Formula E

Formule E: Meesterwerk Di Grassi in Mexico. Ferrari en BMW in de toekomst met eigen teams?

Wat Team Abt Schaeffler en Lucas Di Grassi afgelopen weekend in Mexico City hebben laten zien kan niet anders omschreven dan een meesterwerk. BMW is al betrokken bij de ontwikkeling van power units bij het team van Andretti. Volgens de geruchten wil het merk in de toekomst met een eigen team instappen evenals Ferrari dat eveneens belangstelling heeft getoond.

Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA Formula E, BMW

2017 Winnaar Di Grassi
Wat Di Grassi en Abt Schaeffler in Mexico City lieten zien kan niet anders als een meesterwerk omschreven worden.


Meesterwerk di Grassi in Mexico. Ferrari en BMW in de toekomst met eigen teams?
Met een tweede pitstop in de 18e van de 50 ronden tellende wedstrijd nam het Abt Schaeffler Team behoorlijk wat risico. Om de volledige afstand in de tweede auto af te leggen moest Di Grassi behoorlijk wat energie sparen. Het team kon alleen maar hopen dat de concurrentie in de diverse duels tijd zou verliezen. Dit gebeurde dan ook inderdaad doordat Jerome D'Ambrosio achter Di Grassi zoveel concurrenten ophield waardoor de Audi-rijder een klein beetje lucht kreeg. Met een voorsprong van 1.966 secs. schreef Di Grassi een gedenkwaardige wedstrijd op zijn naam. Di Grassi had nog 2 procent energie over. Daarmee kon hij nog net de spectaculaire doughnuts voltooien.

Di Grassi over zijn meesterwerk in Mexico: " Toen de safetycar voor de derde maal naar buiten kwam en mijn voorsprong verloor was ik kortstondig gefrustreerd. Onder normale omstandigheden zouden wij de wedstrijd daar gewoon verloren hebben. Maar net zoals in Hong Kong. Wij geven het nooit op en zijn in elke ronde tot op de limiet gegaan. En dat werd beloond. Werkelijk een fantastische overwinning. De duels achter mijn rug hebben mij zeker geholpen. En dat Jerome D'Ambrosio iedereen ophield heeft mij zeker geholpen. Maar zonder die derde safetycar hadden we die hulp niet nodig gehad."

2017 FE Di Grassi
Lucas di Grassi op weg naar zijn beste overwinning in de Formule E.

Met de beschikbare energie slaagde Di Grassi erin om vijf of zes ronden langer door te gaan dan zijn tegenstanders. Hoe hij dit voor elkaar kreeg? Di Grassi antwoordt: "Heel hard werken en veel ervaring. Ik racet al een tijdje. Heel veel werk met het team waarbij simulatie op simulatie doen. Wij zijn er erg goed in om ons aan de omstandigheden aan te passen. Omdat de Formule E een eendagsevenement is moet je dit echt kunnen beheersen. Wij kijken wat er gebeurt en daarop reageren we. Qua snelheid heeft e.dams Renault nog een kleine voorsprong maar ik denk dat wij ons nu al in een betere situatie bevinden. Wij zullen nog harder werken om in de toekomst minder fouten te maken."

2017 PH 1
Aardig safetycargezelschap. Niemand minder dan Paris Hilton. Dan wil je wel hard gaan.....

Dubbele Top 10 resultaten voor TECHEETAH en Jaguar in Mexico
Wat verder natuurlijk nog opviel waren de goede eindresultaten van Jaguar en TECHEETAH Racing in Mexico. Het Chinese Team eindigde met Jean Eric Vergne en debutant Esteban Gutrierez als tweede en tiende. Voor de Mexicaanse ex-F1 man een uitstekend debuut. In de geschiedenis van het team tevens haar eerst dubbelresultaat. Hetzelfde gold voor Jaguar waarvan de coureurs als 10e en 11e gestart waren. Jaguar-coureur Mitch Evans had alle geluk van de wereld dat hij bij het incident tussen de Mahindra-coureurs Rosenqvist en Heidfeld geen schade opliep en de wedstrijd als vierde kon beëindigen. Adam Carroll eindigde als achtste. "Voor onze vierde wedstrijd was dit een goed resultaat en was dit de beloning voor enkele lange dagen. Prachtig teamresultaat en een fantastische dag voor Panasonic Jaguar Racing" aldus Carroll.

2017 FE Frijns
Robin Frijns had een Top 5 klassering mogelijk geacht.

Pech voor Frijns
Voor Robin Frijns had er een mogelijke Top 10 klassering in gezeten indien het team geen penalty op had gelopen. Frijns had zich als zeventiende geklasseerd en bevond zich na enkele ronden achter zijn teammaat Antonio Felix Da Costa. Robin Frijns: "Ik had het gevoel dat ik sneller was en hij maakte een fout. Maar op het rechte stuk hier is het moeilijk inhalen. Het team maakte tijdens de pitstop een fout doordat ze mij te vroeg lieten gaan waardoor ik een penalty opliep. Zonder penalty was er een Top 5 klassering mogelijk geweest.Op dit moment is BMW nog partner bij het MS Amlin Andretti Team en heeft o.a. Antonio Felix Da Costa aan Andretti "uitgeleend".

2017 Start Mexico.
De Formule E leeft. Uitverkocht huis op het circuit Hermanos Rodriguez in Mexico City.

BMW en Ferrari met eigen teams?
Momenteel doen er geruchten de ronde dat men bij BMW vanaf 2018 het heft in eigen handen neemt en een fabrieksteam gaat inzetten. Ook Ferrari President Sergio Marchionne uitte zich in dergelijke bewoordingen. "Elektrificatie via hybride wordt een deel van onze toekomst verklaarde Marchionne in een interview aan het Italiaanse Auto Magazine. Een deelname van Ferrari aan het kampioenschap kan overigens niet eerder dan in 2022 verwacht worden. Het merk heeft zich immers altijd verzet tegen het wisselen van auto's en de technische beperkingen in het reglement. Het wisselen van auto's is overigens volgend jaar al niet meer aan de orde. Duidelijk is dat na Audi, BMW DS Virgin, Jaguar, Renault, Mercedes(toegezegd) steeds meer fabrikanten lijken te gaan inzetten op de maatschappelijke technologische evolutie waarvoor de Formule E voor nu en in de toekomst een uitstekend platform lijkt te zijn.

2017 FE Mexico
BMW Volgend jaar geheel in eigen regie?

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet