Retro

Retro: NK HTGT trapt samen met Masters af in Barcelona

hzt16-sat-65

Het Nederlandse historische autosportseizoen begint dit jaar in Spanje. Want een van de Nederlandse kampioenschappen onder auspiciën van de HARC reist komende week af naar Barcelona om daar samen met Masters Historic Racing zijn seizoen te openen. Op de Espíritu de Montjuïc, die net als in 2015 en eerder op het Circuit de Catalunya plaatsvindt, deelt het NK HTGT powered by Gamma het affiche met de Masters Touring Cars. Masters zelf komt naar Catalonië met de twee FIA-kampioenschappen (Historic F1 en Historic Sportscars) en organiseert bovendien een drieuursrace voor GT's en toerwagens.

Tekst: Jan-Bart Broertjes, Mattijs Diepraam
Foto's: Mattijs Diepraam, Masters Historic Racing

Het HARC-jaar 2017 begint dus verrassend genoeg in Spanje. De samenwerking die in voorgaande jaren is ontstaan met Masters Historic Racing, waarbij het Nederlandse kampioenschap diverse malen te gast was op Brands Hatch, is voor 2017 geïntensiveerd. En zo rijden de dames en heren NK HTGT'ers hun eerste race van het jaar op het (hopelijk zonnige) Grand Prix-circuit van Barcelona.

Het NK HTGT deelt de baan weliswaar met het kleine veld van de Masters Pre-'66 Touring Cars, maar rijdt daarbinnen twee eigen races van 30 minuten elk. Spanje is ver weg, maar dankzij een slimme transportdeal is de inschrijflijst flink gevuld met 43 auto's. Wie kunnen we vooraan verwachten?

hzt16-sun-24

Maken de lichtvoetige Lotus Elans een kans, met kampioen 2015 Alexander Schlüchter en racewinnaars Sander van Gils, Jos en Bob Stevens? Of worden het de Chevy Corvettes, met Michiel Campagne in de Grand Sport en Tom Kuiper in zijn 'Fuelie'? Rijdt Armand Adriaans – nu al in Spanje voor de Jarama Classic van Peter Auto – iedereen zoek in zijn AC Cobra? Wordt het Georg Nolte in de Ford GT40 of gaat Rob Bergmans, terug met zijn Iso Rivolta, voor een verrassing zorgen, of Bas Jansen in zijn TVR Griffith?

In GTS11 zal het gaan tussen de Marcossen, Porsche 911s en de Morgan. En dan hebben we nog maar de helft van de GT's genoemd, want er zijn ook nog Shelby's, E-types, Porsche 356s, MGB's, een MGA, een Austin Healey en een Ginetta G4.

hzt16-sat-63

Bij de toerwagens ontbreekt de regerend kampioen, maar dat er Ford V8 gaat winnen is wel zeker. Kanshebbers zijn Bijleveld/Van der Ende, Carlo 'Sideways' Hamilton en Bart Deenik in Falcons, maar wie weet wordt het wel Roel Korsten in zijn Mustang. De Mini-strijd in het NK gaat dit jaar tussen Rob Rappange en Bert Mets en er is een eenzame Lotus Cortina ingeschreven. Ten slotte staat de langverwachte comeback van Onno Vlaanderen in zijn Apal-Porsche aangekondigd.

In het NK HTGT-veld rijden met de startnummers boven de 300 ook de Masters Touring Cars mee. Het gevecht voorin gaat tussen de Falcon van Melling/Minshaw en de Mustangs van Chris Beighton en Olivier Hart/Nicky Pastorelli. Daarachter zullen drie Cortina's en maar liefst acht Mini's de strijd met elkaar aanbinden. Landgenoot René de Vries deelt een Mini met Jonathan Lewis van de Snetterton Speedshop.

830O1288

De twee historische FIA-kampioenschappen die ook op de Historic Grand Prix van de HARC weer acte de presence geven, openen ook op Barcelona hun seizoen, na eenmalig en iets minder geslaagd uitstapje naar Zolder in 2016. In de FIA Masters Historic Formula One ontbreekt titelhouder Nick Padmore, maar dat wil niet zeggen dat zijn naaste tegenstrever Loïc Deman (Tyrrell 010) vrij baan krijgt.

De kampioen van 2015, Andy Wolfe, is terug met zijn Tyrrell 011, nu omgebouwd naar ground-effect-specs uit 1982 en in fraai Denim-groen gespoten. Bovendien doet Michael Lyons, vorig jaar kampioen in de pre-77-klasse, een stap omhoog met zijn Williams FW07 in gele RAM-kleuren. In die auto reed hij in 2013 al eens iedereen zoek op de Silverstone Classic, waarna een slepend homologatiedebat volgde met de FIA. Nu is Lyons dan eindelijk terug in de 'hoofdklasse' van het kampioenschap, waardoor Deman slechts kan hopen dat hij niet de eeuwige tweede blijft...

830O1034

In de Historic Sportscars maakt Padmore wel zijn opwachting, in een Chevron B19 die hij deelt met zijn broodheer Max Smith-Hilliard. In de Marko-klasse voor open prototypes krijgen ze concurrentie van de Lola's van Michael Gans en Phil Hall, op de voet gevolgd door een hele vloot 'gesloten' Lola's in de Rodriguez-klasse, waaronder die van DHG Racing, met David Hart en Nicky Pastorelli aan het stuur. De bekende T70 Mk3B van Leo Voyazides is er niet bij, zodat diens vaste partner Simon Hadfield aanschuift in de Ford GT40 van een van zijn andere klanten, Joaquin Folch, de Catalaan die een thuiswedstrijd rijdt. In de kleine Bonnier-klasse wordt het weer een strijd tussen Chevron B8'en. Kampioen Graham Wilson is zijn snelle teamgenoot Nigel Greensall kwijt, maar teambaas Andy Wolfe is een meer dan waardig vervanger.

De eerste drieuursrace van het jaar brengt 19 auto's op de been. Een van de twee GT40's – van Gary Wright/Joe Twyman en Charlie Birkett/James Littlejohn – zal daarbij ongetwijfeld als winnaar worden afgevlagd. Daarachter strijden E-types, Cobra's, Cobra Daytona Coupés, Ginetta's, Elans en de Morgan SLR van Ahlers/Bellinger om de klassezeges. Vader en zoon Hart komen ruimschoots aan hun kilometers toe, want zij delen de Cobra Daytona Coupé van DHG Racing. Hun sterkste tegenstand komt zonder twijfel van de 'gewone' Cobras van Michael Gans/Andy Wolfe en Rob Hall/Andy Willis.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 april 2017 21:59

    Zelfs het Nederlands kampioenschap historische toerwagens wijkt uit naar Barcelona. Het moet niet gekker worden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 april 2017 14:41

    Elk NK mag een paar keer over de grens, dus zo gek is dat niet. Volgende weekend gewoon weer Zandvoort, hoor...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet