig heeft om de wetten van de Brickyard onder de knie te krijgen.

Fernando Alonso: "Ik moet alles leren en normaal heb je daar twee jaar voor nodig. Met enige hulp doe je dit hier in zes maanden. Ik heb maar twee weken en daar heb ik hulp voor nodig. Om competitief te zijn, en daar ben ik heel eerlijk over, heb ik heel veel hulp nodig. De serie is totaal anders, de auto's zijn anders en vereisen een totaal andere rijtechniek, het gevoel is anders en dit is een ervaring waarover ik nog niet beschik."

Vandaag wordt er bij Andretti Autosport in de werkplaats een op maat gemaakt zitje voor Alonso gemaakt en vanaf daar vertrekt hij naar Sotchi voor de Russische Grand Prix a.s. weekend. Op 3 mei a.s. test Alonso voor de eerste maal op de Indianapolis Motor Speedway.

2017 Will Power
Will Power verliest de wedstrijd op Barber Motorsports Park. Wel of geen politieke beslissing?

Will Power zag na een schitterende voorstelling door een langzaam leeglopende band gisteren op Barber Motorsports Park de zege in rook opgaan. Saillant detail. Vele experts op de social media twijfelden aanvankelijk hieraan. Winnaar Newgarden komt immers uit het nabijgelegen Tennessee.Formule autoracen blijft een sport van vele politieke spelletjes zullen we maar zeggen......... 

2017 Newgarden Winnaar
Winnaar Josef Newgarden met zijn drie zussen in Victory Lane.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Dirk 24 april 2017 11:48

    "Indycar blijft financieel een zorgenkindje en een samensmelting van F1 en Indycar zou tot een erg stabiele Top eenzitterklasse kunnen leiden." Hoe dan? Dan zou elk Indycar team haar eigen auto moeten ontwikkelen en vechten om motorencontracten? Dat lijkt me alleen haalbaar bij de inzet van klantenauto's.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2017 15:58

    Een samensmelting van Indycar met Formule/GP2 lijkt technisch reëler. Maar dat ervaart men in Amerika misschien als vernederend. Totdat deze Findy2-races op ovals, Zandvoort, Long Beach, Frankrijk, Bathurst e.d. meer (tv-)publiek trekken dan Formule 1...

    • 5
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2017 17:43

    Mijn hemel wat een vergezocht verhaal. "Journalistiek" van een bedenkelijk niveau...

    • 8
    • 4
     
    Willem J. Staat 24 april 2017 18:29

    @Anonieme gebruiker. Het is altijd gemakkelijk en bedenkelijk om je als criticaster anoniem te verschuilen zonder zelf voldoende kennis van de Indycar-materie te hebben. Een serie die ik sinds 1977 beroepsmatig volg en waarvan ik alle vrijwel ins-and-outs ken. Als medewerker/boodschapper van deze website voel ik het als mijn taak om ontwikkelingen achter de schermen onder de aandacht van de lezers te brengen. Zeker als daar openlijk over gesproken wordt. "Ver gezocht?" Ik heb dit niet verzonnen. En als U mijn bijdrage goed gelezen hebt, onderschrijf ik een dergelijke ontwikkeling niet Of is U dit ontgaan?. Er wordt in Noord Amerika openlijk over gesproken. Bovendien telde de Indy 500 in de vijftiger jaren ook voor het WK F1 mee. Waarschijnlijk is uw kennis van de Amerikaanse scene ook van een bedenkelijk niveau?Met vr. gr. Willem J. Staat

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2017 19:34

    Vind het hele verhaal ook een beetje vergezocht alleen maar omdat Alonso zn gezicht daar laat zien.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet