WTCC

WTCC: Andy Priaulx op pole, Huisman vierde, Coronel zesde

 WTCC1

Andy Priaulx vlamt als vanouds in Macau

Drie keer kwam hij naar Macau als titelkandidaat en al twee keer won hij. En de vooruitzichten zijn ook ditmaal goed voor BMW-coureur Andy Priaulx, want in een buitengewoon turbulente kwalificatie op het stratencircuit van Macau veroverde de Brit met zijn BMW 320si de pole-position voor de eerste race van zondag (start 11.05 lokale tijd, 4.05 in Nederland). Naast hem op de eerste startrij staat Priaulx’ merkgenoot Dirk Müller, SEAT-rijder Yvan Muller en Duncan Huisman met de BMW van het team van Roberto Ravaglia staan op de tweede startrij. Tom Coronel kwalificeerde zich met zijn GR Asia-SEAT Leon als zesde.


Tekst: René de Boer
Foto's: YZ Producties


De vrije training had al voor de nodige actie gezorgd, maar in de kwalificatie maakten de WTCC-coureurs het helemaal bont. Eerst raakte Nicola Larini met zijn Chevrolet Lacetti van de baan in de R-Bocht, de laatste bocht voor start en finish. Daarmee was de eerste rode vlag al na zes minuten een feit. Een kwartier later reed James Thompson met zijn SEAT Leon bij het uitkomen van Fisherman’s Bend in de bandenstapel, waar twee minuten eerder al Diego Romanini in de fout gegaan was. Romanini kon zijn rit voortzetten, maar Thompson strandde langs de baan en zo werd opnieuw de rode vlag getoond. In het laatste kwartier begon het bovendien te regenen, zodat er geen verberingen meer inzaten.

 WTCC3

Met vier auto's bij de eerste vijf (hier de achterzijde van Duncan Huismans 320si) zit BMW op rozen

“Ik wist dat ik vroeg in de sessie mijn tijd moest zetten en dat is gelukt”, verklaarde de dolblije pole-sitter Priaulx. “Mijn uitgangspositie is nu natuurlijk prima, al kan er hier wel van alles gebeuren. Dat hebben we vandaag in de kwalificatie wel weer gezien. Dit was echt de gekste kwalificatie die ik ooit heb meegemaakt.” Dirk Müller, die op de tweede startplaats staat, heeft ook nog titelkansen. De beide BMW-coureurs weten zich in de rug gedekt door merkgenoot Duncan Huisman, die bij de start met zijn achterwielaangedreven 320si zonder twijfel in het voordeel is ten opzichte van Yvan Muller met de voorwielaangedreven SEAT. Datzelfde geldt voor BMW-rijder Jörg Müller, die vanaf de vijfde startplaats vertrekt.

 WTCC2

Tom Coronel kwalificeerde zich als zesde

Tom Coronel was tevreden met zijn zesde plek: “Dat het een puinhoop zou worden, wisten we van tevoren, maar dat het zo erg zou worden, had ik niet gedacht. Wat een chaos! Ik wist dat ik één snelle ronde moest hebben en dat is me gelukt. Op mijn vliegende ronde haalde ik zelfs Romanini nog in voor de Fishermen’s Bend, die prompt daarop de banden in knalde, maar daar kon ik niks aan doen. Ik gaf Yvan een megaslipstream, waarvan hij heel goed gebruik gemaakt heeft. Hij kwam zelfs naar me toe om me te bedanken. Maar in feite heeft dit niks met een kwalificatie te maken. Het was meer zoals vroeger de Crazy Races op Zandvoort… Maar dat kwam maar voor de helft doordat ze als gestoorden tekeer gingen, de andere helft was het gevolg van de regen."

 WTCC5

Duncan Huisman behaalde als vierde zijn beste kwalificatieresultaat van het seizoen

Ook Duncan Huisman was content met zijn resultaat. “Mijn beste kwalificatieresultaat tot nu toe dit jaar, maar goed, in Macau ga ik altijd goed”, aldus Huisman. Hij was één van de elf rijders die betrokken waren in een langdurige discussie na afloop van de sessie. Naar verluidt waren elf rijders tijdens de rode-vlagfase al naar het eind van de pitstraat gereden voordat het signaal daartoe was gegeven, wat volgens de reglementen verboden is. Omdat er in datzelfde reglement echter geen eenduidige strafmaat is geformuleerd (“ter beoordeling van de sportcommissarissen”) en het bovendien om zoveel rijders gaat, zal het naar wij verwachten wel met een sisser aflopen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet