DTM

DTM: Zaterdagsraces verlengd naar 55 minuten, voortaan ook met verplichte pitstop

170330 DTM Reglement
Aan elke kant van de auto mag er voortaan nog maar één pneumatische wielsleutel gebruikt worden

Bezoekers op het circuit en kijkers voor het televisiescherm (of de live-stream op smartphone, tablet of computer) krijgen dit jaar in de DTM meer race-actie te zien. Nadat in 2015 al met succes het concept van twee races per weekeinde (een kortere op zaterdag, een langere met verplichte pitstop op zondag) werd geïntroduceerd, wordt voor dit jaar de zaterdagsrace verlengd van 40 naar 55 minuten, terwijl er ook op zaterdag een verplichte pitstop moet worden afgewerkt. De zondagsrace wordt vijf minuten korter en duurt voortaan ook 55 minuten. Netto betekent dat tien minuten meer race-actie per weekeinde, terwijl ook het tijdstip van de pitstops voortaan vrij is: ergens na de eerste en de voorlaatste raceronde moeten de rijders binnenkomen voor het laten wisselen van allevier de Hankook-banden. Die mogen bovendien niet meer worden opgewarmd: het gebruik van bandendekens is voortaan verboden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Tijdens elk DTM-weekeinde is er op vrijdag, zaterdag en zondag een vrije training van 30 minuten. Op zaterdag en zondag worden de posities in de startopstelling voor de respectievelijke races bepaald in een kwalificatietraining van 20 minuten.

Eerder al werd bekend dat de DTM-auto's voor dit jaar iets meer motorvermogen (de organisatie spreekt van 'ruim 500 pk') krijgen, terwijl de neerwaartse druk wat wordt verminderd. Grotere banden, die bovendien sneller slijten dan voorheen, moeten ook voor hogere snelheden zorgen, terwijl door de slijtage de planning van de pitstops een interessantere factor wordt.

DTM-titelverdediger Marco Wittmann zegt: "De pitstops met bandenwissels in beide races, de nieuwe Hankook-banden en het verbod van bandendekens bieden meer tactische mogelijkheden en zorgen hopelijk voor meer inhaalacties op de baan." Overigens zullen de pitstops ook langer duren, want het aantal teamleden dat tijdens een stop aan de auto mag werken, is voor dit jaar gereduceerd tot acht. Bovendien mag aan elke kant van de auto nog maar één pneumatische wielsleutel worden gebruikt.


Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 maart 2017 12:55

    DTM staat te springen om veranderingen. Met droog weer is het een saaie optocht. Gelukkig regent het genoeg in Zandvoort.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 maart 2017 13:37

    Met DTM zie je ook al snel dat de races op de banen zonder uitloopstroken (Norisring en Zandvoort bijvoorbeeld) al een stuk leuker zijn dan de races met uitloopstroken. Maar ook daar was het effect van teveel downforce te zien door weinig inhaalacties. De huidige specs zijn een stap in de goede richting, maar of het een grote stap is, moet nog maar blijken.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 maart 2017 16:36

    Verplichte pitstop... leuk, zien we eindelijk inhaalacties... in de pitstraat.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 30 maart 2017 18:52

    Waarom niet wat meer variatie? Dit format van 2 races/weekend afwisselen met één race van 2 uur/weekend.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 30 maart 2017 20:03

    Twee uur is onhaalbaar vanwege live-televisie. Daar is een uur, plus podium, echt het maximum.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet