Formule 1

Formule 1: Wehrlein start ook niet in China – is er meer aan de hand?

Wehrlein

Pascal Wehrlein zal in China wederom niet plaatsnemen in de Sauber. Zijn stoeltje wordt net als in Australië ingenomen door Antonio Giovinazzi. De kans is zelfs groot dat de Italiaan zelfs in Bahrein mag starten. De lange absentie van Wehrlein lijkt niet te stroken met de opgegeven reden: nog niet fit genoeg. Is er meer aan de hand?

Tekst: Daan Jeuken

Fitheid
Wehrlein liep bij zijn crash tijdens de Race of Champions in januari een rugblessure op, waardoor hij een trainingsachterstand opliep. De wintertests liet hij voornamelijk aan zich voorbij gaan, in Australië reed Wehrlein op vrijdag wel. Bij aanvang van de zaterdag verklaarde de Duitser echter zich niet fit genoeg te voelen voor een raceafstand. Antonio Giovinazzi nam zijn honneurs meer dan verdienstelijk waar, maar de verwachting was toch dat dit bij een eenmalige invalbeurt zou blijven.

Nu blijkt echter dat Wehrlein in China ook verstek laat gaan, en mogelijk in Bahrein ook nog. "Voor mij is het belangrijkste dat ik intensief kan trainen, zodat ik honderd procent kan presteren tijdens mijn eerste Grand Prix voor Sauber. Hopelijk is dat in Bahrein, maar als dat niet lukt, nemen we de tijd die nodig is tot Rusland, om te zorgen dat we er daar helemaal klaar voor zijn.

Vraagtekens
Er worden echter vraagtekens gezet bij de lezing van Wehrlein. Zeker, de auto's van 2017 zijn zwaarder om te rijden dan de bolides van vorig jaar. Op social media lieten de coureurs in de winter allemaal zien hard te werken in het krachthonk. Maar de coureurs kwamen in Melbourne nou ook weer niet afgepeigerd uit de auto's. Lewis Hamilton kan het zelfs af zonder persoonlijke trainer. Is het echt een conditiekwestie dat Wehrlein niet start, of is er meer aan de hand? Gaat het slechter met zijn rug dan men wil doen geloven? Of spelen er financiële kwesties? Bij Sauber weet je het maar nooit – vraag maar aan Giedo van der Garde.

Vergelijkingsmateriaal
Wat ook niet in Wehrleins voordeel spreekt, is dat de reden 'niet fit genoeg' in schril contrast staat tot de heroïsche verhalen uit het verleden. Op Twitter werden al snel de vergelijkingen getrokken. Is Wehrlein er slechter aan toe dan Webber, die in 2009 met een gebroken been racete? Of dan Johnny Herbert, die een paar maanden voor zijn F1-debuut in 1989 nog bijna zijn benen verloor bij een crash? Of dan Niki Lauda, die in Monza in 1976 zijn helm over zijn verse brandwonden trok?

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 05 april 2017 11:36

    Misschien een psychologisch probleem? P18 op anderhalve seconde van Ericsson is ook niet echt een topresultaat in de vrije training in Australië. Was de crash bij ROC zijn eerste zware crash? Achja, speculeren kan altijd..

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 april 2017 11:42

    Lees dit even Daan: https://www.racer.com/more/viewpoints/item/139215-buxton-did-f1-s-new-era-measure-up Ik denk een logische verklaring voor de beslissingen van Sauber/Wehrlein.

    • 0
    • 0
     
    Daan Jeuken 06 april 2017 15:24

    Tja. De collega's lijken ook niet allemaal even overtuigd. http://www.autosport.com/news/report.php/id/128810/perez-hopes-nothing-more-to-wehrlein-absence

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet