Retro

Retro: Olivier Hart en René de Vries Nederlandse sterren in Barcelona

barcelona-20170407-10

Olivier Hart en René de Vries vervulden namens Nederland glansrollen op de Espíritu de Montjuïc, het historische racefestival waarop ook het NK HTGT het podium betrad. Verreweg het grootste deel van het programma werd echter verzorgd door Masters Historic Racing, dat in Barcelona zijn seizoen opende. In de Masters-races schitterden met name Hart Jr en De Vries, maar ook Nicky Pastorelli kwam met Hart Sr goed voor de dag.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Na een jaartje op Zolder was Masters Historic Racing in 2017 terug in Barcelona, waar het de afgelopen jaren steevast zijn seizoen aftrapte. Nadat in de dagen vooraf nog een buitje was gevallen, maakten deelnemers en publiek drie zonovergoten dagen mee, met een heerlijk racetemperatuurtje dat in de middag opliep naar 20 graden. Zoals op elk Spaans historisch racefestijn van organisator Targa Iberia (afgelopen najaar ook verantwoordelijk voor de Espíritu del Jarama) was er voor de bezoekers bovendien allerlei vermaak uit de kast getrokken, die het evenement een prettige familiesfeer gaf.

barcelona-20170408-14

De hoofdmoot van het programma waren uiteraard de twee races van het FIA Masters Historic Formula One Championship. Daarin hadden afgelopen winter allerlei verschuivingen plaatsgevonden: pre-78-kampioen Michael Lyons stapte op naar de post-78-categorie met een Williams FW07B, terwijl post-78-kampioen Nick Padmore in ieder geval tijdelijk de stap terug maakte met een Fittipaldi F5A.

Loïc Deman bleef in de hoogste categorie met zijn Tyrrell 010, maar zag met Lyons opnieuw iemand zijn klasse betreden die de titel voor zijn neus zou kunnen wegkapen. In 2015 en 2016 werd de Belg steeds tweede. Padmore was dan wel vertrokken – later in het seizoen doet hij slechts geselecteerde races met zijn kampioensauto van vorig jaar, de Williams FW07C – maar Andy Wolfe, die in 2015 kampioen werd, keerde terug met zijn Tyrrell 011.

barcelona-20170407-23

Greg Thornton ging ook naar de oudere klasse door zijn Lotus 91 in te ruilen voor een Lotus 77, om het zo Max Smith-Hilliard (vorig jaar tweede in pre-78) niet te makkelijk maken. Dat plan ging (ook weer tijdelijk?) in rook op, toen Thornton de 77 in de vrije training beschadigde en moest overstappen naar de 91 – die Classic Team Lotus toevallig ook bij zich had. Heel handig!

Of Thornton bij die keuze blijft, is een interessante vraag, want de Brit schreef in de 91 meteen de eerste race op zijn naam. In een goed gevuld veld van 25 auto's greep poleman Lyons de leiding, maar hij moest na zes ronden opgeven toen de stang naar de gasklep afbrak. Thornton nam het roer over, maar al gauw kreeg hij Deman over zich heen. Die leek op de zege af te stevenen totdat achterblijver James Hagan met zijn Lec CRP1 in de weg reed en Deman in een spin dwong. Thornton zei dank u wel en pakte de overwinning.

barcelona-20170407-34

Lyons maakte zijn weekend goed door de tweede race te winnen. Hij moest wel vanaf de vierde plaats komen omdat hij drie plaatsen was teruggezet door gevaarlijk rijden de dag ervoor: met zijn afgebroken gasklepstang reed hij op zeer traag tempo terug naar de pits en kwam hij op een gevaarlijke plek terug de baan op. Misschien gebruikelijke kost in de Blancpain Endurance Series waarin Lyons vorig jaar meereed, maar de FIA was er niet blij mee. Van de straf had Lyons uiteindelijk weinig last, want hij lag na twee bochten al tweede en nam in de tweede ronde de leiding van Deman over. Max Smith-Hilliard scoorde in de pre-78-klasse intussen maximaal door zijn verwachte twee overwinningen binnen te halen.

In de FIA Masters Historic Sports Cars ging Max Smith-Hilliard met teamgenoot Nick Padmore ook met de zege aan de haal. Smith-Hilliards taak was om tijdens zijn stint in de buurt van de kop te blijven, om de snellere Padmore in hun Chevron B19 het karwei af te laten maken. Dat verliep volledig volgens plan. In de openingsfase stoof David Hart er met zijn Lola T70 Mk3B vandoor, met Michael Gans in zijn Lola T290 in de achtervolging. De twee hebben een zeldzaam talent ontwikkeld om ergens in de wedstrijd op hetzelfde stukje asfalt te willen zitten en ook deze keer was het raak. Hart kon gelukkig doorrijden, maar Gans werd voor de aanvaring bestraft.

barcelona-20170407-5

De drivethrough wierp hem na de pitstops terug naar de zesde plaats, als laatste van een groep van zes koplopers die door zeven seconden waren gescheiden. De nieuwe leider, Jason Wright, moest echter alweer snel afhaken vanwege een drivethrough voor te snel rijden in de pits, zodat twee andere T70 Mk3B's de kop overnamen. Dat duurde niet lang: Paul Gibson en Mike Donovan konden weinig uitrichten tegen de oprukkende Padmore, terwijl ook Gans aan beiden voorbijging. Nicky Pastorelli, in de auto van Hart, stuurde ondanks een spin over een oliespoor de DHG-auto naar de derde plaats.

Dat was feestelijker voor DHG dan wat het team uit Wassenaar een dag eerder gebeurde. Nadat de monteurs op vrijdagavond al hadden moeten doorwerken voor een motorwissel in de Shelby Cobra Daytona Coupé, ging op zaterdag in de Masters Three Hours-wedstrijd ook de tweede motor er door oververhitting (zo goed als) aan. Hart Sr streed toen met Michael Gans – wie anders? – om de eerste plaats in de langeafstandsrace voor GT's en toerwagens van voor 1966. Ook de Cobra's van Gans/Wolfe en Andy Willis/Rob Hall haalden het einde niet, al was er waarschijnlijk toch geen kruid gewassen tegen de Ford GT40 van Charlie Birkett en James Littlejohn, die in handen van de laatste onstuitbaar snel ging en naar een voorsprong van twee minuten reed. In een ware slijtageslag haalden maar acht auto's de eindstreep.

barcelona-20170407-13

De race van het weekend was ongetwijfeld die voor de Masters Pre-66 Touring Cars. Omdat de Ford Falcon van Martin Melling en Jason Minshaw al na een paar ronden aan de kant stond, ging de strijd tussen de Mustangs van Olivier Hart (die solo reed) en Chris Beighton/Simon Hadfield (de laatstgenoemde had de auto op pole gezet). Met een geweldige start pakte Hart Jr meteen de kop van de wedstrijd, om vervolgens een voorsprong van twee seconden op Beighton te handhaven.

Het echte werk moest nog komen voor de jonge Hart, want met Hadfield aan het stuur zou de tegenstand groter worden. Die reed na de pitstops inderdaad in vijf ronden naar hem toe, waarna de Brit toesloeg. Hart waande zich al verloren, maar hij kon aanklampen, ook omdat Hadfields rempedaal lang begon te worden. Drie ronden later pakte Hart de kop terug, waarna de strijd zich nog meer intensiveerde, met enig ouderwets duw- en trekwerk als gevolg. Weer twee ronden verder ging Hadfield opnieuw aan Hart voorbij, nu voor de laatste keer. Hart probeerde het nog in de laatste ronde, maar schoot door in het grind. Toch finishte hij op maar twee tienden van een van dé toppers in de historische autosport, die menig grootheid uit de moderne autosport op zijn eigen terrein heeft weten te verslaan. Hart Jr noemde het niet zonder reden de beste race van zijn leven.

barcelona-20170407-11

In al het strijdgewoel aan kop bleef voor het publiek wellicht iets meer onopgemerkt dat René de Vries samen met Jonathan Lewis de Mini-klasse won. Het duo deed dat met grote overmacht tegen rivalen onder wie oud-F1-coureur Martin Donnelly. De Vries reed in de openingsfase zelfs op de vijfde plaats algemeen, vóór een hele reeks snellere auto's zoals de Lotus Cortina en de BMW 1800 TiSA. Ook dat was een prestatie van formaat.

Al deze Masters-kampioenschappen maken begin september ook hun opwachting op Zandvoort, als hoofdmoot van de Historic Grand Prix die de HARC en Circuit Park Zandvoort alweer voor de zesde keer organiseren.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet