WTCC

WTCC: Twee Nederlanders op het hoogste niveau - Voorbeschouwing WTCC-seizoen 2017

170407 WTCC Preview 1
De Allinkl.com-Citroën van Rob Huff, Volvo en Honda spelen naar verwachting dit seizoen de hoofdrol

Dit weekeinde start op het stratencircuit in de Marokkaanse stad Marrakesj het nieuwe seizoen van het FIA WK Toerwagens. Met Nicky Catsburg als fabrieksrijder in het Polestar-Cyan Racing-Volvo-team en Tom Coronel in zijn vertrouwde ROAL Motorsport-Chevrolet-RML Cruze heeft ons land de luxe van maar liefst twee acteurs op het hoogste mondiale toerwagenniveau. Het fabrieksteam van Citroën, dat de afgelopen drie seizoenen het WTCC door zijn overmacht in een wurggreep hield, is er dit jaar niet meer bij en ook José María López, de afgelopen drie jaar wereldkampioen bij de rijders, heeft dit seizoen bij Toyota in het FIA WEC en bij DS Virgin Racing in de Formule E een ander speelveld. Dat betekent dat de kaarten in het WTCC opnieuw worden geschud. Weliswaar is de omvang van het startveld met 15 auto's voor de seizoensstart vrij beperkt, maar onder de deelnemers bevinden zich wel diverse kanshebbers op succes.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC

Na het vertrek van Citroën, dat na een intermezzo in de toerwagens de aandacht nu weer volledig richt op het WK Rally, zou Honda als 'best of the rest' eigenlijk onomstotelijk als titelfavoriet vast moeten staan. De waarheid is echter anders, mede gezien de toch wat halfslachtige manier waarop het Italiaanse JAS als fabrieksteam de afgelopen jaren de zaken aanpakte. Af en toe zaten Norbert Michelisz en Tiago Monteiro er vorig jaar wel bij, maar mede door een knullig misverstand over de homologatie van een bodemplaat, dat met wat meer voorafgaand overleg voorkomen had kunnen worden, speelden ze – wederom – geen rol van betekenis in de titelstrijd. Rob Huff moest na een jaar alweer het veld ruimen en maakte plaats voor de 44-jarige Japanner Ryo Michigami, die vorig jaar als gastrijder in Motegi aan de start verscheen, maar voor wie het WTCC-speelveld en het rijden met voorwielaandrijvers verder nieuw is: hij kwam tot dusver in actie met GT's en formulewagens. Honda stelt zelf dat het binnenhalen van de WK-titels voor rijders en constructeurs het doel voor dit seizoen is.

170407 WTCC preview Monteiro
Aerodynamisch is de Honda Civic voor dit seizoen verbeterd

Nicky Catsburg: "Er is maar één doel, en dat is de titel"
Eenzelfde geluid kan worden gehoord bij Volvo, dat vorig jaar één podiumplaats behaalde, maar nu dus gelijk de WK-titel als nogal ambitieuze doelstelling heeft. Het aantal auto's bij Volvo groeide van twee naar drie en de rijdersbezetting is niet langer volledig Zweeds: naast routinier Thed Björk komen nu ook onze landgenoot Nicky Catsburg en de Argentijn Nestor Girolami voor het merk in actie. "Voor mij is er maar één doel en dat is het winnen van de titel", zegt Nicky Catsburg, die vorig jaar met Lada één overwinning behaalde en vijf keer op het podium stond. "Natuurlijk is er sprake van een ontwikkelingswedloop met de andere teams, dus we zullen dit weekeinde in Marokko pas zien waar we echt staan. Omdat we voor de titel willen gaan, zullen we geen risico's nemen en ons meer richten op constant punten scoren en aankomen." Bij Volvo heeft men bovendien de uiterst ervaren Yvan Muller als testrijder en adviseur aan boord.

170407 WTCC Preview Volvo
De Volvo tijdens de tests op Monza, waar Catsburg vanwege BMW-verplichtingen op Sebring ontbrak

Dat Citroën er niet meer als fabrieksteam bij is, betekent niet dat er dit jaar geen C-Elysées aan de start staan. Het Duitse team Allinkl.com-Münnich Motorsport zet een van de ex-fabrieksauto's in voor de Britse oud-wereldkampioen Rob Huff en heeft daarmee een bijzonder sterke troef in handen om mee te strijden voor de WK-titel. Voor Huff is het team onder leiding van teammanager Dominik Greiner geen onbekende: in 2013 reed hij al een seizoen voor de Duitse équipe. Ook Sébastien Loeb Racing is nog met een drietal Citroëns van de partij. Mehdi Bennani, vorig jaar kampioen bij de privérijders, keert terug en bewees eerder al dat hij races kan winnen. Ook van Tom Chilton mogen incidentele podiumplaatsen worden verwacht. Nieuw in de gelederen bij het team van Sébastien Loeb en Dominique Heintz is de Fransman John Filippi, die veel geld meebrengt van automaterialenhandel Oscaro.

170407 WTCC preview Bennani
Mehdi Bennani is één van de rijders met een Citroën C-Elysée

Tom Coronel: meer van hetzelfde
Tom Coronel komt als enige een volledig seizoen in actie met de Chevrolet-RML Cruze TC1. Na vorig jaar, waarin hij boven verwachting presteerde door maar liefst twee races te winnen, ondermeer in Marrakesj, blijft bij Coronel veel hetzelfde. Teamsamenstelling, auto en sponsors zijn voor dit seizoen ongewijzigd. "Daarbij hoop ik dat we minstens ook die resultaten van vorig jaar kunnen herhalen", zegt Coronel, die eerder deze week zijn 45e verjaardag vierde. De Gooise rijder is verheugd over het feit dat Macau dit seizoen na twee jaar afwezigheid weer op de WK-kalender staat. Daarnaast keert het WTCC ook terug naar het circuit van Monza, waar eind deze maand gereden wordt. De WK-ronde in China wordt verreden op een nieuw circuit. Naast Coronel is ook Esteban Guerrieri ingeschreven met een Cruze, maar voor hem blijft de deelname onder de vlag van Campos Racing vooralsnog beperkt tot incidentele evenementen.

170407 WTCC preview Coronel Marrakesj2016
Tom Coronel schreef vorig jaar in Marrakesj een van de twee races op zijn naam

Overige privérijders zijn Aurelien Panis, de zoon van oud-F1-rijder Olivier, en Dániel Nagy met Honda's bij het Hongaarse Zengö Motorsport, en Yann Erlacher, de neef van Yvan Muller, die met een Lada van RC Motorsport in actie komt. Een tweede Lada volgt mogelijk nog, maar in ieder geval niet voor dit weekeinde in Marrakesj.

"Joker lap" in Vila Real
Reglementair zijn er ook enkele veranderingen voor het nieuwe seizoen. Zo wordt de hoofdrace voortaan langer en zijn er ook meer punten te verdienen (30 in plaats van tot dusver 25 voor de winnaar). Testen op vrijdag is uit kostenoogpunt afgeschaft, teams moeten het voortaan doen met twee vrije trainingen van elk 45 minuten op zaterdag, gevolgd door de kwalificatie. De MAC3, het tijdrijden voor fabrieksteams met drie rijders, wordt gehandhaafd. Nieuw is een 'joker-lap' naar het voorbeeld van het WK Rallycross, een omweg die elke coureur in de wedstrijd éénmaal moet nemen. Aanvankelijk was dit al gepland voor Marrakesj, maar nu is de première uitgesteld tot de race op het stratencircuit van het Portugese Vila Real in juli. Zoals gebruikelijk zendt Eurosport (in theorie) alle wedstrijden uit, terwijl voor de Nederlandse kijkers ook de bekende reportages te zien zijn op RTL7.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Bram Knot 07 april 2017 10:49

    Toch jammer om te zien dat WTCC aan het afglijden is, de keuze voor de TC1 auto's is niet de juiste gebleken. Ik hoop dat de organisatoren hun 'DTM' ambities laten varen en inzien dat het TCR formaat zich voor betere races leent dan deze fragiele prototypes.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 07 april 2017 12:26

    Ik verwacht dat de klanten Citroëns met Rob Huff de beste kaarten in handen hebben. Ben benieuwd wat de Volvo's kunnen. En inderdaad, toerwagen racen is deur aan deur beuken, dat kan met deze auto's helaas niet.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 april 2017 12:41

    Een joker-lap... haha, het wordt steeds meer kermis zo. Nog even en er komt een Rad van Fortuin voor de kwalificaties.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 april 2017 15:08

    Geen gek idee om de startplaatsen gewoon in te loten.

    • 0
    • 1
     
    Racing-Fan 07 april 2017 16:36

    Ik zie 2 opties voor de nabije toekomst: a) WTCC overstappen op TCR regels (TCR International en WTCC samenvoegen). Maar gezien de spanningen tussen FIA en TCR zie ik dat niet gebeuren. b) WTCC overstappen op BTCC regels.

    • 0
    • 0
     
    ace1 07 april 2017 16:47

    @ Racing-Fan en de WTCC regels van 2011 is dat geen optie? https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_320_TC

    • 0
    • 0
     
    Bram Knot 07 april 2017 17:06

    De oude S2000 regels zijn te duur, TCR auto's zijn net zo snel, zien er beter uit en kosten een fractie van de prijs. Ik betwijfel echter of WTCC ooit zal 'downscalen', die hebben toch meer DTM/SuperGT ambities qua auto's. Overigens heeft het internationale TCR kampioenschap het ook niet makkelijk. De nationale grids zijn erg gezond (Duitsland meer dan 40 auto's) maar in Bahrein staan er maar 16 auto's aan de start, net als bij het WTCC.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 07 april 2017 19:41

    Wanneer komen er loopings in de baan? Past een beetje in het rijtje jokerlaps enz.

    • 0
    • 0
     
    ace1 07 april 2017 20:55

    @Bram Kont de huidige WTCC regels zijn speciaal voor Citroën gecreëerd die speciaal een prototype voor het WTCC bouwde en de FIA had daar wel oren na want een autofabrikant als Citroën stapte het WTCC binnen. http://autosport.nl/klasse/nieuws/20515/citro%C3%ABn-brengt-c-elys%C3%A9e-aan-de-start

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 07 april 2017 20:58

    @ace1: Dat is niet waar. WTCC had de plannen al, echter heeft ze met een jaar vervroegd vanwege Citroen.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 07 april 2017 20:59

    Waarom zou je voor S2000 kiezen als je de BTCC regels hebt? Dat kampioenschap laat zien dat ook de kleinere teams een competatieve auto kunnen bouwen.

    • 0
    • 1
     
    ace1 07 april 2017 21:04

    @Bram Kont ken jij ook de regels in het ETTC deze zijn gebasseerd op het Argentijnse Super TC 2000 kampioenschap wat een betaalbaar toerwagenwagen kampioenschap is? Wel opvallend is dat er TCR auto's aan het ETCC meedoen. ;-) https://www.fiaetcc.com/regulations/

    • 1
    • 1
     
    Racing-Fan 07 april 2017 21:50

    ETCC is niet gebaseerd op STC2000. Misschien op andere Argentijnse klasse van lager niveau, dat weet ik niet. En Audi, SEAT en VW hebben hun homologatie voor het ETCC ingetrokken dus die gaan we in ieder geval niet zien in ETCC.

    • 0
    • 1
     
    ace1 07 april 2017 22:02

    @Racing-Fan als jij nu eens de moeite neemt om de link te bekijken die ik geplaatst hebt kom je tot andere conclusies. Hoe zo doet Audi niet mee in het ETCC? https://www.fiaetcc.com/top-serbian-team-to-bring-audi-rs3-lms-to-etcc/ Hoe zo doet Seat niet mee in het ETCC? https://www.fiaetcc.com/stefanovski-working-flat-out-to-secure-etcc-return/

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 08 april 2017 14:42

    http://www.touringcars.net/2017/04/no-homologation-vw-group-cars-2017-etcc

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 april 2017 16:07

    Auw... http://www.autosport.com/premium/feature/7472/why-joker-laps-are-entering-the-mainstream

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet