DTM

DTM: Gerhard Berger: "De DTM zo interessant maken, dat merken erbij willen zijn"

IMG 1034
Gerhard Berger staat sinds enkelen weken aan het hoofd van de DTM-organisatie

Sinds enkele weken staat oud-Formule 1-coureur Gerhard Berger als bestuursvoorzitter aan het hoofd van de organisatie van de DTM. Tijdens de DTM-persdag op het circuit van Hockenheim, exact een maand voordat op dezelfde locatie het DTM-seizoen 2017 begint, sprak de Oostenrijker over zijn verwachtingen en ideeën.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar Automotive Productions

"Ik ben nu een jaar of vijf niet meer in een rol geweest waarin ik ieder weekeinde op een circuit was. Ik wilde wel weer iets in de autosport doen, maar het moest wel iets zijn dat te combineren was met mijn gezinsleven. Ik heb nog twee jonge kinderen en wil dan niet de hele tijd onderweg zijn. Formule 1 was met 21 races in een seizoen daarom geen optie, maar DTM is iets wat me ligt. Het past geografisch: ik ben onlang van Monaco weer terugverhuisd naar Oostenrijk, dus de races zijn niet te ver weg, en het is bovendien een serie die me interesseert. Ik heb de DTM natuurlijk altijd wel een beetje gevolgd, en de afgelopen twee seizoenen wat intensiever, omdat mijn neef Lucas Auer er rijdt", aldus Berger. "Ik heb met de fabrikanten gesproken en het werd al snel duidelijk dat mijn nieuwe functie in de DTM precies dat is, wat ik graag wil."

Natuurlijk gaat de komst van Berger gepaard met hooggespannen verwachtingen. Rondom de DTM waren er de laatste jaren nogal wat negatieve tendensen: dalende TV-kijkcijfers, de reductie van het deelnemersveld van 24 auto's vorig jaar naar 18 auto's dit jaar en het uitstel van de stap naar kleinere motoren, die eigenlijk dit jaar al zijn beslag had moeten krijgen – waarmee ook de ooit met veel bombarie aangekondigde samenwerking met het Japans Super GT-kampioenschap, inclusief gemeenschappelijke evenenenten, voorlopig op de lange baan geschoven werd. Berger waarschuwt echter voor overhaaste maatregelen: "Te snelle schoten voor de boeg leiden tot niets", zegt Berger. "We zullen dit jaar vooral gebruiken om te analyseren waar de sterke en zwakke punten van de serie liggen, en dan zijn er verscheidene stelschroeven waaraan we kunnen draaien. Daartoe zullen we voorstellen doen om er op een constructieve wijze met de fabrikanten over te kunnen praten. Een paar dingen hebben we voor dit jaar al kunnen realiseren, en de rest komt in 2018 of 2019. Als geheel moet ik zeggen dat er de laatste jaren ook al wel veel positieve dingen in de DTM bereikt zijn: het schema voor het weekeinde met de twee races, het autoconcept met monocoque en de terugkeer van BMW in 2012."

'Internationalisatie' is een woord dat in de DTM vaak terugkeert. Maar ook hier benadrukt Berger dat het belangrijk is om realistisch te blijven. "Als we over de DTM spreken, moet internationalisatie niet betekenen dat we opeens DTM-races in Zuid-Amerika, in Japan of in China moeten gaan rijden. Duitsland is onze kernmarkt, met daaromheen wat races in landen waarin het voor de fans en de merken zinvol is dat we daar rijden. Maar wat wel een aspect zou kunnen zijn, en dat is bijvoorbeeld iets waar ik ook in mijn tijd als sportdirecteur bij BMW altijd het belang heb onderstreept, is dat er meer uniformiteit in de reglementen komt, zodat je als merk niet vijf keer een ontwikkelingsbudget voor vijf verschillende nationale series hoeft uit te geven. Wat dat betreft kan ik me voorstellen, dat de samenwerking met Japan wordt geïntensiveerd, en dat er bijvoorbeeld ook in Amerika belangstelling is om met DTM-achtige auto's te rijden. Voor wat betreft de mogelijke komst van nieuwe fabrikanten zegt Berger: "We moeten ervoor zorgen dat de DTM als platform zo interessant is dat merken er gewoon bij willen zijn!"

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 april 2017 14:24

    Berger moet hard aan het werk, zal niet makkelijk zijn de klasse weer meer uitstraling en allure te geven. De afgelopen jaren zouden diverse andere merken flirten met de klasse, maar dat heeft niet geleid tot de komst van deze fabrikanten. Misschien wel omdat het steeds meer een 'Duits-feestje' is geworden. Dit geeft Berger nu aan....dan zomaar andere fabrikanten trekken lijkt mij dan een lastige. Laten we hopen dat Berger samen met de organisatie de klasse meer uitstraling weet te geven (terug naar Brands Hatch met de klasse) en dat het zal groeien. 2017 zal niet het mooiste jaar van de klasse worden ben ik bang...

    • 1
    • 1
     
    Dirk 06 april 2017 15:37

    Er wordt al een tijd gesproken over samenwerking met Japan en de VS. Met Japan lijkt het dichterbij elkaar te komen, maar een uniform reglement is volgens mij nog ver weg. In de VS hebben ze genoeg raceklassen voor GT's en denk niet dat ze daar op nog een Europees concept zitten te wachten. Ik hoop wel echt dat er een jaarlijks evenement komt met Super GT vs. DTM

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 april 2017 18:06

    Als het kalf verdronken is.....

    • 2
    • 2
     
    Racing-Fan 06 april 2017 19:46

    Met de Japanners wordt al jaren gepraat. Ik geloof er niet meer in, al denk ik eigenlijk dat SuperGT liever geen Duitse fabrikanten in hun kampioenschap heeft en het DTM geen Japanse fabrikanten.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet