WTCC

WTCC: Voorbeschouwing WTCC Macau

Negen rijders zijn nog in de strijd om de kampioenstitel tijdens het tiende en laatste raceweekend van het FIA WK Toerwagens op het stratencircuit van Macau. Daarmee komt het tot een uitermate spannende “showdown” in de voormalige Portugese kroonkolonie. Middenin de actie twee Nederlanders: BMW-coureur Duncan Huisman, de ongekroonde “koning van Macau”, en Tom Coronel, de enige Nederlander die Macau zowel met een Formule 3-auto als met een toerwagen kent.

Tekst: René de Boer

Duncan Huisman, drie keer achtereen winnaar van de “Macau Guia-race” in 2001, 2002 en 2003 en ook vorig jaar éénmaal winnaar op het stratencircuit, kent Macau als zijn achtertuin. “Het is iedere keer weer een feest om hier te racen”, aldus de rijder van het BMW Team Italy-Spain van Roberto Ravaglia, die dit weekend echter vooral aan het belang van zijn werkgever moet denken. “Voor BMW staat de titel in het merkenkampioenschap bovenaan, daarin moeten we maximaal zien te scoren”, aldus Huisman. Daarnaast maken met Andy Priaulx en Jörg Müller, beide gedeeld tweede in de tussenstand met slechts één punt achterstand op Augusto Farfus, en Dirk Müller, zesde in het kampioenschap, zeven punten achter Farfus, drie BMW-coureurs nog kans op de titel. Van hen lijkt Priaulx theoretisch in het voordeel: hij heeft maar 45 kilo extra gewicht aan boord, in tegenstelling tot Jörg Müller, die met 75 kilo extra rijdt. Anderzijds rijdt Jörg Müller altijd graag in Macau: hij won er in 2004 en won in 1993 de Formule 3-race.

Best geklasseerde SEAT-rijder in het kampioenschap is op dit moment Gabriele Tarquini, die drie punten achter Farfus vierde is. Hij wordt op drie punten gevolgd door zijn Zweedse merkgenoot Rickard Rydell, terwijl ook SEAT-coureurs James Thompson (zevende, elf punten achterstand), Yvan Muller en Peter Terting (beide gedeeld achtste met twaalf punten achterstand) nog kansen hebben. Gezien de onderlinge rivaliteit tussen de rijders in het Spaanse kamp, zoals op Valencia weer eens pijnlijk duidelijk werd, zijn we benieuwd hoeveel SEATs er in Macau ongeschonden uit de strijd zullen komen. Tom Coronel hoeft zich daarover in ieder geval geen zorgen meer te maken: hij stelde op Valencia de titel in de Yokohama Independents’ Cup al veilig.

Augusto Farfus komt min of meer tot zijn eigen verrassing als leider in het kampioenschap naar Macau. De Alfa-coureur, die er vorig jaar de eerste race won, heeft echter 80 kilo gewicht aan boord en dat zou wel eens een serieus nadeel kunnen zijn. Bovendien staat hij er nagenoeg alleen voor, zijn teamgenoten Morbidelli en Salvatore Tavano konden dit seizoen tot nu toe zijn tempo niet helemaal bijhouden. Anders dan BMW en SEAT, die met respectievelijk de Deen Jan Magnussen en lokale rijder André Couto elk een extra ijzer in het vuur hebben, heeft Alfa ook geen “joker” ingezet. Hoe dan ook, het belooft een spannende ontknoping te worden in Macau, waar donderdag om 13.20 uur lokale tijd de toerwagenrijders voor het eerst in actie komen tijdens een vrije training van een half uur. Op vrijdag zijn er twee vrije trainingen en een half uur kwalificatie, op zondag zijn er vanaf 11.05 uur lokale tijd (04.05 uur in Nederland) twee races over elk negen ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet